الفصل الخامس عشر
شيطعونة انثي بقلب شيطان
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 💓.
اللهم صل وسلم وبارك على نبينا مُحمد.
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
استيقظت علي ضوء النهار ونظرت الي زوجها وجدته نائم ذهبت لتغتسل وغيرت ملابسها ثم خرجت من غرفتها وجدت حماتها مستيقظة.
شهد ببتسامة : صباح الخير.
جملات : صباح الورد.
شهد : فطرتي يا اماي.
جملات : لا يا بتي هجوم اهو اعمله.
شهد : لاع ده كان زمان انا دلواج اللي هعمله انتي بس استريحي.
جملات مبتسمة : الله يريحك يا بتي.
ذهبت شهد الي المطبخ وشمرت اكمامها وظلت تطهو الطعام ببتسامة تزين وجهها.
مرت نصف ساعة حتي خرجت لتخبر جملات عن انتهاءها للفطار.
شهد : اماي انا خلصت الواكل.
جملات ببتسامة : تسلم يدك روحي بجه صحي صخر.
شهد : حاضر.
اتجهت الي غرفته ودخلتها ببطء، ظلت تقترب منه بهدوء وقامت بالنزول الي أذنه وقالت بصوت عالي : حريق البيت بيولع.
صخر بفزع : ايه فين النار فين.
ظلت تضحك علي منظره المضحك وفزعه من النوم.
صخر بضيق : بقى فينا من اكده ماشي يا شهد.
شهد : انا كنت بهزر معاك بس شكلك فظيع.
صخر : بجى انا شكلي فظيع طب تعالي بجى.
وركض ورائها وظلت هي تركض منه حتي خرجت خارج الغرفة وهو وراءها.
شهد : الحجيني يا اماي.
جملات : في ايه يا بتي.
شهد : ولدك عايز يمسكني الحجيني منه. وركضت خلفها.
صخر : مش هسيبك تعالي اهنه.
جملات : في ايه بس يا ولدي عملتلك ايه.
صخر : صرخت في ودني.
شهد : والله كنت عم بهزى امعاك.
صخر : جولتلك تعالي اهنه.
جملات : اسمعي كلام زوجك يا بتي.
شهد : لاع ده عايز ينتقم مني.
جملات : انتي اللي بدأتي يبجى تستحملي يلا يا بتي روحي لزوچد انا مش هدخل بيناتكم.
ذهبت شهد الي صخر بهدوء ووقفت امامه.
صخر بغضب : ينفع اللي انتي عملتيه ده.
شهد : اه علشان انت جوزي.
صخر : والله بقى اكده طب بوسيني.
شهد بخجل : نعم انت لتجول ايه.
صخر : مش انا چوزك بوسيني.
شهد : انت جليل الأدب.
صخر : بجوا بوستين عشان جلة الأدب دي.
جملات قالت بصوت عالي وهي تضحك : انا هروح اجيب الواكل.
شهد : شفت خليت امك تمشي.
صخر : يبجى يلا جبل ما تيچي.
اقتربت منه واغلقت عينيها وقامت بتقبيله من خديه بسرعة ثم ذهبت خلف والدته وتركته هو مبتسم علي خجلها.
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
كانت العائلة مجتمعة حول مائدة الطعام يتناولون الطعام بهدوء وفجأة وجدو صوت أتي من السلالم نظروا جميعا وجدوا لينا تنزل ونصف وجهها محروق وتصرخ بصوت بشع.
وقفوا برعب من منظرها ووجدوا طاولة الطعام تطير وتخبط في الحائط وكل اللوحات تلقى في الأرض منكسرة
وجميع الكراسي تسحب الي الخلف.
لينا بصوت مرعب :جيه وقت العقاب.
سماح بخوف :يلا نمشي من هنا دي ملبوسة.
حاول كل من علي وطارق الاقتراب منها ليوقفوها ولكنهم وجدوا كل الاثاث يتطاير ويرتطم في الحائط ووجدوا اصوات مرعبة تخرج من كل الغرف في القصر.أمل :تعالوا نطلع من هنا ونجيب شيخ.
انطلقوا سريعا الي الخارج واستطاعوا الخروج الا سماح وفاطمة وزهرة اغلق الباب في وجوههم ومنعهم من الخروج.
فاطمة بدموع :لاع افتحي الباب ساعدوني يا طارق افتح الباب.
طارق من الخارج :مش عارف افتحه
اداروا الثلاثة ظهورهم زنظروا الي لينا بشكلها المرعب وهي تنظر اليهم ببتسامة مرعبة.
لينا بصوت مخيف : اعترفوا كل واحد يعترف بغلطة.
ظلت تقترب منهم ببطء وهي تنظر اليهم بنظرات مرعبة.
زهرة وهي تقترب من لينا ببطء :لينا حبيبتي انا امك متعمليش كده اتغلبي عليها.
نظرت اليها لينا وقالت :بحاول يا ماما بحاول بس دي قوية.
لم يخرج صوتها بسببها.
شيطعونة :صوتك مش هيوصلها.
لينا بدموع :ارجوكي سبيهم انا مش عايزة اأذيهم.
شيطعونة :دول ما يستهلوش انهم يعيشوا دول لازم يتعذبوا زي ما عذبوكي.
لينا :بس انا مطلبتش كده انا مش عايزة كده.
شيطعونة :لاء عايزة لما تسمعي خطاياهم هتتولد جواكي مشاعر الحقد والكره وهتبقي عايزة تقتليهم.
لينا :انتي المفروض تساعديني انتي قولتيلي كده لما طلعتك من القبر.
رجعت لينا بذكرياتها.
لينا :انتي مين.
شيطعونة :انا شيطعونة جنية.
لينا ببكاء:ياماما جنية، انا خايفة.
شيطعونة :عايزة تروحي لماما.
لينا بدموع :اه
شيطعونة :هطلعك من هنا بس هتعمليلي حاجة موافقة.
لينا :ايه.
شيطعونة بمكر ونظرة شيطانية : هتطلعيني معاكي.
لينا :حاضر بس هطلعك ازاي.
شيطعونة :ماشي.
رجعت من ذكرياتها علي صوت شيطعونة وهي تقول :طلعتيني من القبر اللي اتحبست فيه كتير وكان العهد اللي بينا اني اساعدك وانا بعمل كده دلواقت.
لينا :انتي كده مش بتساعديني انتي
دمرتي حياتي .
شيطعونة :حافظي علي كلامك انا مدمرتش حياة حد هما اللي دمروا حياتك .
لم يسمع احد هذا الحوار بل كانوا يركزوا علي الهروب من القصر.
اقتربت لينا من والدتها وامسكتها من عنقها والقت بها علي الحائط وصرخت في وجهها بقوة :اعترفي بكل عميلك زودي المشاعر السلبية اللي عندي متعيني يلا.
زهرة بخوف :ححاضر هقول انا اللي قتلت سليم وانا كمان اللي رجعت الجنية لجسمك بعد ما بعدناها عنك وقولنا انك فقدتي الذاكرة علشان محدش يخاف منك مهو لما الواحدة ملبوسة
وبتشوف حاجات مش موجودة اكيد هيخافو منك و انا برضو اللي رجعتها ايوه انا اللي خلتها تلبسك علشان تكوني قوية وتعرفي ترجعي حقنا علشان تعرفي تنتقمي من ستك علي اللي عملته فيا وفيكي.
نظرت اليها وهي تتذكر عندما ذهبت الي الساحرة.
كانت تدخل في بيت يبدو عليه اللعنة من منظره يبدو عليه عضب الله يبدو عليه الحرام.
الساحرة :تعالي عايزة ايه.
فزعت زهرة من صوتها ونظرت خلفها وجدتها جالسة علي اريكه قديمة ومتهالكه وامامها عظام كثيرة وحيوانات ميته.
زهرة بخوف : اننت انا عايزة اعمل سحر.
الساحرة :لمين.
زهرة :لبنتي.
الساحرة :بنتك.
زهرة :اه بنتي وهي صغيرة ساعدت جنية فبقت بتشوفها دايما وبقت ملازمة بنتي....بعد اما بنتي كبرت بدأت تخاف منها وتستوعب انها شريرة اصلها مكنتش بتخلي حد يزعلها اي حد كان بيضايقها كان بيحصلو حاجة بس لما ابوها عرف جاب شيخ وبعدها عن بنتي.
الساحرة :وانتي عايزة ايه دلواقتي.
زهرة :عايزة ارجع الجنية لبنتي وعايزة كمان اخلي بنتي تعمل اي حاجة انا عايزاها عايزة اكلم الجنية عن طريق بنتي .
الساحرة :اول حاجة هتحطي العمل ده عندها في الأوضة ده هيخليها زي العروسة في ايدك وعلشان الجنية ترجع خليها بس تكون في الحمام والنور قاطع
وبعدين تقول الطلاسم دي.
اخذت زهرة من الساحرة الطلاسم والسحر وذهبت سريعا من المكان بعد ان دفعت لها اموال باهضة
نظرت اليه بعد ان عادت من ذكرياتها وقالت :بعد اما حطيت العمل بقيتي زي العروسة في ايدي تعملي كل حاجة انا عايزاها وخليتك تقولي الطلسم قبل ما تيجي هنا.
تذكرت لينا حين انقطع عليها الكهرباء في الحمام ورأت الشئ المرعب في الحمام هل هي من فعلت هذا تحكمت بها وجعلتها تقول الطلسم.
اكملت زهرة كلامها :لينا حبيبتي انا عملت كده علشان علشان ناخد نصيبنا علشان نعرف نعيش زي الناس علشان ننتقم من الناس اللي دمرت حياتنا وعيشتنا في هم وأذي.
شيطعونة :شوفتي مش قولتلك استخدمتك كأداة علشان تنتقم عيشتك في أذي جسدي ونفسي علشان الفلوس.
ظلت لينا تبكي بدون ان تنطق لحرف لم تكن تعمل ان والدتها هي السبب في كل الألم اللذي كانت تشعر به في كل الخوف اللذي شعرت به في شعور ان لا أحد يسمعك ان لا تتحكم في كلامك او تصرفاتك في ان تشعر بالوحدة والمرض في ان تشعر بالظلم كانت تتألم ولا احد يسمع صراخها كانت كالمسجون اللذي سجن في مكان لا يعلمه احد.
ادارت لينا رأسها دورة كاملة ونظرت الي سماح التي كانت تحاول فتح الباب واقتربت منها.
امسكت سماح بكرسي واقتربت منها تحاول ضربها ولكن الكرسي توقف في الهواء واندفع بعيد،امسكت لينا بسماح من رقبتها وظلت تضغط عليها بقوة حتي كادت ان تقتلها ودفعتها علي الأرض واقتربت منها اكثر قائلا :اتكلمي.
سماح بخوف وهي تكح من نقص الاكسجين :انا.....انا اللي جتلت ضرتي ستك وحاولت اجتلك وانتي صغيرة وكمان كنت عايزة اجتل ابوكي بس مجتلتوش والله وعملت اعمال لناس ياما وانتي منهم وكمان انا اللي جتلت جوزي وجولت انك انتي اللي جتلتيه.
تركتها ثم اتجهت الي فاطمة التي وقفت وقالت والدموع في عينيها :انا هجول كل حاچة عملتها انا كنت بعمل عمل لحماتي وعملت عمل لأمل عشان متخلفش ولما جت وحملت في الواد انا اللي سجتها وقتلته واما انتي چيتي اهنه عملتلك عمل انو حالك يتوجف علشان بتي تتچوز جبلك.
تجمعت كل الأحاسيس التي كانت دائما تتجنب ان تشعر بها كانت طول حياتها تتجنب ايذاء احد تجمع الحزن والكره والحقد والغضب الأحاسيس التي تجعل شيطعونة تقوم بعملها.
ابتسمت شيطعونة بعد ان شعرت بالحقد والغضب والكره اللذي يزيد من متعتها فهي هدافها ان تعذب كل من تولدت هذة المشاعر بسببه.