شيطعونه ( انثى بقلب شيطان )
الفصل السادس
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
اللهم صل وسلم وبارك على نبينا محمد.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
احذر ان تحب بشدة الشخص الخطأ فينقلب الامر بكره واسود الكره كره الحبيب.
نظر اليها وجدها تبكي بهدوء بعيدا عن الجميع،كان مصدوما من اللذي حدث لما تفعل هذا هي تعلم حبه لها نعم تعلم انه يحبها منذ الطفولة ولكنها سحقت حبه ولم تهتم لأمر قلبه وهو سيسحق قلبها ببطء ويستمتع بعذابها
رفعت رأسها عندما احست بوجود شخص امامها ولكنها صدمت لانها وجدته فهي تعمل مقدار الألم اللذي في قلبه فهي لن تخفى عليها عين حبيبها ولكن كيف يصدق هذا عليها كيف يصدق انها تفعل شئ بهذا القبح كيف يفعل هذا كيف .
بدأ حديثه قائلا: ريم انتي عملتي اجده.
نعم كما توقعت لقد صدق هذا الامر صدق انها تفعلها نعم فاذا سألها هذا يعني انه صدق فهي تعرفه حق المعرفة وتعرف تفكيره.
مسحت دموعها ونظرت اليه وقالت : لاء.
التفتا علي صوت الممرضة تخبرهم باستيقاظ الجد وطلبه برؤية لينا.
نظرت اليه مرة أخيرة وقالت قبل ان تذهب : لاء مش هقولك .
وذهبت من امامه، تركته مصدوم من كمية الألم اللذي وجدها في عينيها كانت عينينها مظلومة تنظر اليه كنظرة المظلوم للقاضي هل هو انزل عليها الحكم الخطأ أم انها مثل كثير من المذنيبين دائما يعتقدون انهم مظلومون؟
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
العلاقات لا تعود بعد قطعها لذالك امرنا الله بألا نقطع الأرحام.
ذهبت فيروز سريعا الي لينا تخبرها برغبة الجد برؤيتها وبعد مرور دقائق وصلت لينا الي غرفة الجد.وقبل ان تدخل اوقفها زين قائلا بهمس لها :مش هسيبك تخشي لوحدك انا خايف علي جدي منك.
نظرت اليه بهدوء قائلة :ده جدي مش جدك وكمان انا اكيد مش هعمل حاجة هنا ودلواقتي.
سحبت لينا يدها ثم دخلت الي الغرفة ورأت الجد نائم علي السرير ومتصل به العديد من الاجهزه،لم تفرح كما توقعت وهي تراه بهذا الشكل ولكن اصابتها وخزه في قلبها،لم تفهم لماذا تشعر بهذا الألم لماذا تحزن اليس هذا ما أرادته ان تراهم جميعا يتألمون ان تراهم يعانون لماذا الأن تحزن!
نظر اليها الجد ثم قال بوهن وكأنه يحارب الحروف لتخرج من فمه: قربي عليا يابتي.
اقتربت منه لينا ونظرت اليه قائلة وقسمات وجهها مرسومة بحزن :نعم يا جدي عايزني في ايه.
الجد :اسمعيني امنيح يابتي انا عارف اني ظلمتكوا كتير انتي وامك عشان اجده كتبت ليكم الدوار وحتة الأرض وكمان ده غير ان ليكي نصيب في كل حاچة ملك للعيله وورث ابوكي كله كتبته لأمك .
نظرت اليه بألم وكانت هذة اول مرة تنظر اليه هاكذا.
كانت نظرة صادقة تبوح بكل ما بداخلها من ألم وضعف وحزن مهما حاولت اخفاءهم سيخرجوا متحررين قالت والدموع بدأت تهبط كألوان تتعس لوحة وجهها الحزينة :بجد بقى ده تمن ظلمك ليا انا وبابا وماما ده تمن منعك لينا من عيلتنا ده تمن عيش ستي في رعب من موت ابنها اسبوعين ده تمن
حرمان بابا من ابوه ومن عيلته،نظرت اليه واكملت ودموعها تخرج ما بداخلها من ألم وصوتها يخبر الجميع عن حجم هذا الألم في اختناقه وعلويه،انت عملت ايه لبابا نفذت وصية تيته بطريقة تريحك وتضمن لك ان مصالحك هتقى ماشية مع
عيلت مراتك سماح وبعدت ابنك عنك تيته طلبت ان ابنها يتربى بعيد عن الدوار مش بعيد عن ابوه انت حرمتني وحرمت بابا من عيلتنا انت السبب في كل الوجع اللي في قلبي انا عمري ما هسمحك علي اللي عملته انت حرمتني من ابسط
حقوقي اني اكون عندي عيلة اتحامى فيها واحس فيها بالراحة والدفئ احس بالأمان واطمن معاهم حرمتني من شعور الفرحة لما نتجمع كلنا كاعيلة واحدة حرمتني من حاجات كتير اوي وجاي دلواقتي تصلح غلطك بس لازم تعرف ان في اخطاء مهما حاولنا عمرها ما هتتصلح لان وقتها خلص .
ثم قامت ومسحت دموعها بقوة وقالت :دلواقتي جيه الدور عليا علشان احاسب كل واحد علي اللي اتحرمت منه وانت هتفضل تتفرج ومش هتقدر تعمل حاجة.
ادارت نفسها وظلت تمشي مبتعدة عنه وهي لا تلقي بال لناءاته .
الجد :لينا لينا استني لينا.
ثم ذهبت خارج الغرفة وهي لاتنظر خلفها.
انفجرت مشاعرها واختلطت ببعضها بعضها الم وحزن وجراح والبعض الأخر حقد وكره وغضب وانتقام تجمعت كل هذة المشاعر لتصنع لوحة مختلطه بين الحزن والظلم.
نظر الجميع اليها وهي تسير ببط وتقف عند الحائط بعيدا عنهم وتغمض عينيها بهدوء وقبل ان ينطق احد وجهوا انتباههم للحركة الغير طبيعية في غرفة الجد فكان هناك اصوات تخرج من الغرفة وهناك طبيب وبعض الممرضين يهرولون داخل الغرفة تحت انظار الجميع المصدومين.
اتجه زين الي لينا ليعنفها ولكن بمجرد ان رأى عينيها توقف وابتعد عنها وظل صامتا يختلس النظر اليها بين الحين والآخر.
مرت مدة من الزمن خرج الطبيب وهو يطمئنهم ان حالة الجد اصبحت مستقرة وحذرهم من تعرضه لأي اخبار سيئة وظل يتحدث معهم علي تعليمات يتبعوها.
تركت لينا الطبيب يتكلم معهم وذهبت الي الغرفة التي بها سماح،دخلت اليها وجدتها جالسها وآثار التوتر والخوف بادية علي ملامحها.
دخلت لينا الي الغرفة بهدوء تام تحت نظرات الجدة المرعوبة.
سحبت كرسي وجلست امامها قائلة :عاملة ايه دلواقتي يا تيته.
نظرت اليها الجدة برعب وقالت :هو..هو مات.
لينا :انتي خايفة ولا ايه....لحسن تكوني خايفة تخشي السجن.
الجدة :لاء سجن لا مش عايزة اخوشه.
لينا بضحك :ده مش سجن بس ده اعدام يعني حبل المشنقة هتلف حولين رقبتك الحلوه.
الجدة :لا انا مش هخش الحاچ مامتش انا عارفة انه مامتش صوح جوليلي صوح.
نظرت اليها بمكر وقالت :لاء مامتش.
الجدة :الحمد لله.
لينا : بس ده ميمنعش انك هتتعدمي.
ارتعبت ملامحها وقالت :انتي مش هتتحددي انا هعملك اللي انتي عايزاه بس مش هتتحددي ماشي.
قامت لينا من مكانها وقالت :ماشي مش هتكلم .
الجدة :طب عايز ايه مني.
لينا وهي تخرج من الغرفة :بعدين يا تيته بعدين .
انتهى اليوم وتم نقل الجد الي غرفة عادية والجميع الآن جالسين معه ليطمئنوا عليه.
ورد بدموع :ابوي الف سلامة عليك ان شا الله عدوينك يارب.
انطلق الجميع خلفها يدعون اليه بالشفاء.
ولكن نظره كان علي زوجته التي كانت تنظر اليه بدموع يعلم انها مزيفة وقالت :الف سلامة عليك.
الجد بغضب :انتي ايه اللي چابك اهنه يا ق
لم يكمل كلامه بسبب يد الجدة التي وضعتها علي فمه وقالت :اخرجوا بره عايزة اتحدد مع جدكم لواحدينا.
نظروا اليها بتعجب وخرجوا بالفعل.
الجدة بدموع :استر عليا ابوس يدك استر عليا.
الجد :اخرصي يا جاتلة ده انا اخرج من اهنه وهسلمك بيدي للحكومة.
الجدة :لاع انا مش هتعدم مش هموت انا بجولك اهو انا مش هموت.
الجد :اطلعي بره مش عايز اشوف وشك اهنه بره يلا.
نظرت اليه بحقد وقالت :مش هطلع من اهنه اللي اما انقذ نفسي الأول.
اقتربت منه وعينيها ممتلئة بالحقد والكره
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
في خارج الغرفة كان الكل واقف.
لينا نظرت الي زين واقتربت منه وقالت له بصوت منخفض :خش شوف جدو علشان ميموتش.
انصدم زين من حديثها وذهب الي داخل الغرفة بسرعة والجميع خلفه متعجبين من تصرفه ورأوا الجدة ضربت الجد علي رأسه بالكرسي.
صرخ وليد بقوة :تيته.
واقتربوا سريعا منها وسحبوها بعيدا عن الجد وقامت هاجر بطلب الدكتور من زر الطوارئ.
ورد بصدمة :ماما انتي عملتي كده ليه.
ريم بدموع :انتي عايزة تقتلي جدو.
نظرت سماح اليهم بتوتر وخوف فهي لم تتوقع دخولهم الي الغرفة الآن وقالت :ايه ده.... انا عملت ايه اانا مكنتش في وعيي وذرفت دموعها بقوة وقالت وهي تشاور علي لينا
:هي...هي السبب هي اللي سحرتلي .. انا حسيت ان جسمي كله مش عارفة اتحكم فيه انتي اللي عملتيلي اجده انتي اللي عايزاني اموت چوزي عشان تاخدي ورثك مش اجده.
نظروا جميعا الي لينا بصدمة ولكن قاطع صدمتهم صوت جهاز القلب.