رواية وقعت في جحيم قلبه الفصل العشرون

 


رواية  وقعت في جحيم قلبه ♥️

الفصل:العشرون

بقلم ايمان هشام 

رن موبايل عمر بص ف الرقم ال بيتصل يضيق 

عمر:ألوو 

مجهول:اسمع ي عمر هتروح     الصعيد انهاردة انا حجزتلك تذكرة الطيارة هتتحرك بعد ساعة وربع

عمر بضيق:بس انا لسة مجهزتش اموري بعدين يعني مفروض لسه بكرة معادي 

مجهول بعصبية:عمر الناس    بتموت النار قامت الحاجات التافهة دي مش وقتها 

عمر بهدوء:تحت امرك *قفل عمر     الموبايل بحزن ورن علي رقم تاني 

عمر :ألوو ..الحمد لله ي ام محم     ود محتاجك تيجي انهاردة  ... تمم بس متتاخريش نص ساعة     وتكوني هنا ....تمم سلام *اتنهد بضيق وراح لاوضته فتح الستاير وراح جنب نجوي قعد ووطي عليها

عمر بهمس:نوجة 

نجوي بتعب:هممم عاوز ايه 

عمر بحزن:انا هسافر انهاردة شغل ف الاقصر وهطول شوية 

نجوي بتماسك:كنت عارفة انهم مش هيقدروا يستغنوا عنك

عمر بضحك:عشان انا الواد ال محصلش 

نجوي بابتسامة:تروح وترجع بالسلامة ي عمري خد بالك من نفسك كويس *وطي علي راسها وباسها حست بدموعه الدافيه علي راسها ال من غير شعر 

نجوي بتعب:هستناك لحد ما ترجع متقلقش

عمر بابتسامة:اومال يعني هتروحي فين انتي ليكي حد هنا غيري ي نوجة الكلب 

نجوي بحنان:قوم اجهز عشان تلحق الطيارة 

عمر بحزن:حاضر *تحرك من    جانبها ودّ لو يعطف عليه القدر قليلا ويبقا بين زراعيها الي ان تلقي وجهه الكريم لا يعلم هل ستنتظره ام سترحل /لم هدومه    ودموعه نازلة مش عاوز يسيبها وهو بيفتكر كلام تقيل علي قلبه...فلاش باك ف المستشفي من يومين*طلع الدكتور بحزن بعد ما شاف الأشعة وتحاليل الدم

الدكتور:استاذ عمر 

عمر بلهفة:هي كويس 

الدكتور بحزن:هي دلوقتي كويسة بس التحاليل بتقول عكس كده 

عمر برعب:قصدك ايه 

اتنهد الدكتور:باقيلها اسبوعين او ايام معدودة هي وقدرة تحملها 

عمر بعصبية:والكيماوي والعلاج ده مجبش نتيجة خالص انا محتاجة تقعد معانا اكتر من كده 

الدكتور بحزن:اهدي ي استاذ عمر حضرتك عارف ده من الاول 

عمر بدموع:بس مش بدري كده انا والعيال لسه محتاجينها 

الدكتور بتفهم:اسمع ي عمر انا هتكلم معاك بصفتة من والد لابنه نجوي حاليا بتتعذب خلاص    مفيش فايدة لتمسكها الي الآن ف الحياة ريحوها وشوفوا عاوزة ايه عشان ترتاح *قعد عمر علي الكرسي وفضل يعيط    زي الطفل الصغير قعد جنبه الدكتور وحضنه بمواساية وفضل يطبطب عليه ويهديه/نرجع بقا من الفلاش......قفل عمر الدولاب بعد ما خلص حاجته الباب رن فتح كانت أم محمود الشغالة اتفقت معاه أن معادها هيكون من ٨ الصبح لحد ١٠ بالليل مش هتبات حاول عمر معاها بالفلوس بس مرضيتش عشان جوزها مش بيرضي حط ايده علي راسه بضيق دخل الحمام عشان ياخد دش ويغير هدومه ....عند رهف 

مامتها بنحيب:لاااه انا مش هقعد كده انا لازم اعرف ايه ال بيجري هناك لحد بيرد ولا بيتصل حتي اختي قافلة تليفونها انا خايفة ليكون صابر جراله حاجة ياحررقة قلبي علي ولادي 

رهف بعياط:خلاص يماما هجهز الشنطة ونسافر انهاردة 

مامتها برفض:لاااه مقدرش اخدك معايا ليجرالك حاجة انا مش مستغنية عنك 

رهف بعياط:هتسبيني وحدي هنا انا معرفش حد ولا حد يعرفني 

مامتها بنحيب:يبقا خلاص هنفضل لحد ما ربنا يفرجها *الجرس رن جريت ام رهف لعل وعسي يكون صابر فتحت الباب بلهفة أمل ولكن اتحول لحزن 

عمر بابتسامة:صباح الخير ي أمي 

ام رهف بحزن:صباح النور ي ولدي كيفك وكيف العيال 

عمر بهدوء:الحمد لله اخبارك حضرتك ايه 

مامتها:بخير ي ولدي 

عمر بهدوء:محتاج منك طلب ي امي عارف انه صعب بس غصب عني 

مامتها بقلق:قول ي ولدي ولو ف ايدي انفذهولك 

عمر باحراج:انا مسافر الصعيد وممكن أطول عن اسبوعين هسيب العيال ونجوي لوحدهم     مليش حد هنا ممكن حضرتك تباتي معاهم انا جايب     شغالة بس مرضيتش تبات عشان ظروفها متسمحش وانا أن شاء الله يومين بالكتير وهجيب واحدة بس تكون ثقة عشان تبات معاهم 

مامت رهف بلهفة:هتسافر فين

عمر بهدوء:الاقصر 

مامت رهف بفرحة:اتحلت خلاص انا هسافر معاك وهخلي رهف تفضل مع نجوي والعيال لحد ما ارجع مش هطول ٣ايام بالكتير واكون هنا 

رهف برفض:ي ماما مش هينفع مش هقدر اقعد لوحدي حتي انتي هتسيبيني 

مامتها وهي حضناها:بتي اقوي من كده كلها يومين اطمن بس علي ابوكي واخوكي وارجعلك ي ضنايا وبعدين انتي مش هتقعدي مع حد غريب دي نجوي وعيالها السكر مش ديما بتشكري فيهم

رهف بحزن:ال تشوفيه ي ماما 

عمر باستعجال:معلش بس بسرعة شوية عشان الطيارة متفوتناش 

مامت رهف بفزع:طيارة بس انا 

عمر بتفهم:متقلقيش انا هتصرف بس استعجلي بالله ي امي *دخلت ام رهف تجهز الحاجات المهمه خلال عشر دقايق كانت جاهزة بعد ما غيرت هدومها وقفت قدام الباب ودعت بنتها 

مامتها بحزن:انا سيبالك ٣٠٠٠ جنية ف البوك خدي بالك من نفسك مش هطول عليكي وتاخدي بالك من نجوي والعيال متفتحيش الباب باليل مهما كان ال بيخبط قوليله للصباح رباح ولو حتي ستات الدنيا مش امان هنا ومتخرجيش برة عتبت البيت مهما حصل طمنيني عليكي بالتلافون كل ساعة 

رهف بعياط:حاضر 

مامتها بدموع وهي نازلة السلم:لا إله إلا الله 

رهف بوداع:محمد رسول الله توصلوا بالسلامة *دخلت رهف بعد ما اختفوا عن نظرها وراحت     تلم حاجتها عشان تنقل لعند نجوي مؤقتاً......الليل دخل     الساعة بقت ٨ونص السفرة مليانه لأول مرة تكون زحمه كده شهاب وحاتم ومهند وزياد وجيك منه وغادة ورحمه (ياسمينا ونونا صحاب مهند)الكل مبسوط أجواء مبهجة نظرات ملحوظة مي وسعاد ومروة واقفين علي جنب بفرحة 

مهند بخبث:اومال الشاويش فين ي خوختي 

نونا بدلع:تلاقيها لما عرفت اننا جايين مقدرتش تطلع 

غادة بغيظ:ليه يختي خايفة منكم 

ياسمينا بلؤم:لاء مش خايفة بس مكسوفة من منظرها قدامنا 

منه بضيق:ماله يختي منظر اختي احسن من مناظركم ده انتوا شكلكم زي الاراجوز 

حاتم بهدوء:منه 

منه بعصبية:مش سامعهم بيغلطوا ف اختي واسكت 

حاتم بضحك:انا هسكت احسن 

مهند بلؤم:من امتي ي ابية مش عوايدك

نورة بهدوء:ليا مكان *الكل بص لمصدر الصوت وراهم 

مهند وهو بيقف:معقولة مبيبقاش      ليكي مكان لاء طبعا ده انا اشيلك فوق راسي اتفضلي مكاني 

حاتم بهدوء:مهند 

مهند:......

حاتم ببرود:زفت 

مهند بيفوق:هااا نعم ي ابية بتنادي 

حاتم بسخرية:اقعد علي حيلك كرسيها جنب أخواتها 

مهند بترجي:ما انا من أخواتها بردوا *الكل فضل يضحك اتحركت نورة باحراج فستانها الأسود سك علي كد جسمها طويل بكم شعرها مموج تسريحته علي جنب وكعب عالي ومكياج بسيط وحلق الماظ زي الانسيال ال ف اديها اليمين عدت من جنب مهند ال هيقع علي جذور رقبته بهدوء عكس فرحة الانتصار ال جواها وقعدت علي كرسيها جنب منه وغادة 

غادة بهمس:فين برعي 

نورة بغيظ وهمس:اتلمي بدل ما انحلك شعراتك دول

منه بضحك وهمس:طمنتيني عليكي كويس انك بخير 

حاتم بصوت عالي:بصولي هنا انهاردة هعلن حاجة مهمة بالنسبالي اووي انا ومنه كتب كتابنا الاسبوع ال جاي كلكم معزومين *لحظات من الصمت والصدمة 

حاتم بجمود:هو المفاجأة معجبتكمش 

مي بفرحة:ابدا ي باشا احنا بس من الفرحة مصدومين الف مليون مبروك *وفضلت تزغرد هي وسعاد ونورة 

زياد بعد سكوت كتير:وانا كمان هعلن حاجة مهمة 

مهند بسخريه:ده ايه اليوم المهم ده كنتوا قولتلولي كنت اتشيكت اكتر من كده 

زياد بغيظ:اسكت انت المهم يوم كتب كتاب حاتم باشا ومنه 

حاتم ببرود:حرم حاتم 

زياد بإحراج: حرم حاتم باشا هتكون      خطوبتنا انا ومي *الكل سكت 

شهاب باستغراب:مي مين 

زياد برومانسية:ال واقفة قدامي جنب سعاد*كان بيبصلها بهيام تحت كسوفها الكل بص عليه بضحك وفضلوا يصقفوا ويصفروا باحتفال الكل باركلهم 

مهند بضحك:بس ايه ال غيرك ي برعي 

غادة بغيظ:برعي ف عينك خليك ف نفسك ي نادية*الكل فضل يضحك جامد 

مهند بغيظ:حتي انتي ي ام نص لسان 

نورة برقة:خلاص ي غادة ربنا يسامحه معرفش ليه بيعاملني بالقسوة دي 

مهند بصدمة:انتي مين 

نونا بدلع:خلاص كده ي بيبي هضطر اروح انا ويسمينا عشان اتاخرنا 

مهند بدلع وترجي:ليه بس ي قلبي لسه بدري 

نونا برفض:لاء عشان بخاف من الطريق 

مهند بغرور:تخافي وانا موجود انا هوصلكم لحد باب اوضتكم بنفسي 

حاتم بغيظ:زفت 

مهند بتوتر:لحد باب الجامع وهرجع*فضلوا يضحكوا اخد مهند نونا وياسمينا ومشيوا

حاتم بهدوء:معرفش ايه ال بيعملوه ده نونا وياسمين دول صحابات مهند من الاعدادي عشرة عمر وده مش اسلوبهم *قالها بمعني وهو بياكل فهمت نورة وتوعدت بكل خير😈

....ف الاقصر عمر قاعد علي مكتبه

عمر ف الفون:هاا ي قلبي خدتي العلاج العيال ناموا ......رهف بتحكيلهم قصص كويس قامت بدوري طب وعمرو وعامر .....معتقدش انهم ناموا ف الوقت ده ...     ..عمرو ازاي ......الود ده بقي كارثة كل يوم مصيبة مش مقدر ال احنا فيه......طب خلاص متعيطيش عشان خاطري انا هتصرف بس اخلص شغل ....اه باكل وبشرب وهنام كمان ساعة ...سلام ي قلب عمر مع السلامه *قفل الفون واتنهد بضيق وتعب فتح الملف ال قدامه وابتدي يقراه......ف بيت ابوا رهف 

ام رهف بصويت:ليييييه ي أحمد ليييه ولادي التلاته ي احماااااد 

احمد بدموع:كفاية ي ولية انتي سبتي البت لوحدها وجيتي كيف 

سحر بنحيب:ده كل ال هامك مش هامك موت عيالي ال ملحقتش ودعتهم قبل ما تدفنهم كان قلبك فين تدفن عيالي من غير ما اودعهم *النحيب والصويت والصراخ سيد الليل ده منها ومن حريم ولادها ....ف القلعة طلعت منه اوضتها خدت دوش دافي وغيرت هدومها وسرحت شعرها الباب خبط 

منه بهدوء:ادخل 

حاتم بضحك:عشتي الدور بسرعه 

منه بإحراج:نعم محتاج حاجة 

حاتم قعد علي السرير:محتاج نحكي شوية *قعدت منه جنبه باستغراب 

منه:خير حصل حاجة

حاتم ببرود:وحشتيني*بصتله بصدمه

منه بضحك:كان نفسي اتكسف وانت بتقول كده بس طريقتك ف التعبير غريبة اووي

حاتم جمود:مالها 

منه وهي ماسكه ف دراعه :زي السكر ...حاتم انت إيه رأيك ف الحرب ال بين مهند ونورة 

حاتم بابتسامة:الاتنين اغبي من بعض بيحبوا بعض بس معاندين مهند بيقول انه مجرد إعجاب عشان شخصيتها مختلفة 

منه بضحك:ونورة بتقول انها مش بطيقه وبتعلمه الادب عشان ميهوبش جنبها 

حاتم بهيام:متيجي نروح البلكونه نقعد شوية 

منه بإحراج:حاتم الوقت اتأخر يلا علي اوضتك مينفعش تدخل اوضتي ف الوقت ده يلا قووووم *قالتها وهي بتشده عشان يقوم 

حاتم بضحك:خلاص ماشي اهوو بس هتوحشيني لحد ما هتصحي بعد ما تنامي وتدخلي تقلبي اوضتي وانا مراقبك 

منه بإحراج:حاااتم 

حاتم بضحك:تصبحي على خير 

منه بكسوف:وانت من اهله*ردت الباب وهي مبتسمه تحت عند غادة 

نورة بضحك:بجد كان منظره عرررة ملخبط ومش علي بعضه 

غادة بضحك:لاء وانتي كنتي البت الرقيقة الهادية بجد كانت صدمة*الباب خبط بصت نورة لغادة بخبث وقامت فتحت الباب بهدوء

نورة بتمثيل:محتاج حاجة ي نودي*قالتها بدلع 

مهند بصدمة:انتي كويسة بجد انا جاي اطمن عليكي*حط ايده علي راسها بقلق

نورة بمياعة:كتر خيرك انا تعبتك معايا معلش 

مهند بضيق:نورة اتعدلي بقا مش لايق عليكي الدور ده 

نورة وهي بتمدغ البان :دي نورة ال انت عاوزها مش كده *قالتها وهي حاطة اديها علي كتفه برقه 

مهند وهو بيضربها بالقلم:لاء       فوقي*بصتله بصدمه وغيظ طلعت برة اوضتها بانتقام تراجع مهند بتوتر 

نورة بجعير:انت اخدت علي كده صح*نطت عليه ومسكته مش شعره وهو كذالك وهو يشد وهي تشد وصراخهم نبه كل ال ف القلعة نزل حاتم ومنه ورحمه جري وسعاد خرجت من اوضتها بفزع 

حاتم بعصبية :ايه ال بيحصل ده قاعدين ف حضانه 

نورة بغيظ:خليك في نفسك ي سي السيد انت دي مشاكلنا وبنحلها سوا

منه بقلق:ي نورة سبيه مينفعش كده عيب 

نورة بغيظ:مش هسيب قبل ما يسيب

رحمه بقلق:سيب ي مهند شعرها 

مهند بعند:لاء تسيب هي الأول *محدش حس غير ب جيك ال دخل وسطهم وكب جردل  ميه متلجة عليهم سابوا بعض وقاموا يتنفضوا 

جيك بانتصار:دول مينفعش معاهم الادب

حاتم بزعيق:تعالوا هنا انتوا الجوز *اتنفضوا وراحوا قدام حاتم ووقفوا 

حاتم بهدوء:ايه ال حصل 

مهند بتسرع:هي ال غلطانه 

نورة بزعيق :ياسلام انت ال ضربتني بالقلم

مهند بغيظ:وانتي ال استفزتيني 

حاتم بزعيق:خلاص سكوت ....انتوا الاتنين معاقبين هتروحوا للاسطبل وتنضفوه سوا عاوزه لوكس 

نورة بقلق:دلوقتي 

حاتم بزعيق:اتحركوا انتوا لسه واقفين ولو حد قصر او معجبنيش نضافة الاسطبل هعشيه للكلاب سامعين 

مهند بضيق وخوف:حاضر ي ابيه 

حاتم بجمود:غورو*اتحركوا بعصبية لباب المطبخ ال مودي للاسطبل ف جنينه الخدم طلعت رحمة بحزن بصت غادة لمنه بقلق 

منه بهدوء:تعالي ي غادة هتنامي معايا انهاردة *جريت غادة لفوق بضيق وكله دخل نام 

منه بحزن:خلاص ي حاتم سامحهم     انهاردة الجو ساقع ممكن ياخدوا دور برد

حاتم بهدوء:لو سكت هيتطاولوا معملوش حساب اني موجود *اتنهدت منه بحزن وطلعت لفوق ودخلت اوضتها ونامت ....ف الاسطبل ولع مهند النور بصت نورة للاسطبل بغيظ كله مخلفات وزبالة لمت شعرها ولبست ملابس النضافه ال متعلقة وكذلك مهند وفضلوا يشتغلوا كل واحد ف ركن عدا ٣ ساعات شغل متواصل نورة ابتدت تدوخ حس مهند بكده 

مهند بهدوء:ارتاحي شوية وبعدين كملي *من تعبها سمعت كلامه راحت لكومه قش كبيرة وقعدت عليها خلال دقايق كانت نامت بصلها مهند بابتسامة وكمل شغل بدالها تحت عيون حاتم ال بتراقبهم بهدوء..... 

صحي مهند ونورة مفزوعين علي مية مدلوقه عليهم 

حاتم بسخرية:صباح الخير ي      حبايب شكلها كانت ليلة وردي 

نورة بغيظ وهي بتقوم:لاء كانت سودة زيك كده 

حاتم بهدوء:لسانك الطويل ده جايبلك المشاكل بعد كده اي كلمة هتخرج منك هتتحاسبي عليها فاهمة*قالها بزعيق 

نورة بضيق وخوف:طيب خلاص خلصت 

حاتم ببرود:اسمها اقدر امشي لو سمحت 

نورة بغيظ:اقدر امشي لو سمحت 

حاتم ببرود:اتفضلي*مشيت نورة بغيظ لبرة الاسطبل بص حاتم لمهند ال فطسان ضحك 

مهند بضحك:بجد مينفعش حد معاها غيرك انت ي ابية 

حاتم بجمود:عقابك لسة مخلصش هتسافر الصومال تاخد شهرين هناك وترجع 

مهند بصدمة:ايييه ليييه عملت ايه 

حاتم بجمود:مديت ايدك عليها استقويت عليها عشان ضعيفة مش كده 

مهند بمبرر:لاء هو بس

حاتم بعصبية:مبسش الكلام خلص      جهز شنطتك من انهاردة 

مهند بترجي:ي ابية ابوس ايدك ا    نا هخليها تسامحني *بصله حاتم بعصبيه سكت مهند وطلع من الاسطبل وجري للقصر بضيق وعصبية....ف القلعة رحمه بتتكلم ف الفون 

رحمه بترجي:ي شهاب مش قادرة أقنعه انا اتخنقت من الحبسة كل حاجة ممنوع ممنوع حتي الشوبنج ممنوع .....طب ابقي رد عليا وقولي قالك ايه متنسنيش ...سلام*قفلت رحمة بضيق وبصت للسقف وهي نايمه علي السرير .....ف الصعيد الساعة ٨ طلعت مرات صابر تخبط جامد علي باب أوضة أحمد

احمد بقلق:فيه ايه 

مرات صابر بخوف:الحكومة ف البيت تحت مستنيينك 

احمد بضيق:طيب جاي انزلي انتي *دخل احمد غير هدومه وخد محفظته وحاجته ونزل 

احمد ببرود:اهلا مرحب بيك ي حضرة الضابط خير 

عمر بهدوء:انت احمد الجوهري 

احمد بجمود:بشحمه ولحمه ..يبت ي مني اجري قولي لأمك تعمل شاي للضيوف

عمر ببرود:احنا هنا مش جايين      نشرب حاجة اتفضل معانا من غير دوشة 

ام رهف بقلق:عمر ايه ال جابك بتي كويسة 

عمر بصدمة:كنت حاسس بس مكدب شعوري 

احمد بضيق:هو فيه ايه وانتي تعرفيه منين وبتي يعرفها ازاي وهي فين فهموني *بصلها عمر بصدمه وهي داخلة من باب البيت وبتكلمه

عمر بضيق:اتفضل معانا علي المركز وهناك هتفهم كل حاجة متخلنيش استخدم القوة انا عامل حساب امي دي ال فضلها عليا  *بصلهم احمد بنفاذ صبر وطلع معاهم 

ا رهف بقلق:انت شغال ضابط اومال قولت ليه ناظر مدرسة لبتي 

عمر بتفهم:انا كنت شغال ضابط وقدمت استقالتي بس بتاخد فترة يعني سنتين ل تلاته عشان تتقبل وطلعت من الشغلانه دي بس جابوني ليها تاني غصب بعد ال حصل 

سحر بقلق:هتعمل ايه مع احمد 

عمر ببرود:هنحقق معاه ف ال حصل 

سحر بعصبية:ومتحققوش ليه مع عيلة الشافي 

عمر بتفهم:احنا بردوا قبضنا عليهم وزمان النيابة بتحقق معاهم 

سحر بخوف:وبعدين

عمر بلا مبالاه:ابدا لو فيه     طرف ليه ايد ف موت اي حد هيتعدم اكيد من قتل يقتل ولو بعد حين 

سحر بجمود:سلام ي حضرة الضابط ربنا معاك 

عمر بتفهم:مع السلامة *طلع عمر من البيت وهو قلقان علي بيته عشان رهف معاهم وده بحد ذاته تهديد علي حياة عيلته لو كان فيه خطر علي ابو رهف بيفكر هيطلع ازاي من الكارثة دي....ف القلعة مهند بعد ما خد دوش رايح جاي بيلم ف هدومه خبطت عليه نورة فتح مهند بغيظ

مهند بضيق:نعم 

نورة باستغراب:اتفضل الشال بتاعك وشكرا 

مهند بلا مبالاه:العفو ياريتني ما شفتك ولا طلعتي ف حياتي 

نورة بصدمه:ايه انت بتتكلم عليا 

مهند بعصبية:اومال علي ابويا 

نورة بزعيق:وانا ميشرفنيش اني اتعامل مع حد زيك وانا مبطلعش ف حيات حد وعلي فكرة المصايب بس هي ال بتطلع وانت مصيبة طلعتلي علي     شكل انسان مغرور مبيحبش غير نفسه الباقي حواليه تراب اناني وهمجي مبترحمش ولا بتحترم مبتعرفش غير الخوف من القوي وبس *قالت كلامها بعصبية وضيق وعنيها مدمعه ولفت وجريت لتحت فضل مهند واقف مكانه بجمود وهو عارف ان كل كلمه قالتها صح قعد علي السرير وحط ايده علي راسه     بتعب....عند غادة دخلت نورة متعصبة ورزعت الباب واترمت علي السرير وفضلت تعيط جريت عليها غادة بخوف 

غادة:ايه حصل حاتم ضربك ولا ايه *مردتش فضلت تعيط بنحيب طلعت غادة لاختها تدور عليها 

منه ف الاسطبل:بس ده كتير ي حاتم 

حاتم بهدوء:ده مش عقاب ي منه ده اختبار 

منه باستغراب:اختبار ...اختبار لأية 

حاتم بتغير الموضوع:بس ايه رايك ف الاسطبل تيجي ننضفه سوا انا وانتي زيهم كده علي يوم 

منه باستغراب:ليه مش فيه خدم بينضفوه

حاتم بضحك:روحي جهزيلي الفطار 

منه باستغراب:حاضر *وطلعت وحاتم مبتسم بسعادة 

منه باستغراب:هو عشان قولت الخدم هما ال بينضفوه يضحك كده هو دي فيها حاجة تضحك كملت طريقها وهي بتبرطم دخلت المطبخ وابتدت تجهز الفطار 

جيك بابتسامة:صباح الخير 

منه بحزن:صباح النور 

جيك باستغراب:ايه الزعل ال علي اول الصبح ده 

منه بحزن:حاتم هيخلي مهند يسافر الصومال شهرين ك عقاب ليه كلمه ي جيك خليه يخفف عنه شويه 

جيك بتوتر:انتي اتجننتي انا مقدرش أتدخل ف حياة حد الخاصة ما بالك حاتم باشا طبعا لاء 

غادة بنهت:منه كنت بدور     عليكي برعي مفلوق عياط 

منه بقلق:حصل ايه 

غادة بتمثيل:انا مش عارفة القيها منك ولا منها وجعتولي دماغي 

منه بترجي:جيك جهز انت الفطار لحاتم وانتي ي مقصوفة الرقبه ساعديه 

غادة بغيظ:طيب *سابتهم وطلعت تجري لاوضتهم 

جيك بضحك:تعرفي تجهزي السلطة 

غادة بفخر:ده انا عليا شوية سلطة تاكل صوابع رجليك من وراهم 

جيك بضحك:ده حاتم باشا ال هياكلك 

غادة بخوف:ولا حتي بعرف اقطع طماطم*فضل يضحك جيك عليها 

عند منه:مالك بس ي نورة انتي زعلانه عشان مهند ماشي 

نورة بعصبية:يتفلق ف داهية ان شاء الله يروح وميرجعش 

منه بخوف:بعد الشر ليه كده حصل ايه

نورة بعصبية:انا بكرهه وبكره نفسي *وفضلت تعيط ...فوق عند حاتم ف البلكونه 

مهند بهدوء:حاتم 

أبتسم حاتم بلؤم:مش عوايدك حتي الباب مخبطتش 

مهند برفض:انا مش هسافر حته *لف حاتم وبصله بهدوء مهند باصص قدامه بجمود 

حاتم بخبث:انت بتكسر كلمتي 

مهند بعصبية:انا مش لعبه تودي     وتجيب فيها براحتك ولا حد من خدمك تعمل الشويتين دول عليهم انا اخوك الصغير ولازم

حاتم ببرود:اخويا الصغير اديك قولتها يعني تسمع كل ال بقوله جهزت شنطك ولا اخلي الرجالة تجهزها *عرف مهند أن حاتم بيهدده مسك فيه بغيظ وضربه بالبوكس واحد اتنين التالت كان حاتم مكتفه 

حاتم ببرود:كده تمد ايدك علي اخوك الكبير 

مهند بدموع:اخويا الكبير بيستعبدني اكتر من الخدم بتعوته 

حاتم بهدوء:عشان خايف عليك  

مهند بعصبية:انا مش صغير ي حاتم  عشان تخاف عليا 

حاتم بحنان:هتفضل اخويا الصغير لحد لما اموت وانت بردو صغير اذا مخفتش عليك هخاف علي مين انا ليا مين ف الدنيا دي غيرك انت ورحمه ومنه الكلب 

مهند بندم:بردوا مش هسافر ي حاتم 

حاتم بضحك وهو بيسيبه:ده كان اختبار ليك مش اكتر دلوقتي اتأكدت انك كبرت وبقيت تعتمد على نفسك 

مهند بفهم:تقوم تعمل فيا كده 

حاتم بضحك:انت ضربتني علي فكرة 

مهند بندم:اسف ي ابية بس     مكنتش حاسس بل بعمله 

حاتم بتفهم:ايه عملت مع نورة 

مهند بحزن:عكيت الدنيا خالص 

حاتم بسخرية:كنت متأكد 

مهند بترجي:وايه الحل دلوقتي 

حاتم ببرود:دي مشكلتك حلها لوحدك يلا اتفضل*بصله مهند بصدمه بعدين طلع وهو زعلان كلام حاتم صح مفروض يعتمد على نفسه  ويسيبه بقا من التفاهيات وحب النفس 

حاتم ف الفون:تمم تعالي دلوقتي انا قاعد ف القلعه ....تمم*فطر حاتم بعد الفطار ب عشر دقايق كان شهاب وصل قعدوا سوا ف المكتب 

حاتم وهو بيدخن:همم 

شهاب بتوتر:رحمه اا اقصد الآنسة رحمه لاا رحمه هانم

حاتم بعصبية:مالها 

شهاب بقلق:يعني ي حاتم هتفضل حابسها لأمتي حرام عليك البت اتخنقت من الاربع حطان 

حاتم بسخرية:اربع حطان 

شهاب بتكمله:ولو كانت عزبة     بردوا اربع حطان محبوسة فيهم لأمتي 

حاتم ببرود:لحد ما اسمحلها تطلع بعدين هي وكلتك محاميها الخاص ولا ايه 

شهاب بتوتر:ي حاتم افهم دي كانت عايشة في فرنسا وكل يوم ف مدينه حرام تحبسها كده مرة واحده 

حاتم بهدوء:انا خايف عليها مش عاوز حاجه تاني تحصلها 

شهاب بتسرع:خلاص خليلها حرس 

حاتم بقلق:وقت الموت الحرس هيتخلو عنها اعمل ايه وقتها لو حصلتلها حاجة 

شهاب بتوتر:لاء بعد الشر متقولش كده طب خلاص هخرجها انا مكان ما تحب هبقي للوقت ال تحدده انت 

حاتم فكر شوية:خلاص يومين ف السبوع تختارهم وتفضي نفسك فيه وتاخدها للمكان ال عوزاه بس خلي بالك منها انا بثق فيك 

شهاب بهدوء:انت هتوصيني علي اختي ي حاتم *وده كانت نهاية نقاشهم خرج شهاب بسعادة عشان يبلغ رحمه بقرار حاتم 

رحمه ف الفون:قول والله ..    ..اعاااا شكرا ي شهاب بجد انا جمايلك كتباها ف الكراسة اهي بعدها ههههه خلاص يناسبك تلات وجمعه  ....تمم شكرا     مرة تانية سلام*قفلت الموبايل وهي بتتنطت علي السرير بفرح الناحية التانية اتنهد شهاب براحة وسعاده وركب عربيته ومشي .......


                      


  الفصل الحادي والعشرون من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×