رواية وقعت في جحيم قلبه الفصل التاسع عشر رواية وقعت في جحيم قلبه ♥️ الفصل:التاسع عشر بقلم ايمان هشام نورة وغادة فضلوا للحظة مصدومين ونورة بحركة لا إرادية حطت اديها علي راس منه تحس درجة الحرارة منه بغيظ:بتكلم جد مش بهزر غادة بفرحة:انا مصدقاها انتي مشفتهوش كان بيبصلها ازاي ولا خلالها اوضة لوحدها ياسيدي ياسيدي حد قدك بقا منه بضحك:انتي ي مفعوصة من امتي بتفهمي ف الحاجات دي غادة بضحك:انا فاهمة كل حاجة بس بستعبط مش اكتر*بصت منه لنورة ال هادية عكس طبيعتها منه بقلق:مالك ي نورة مش مبسوطه ليه نورة بحزن:وآخرة الحب ده ايه منه بقلق اكتر:مش فاهمة عاوزة توصلي لأية نورة بتفهم:حب يعني جواز ي منه غير كده مينفعش كل ال بيحصل ده غلط عشان ميحصلش تجاوزات نندم عليها منه بعصبية:وانا مش هسمح بكده وانتي عارفة كويس نورة بتوتر:مش قصدي ي منه بس زي ما انتي شايفة ماما متوفية واحنا لوحدنا بنحاول ننصح بعض ونفكر بعض عشان محدش فينا يقع منه بهدوء:تمم ي نورة انا هقوم اغير هدومي وارجع للشغل *قامت منه بشرود وخدت غيارها ودخلت اخدت دوش وخرجت سرحت شعرها كحكة ولبست شرابها وجزمتها والايشارب بتاعها وخرجت راحت للمطبخ منه بصراخ:ميييي مي بضحك:قلبها حمدلله بسلامتك ي جميل منه وهي بتحضنها:وحشتيني مي بشعور مماثل:وانتي اكتر اخبار السجن ده انا عرفت انك كنتي ف مكان ٥نجوم منه بدهشة:مين قالك مي بتهرب:نورة اصل انا كلمتها منه بهدوء:اه يختي خمس نجوم ده كانت ايام ربنا ما يعودها تاني *....فوق عند رحمة خبط حاتم بعد ما خرجوا من عند منه رحمة بقلق:ادخل *دخل حاتم ومهند قامت رحمة من مكانها باحترام رحمة بتوتر:حمدلله بسلامتكم وسلامة منه *قرب عليها مهند بغظ وعضها ف دراعها رحمة بصراخ وضحك:خلاص والله مش هخبي عنك حاجة تاني ابدا مهند بحنان:كده ي رحمة ده انا ال مربيكي بأيدي حاتم ببرود:تصدق دمعت من كدبك مهند بضحك:اقصد يعني اتربينا سوا علي ايد ابية مهو الخير والبركة ربنا ميحرمناش منك *بص ببرود للناحية التانية وهو واقف جنب مهند قربت رحمة بندم وحضنته وعيطت طبطب عليها حاتم بحزن حاتم بدموع:محدش هيخاف قدي ف الدنيا دي عليكي انا عمري ما هضرك ولا أأذيكي انتي بنتي مش اختي رحمة بنحيب:سامحني ي ابية كنت هبلة وجبانة *باس راسها وهو مغمض عينه مسح مهند دموعه وصقف جامد وصفر مهند :برافوا برافوا قلبتولي يومي كنت ناوي انكد علي حد انهاردة واطلع عينه بس خلاص بعد المنظر ده تراجعت رحمة بضحك:انا صح مهند بتوتر:ها اه طبعا حاتم بلؤم:كداب افتن عليك وافضحك رحمة بعدم فهم:في حاجة بتحصل من ورايا صح مهند بضحك:كتير اووي ي رحمة اقعدي ندردش شوية روح انت ي ابية عشان خاطر شغلك حاتم بغيظ:بتطردني مهند بضحك:لا عاش ولا كان ال يعمل معاك كده خد الباب معاك *طلع حاتم وهو مبتسم الأمور رجعت احسن من الاول بكتير الاغلب ابتدي صفحة جديدة بس هو ماضيه متقفلش لسه .....نروح عند عمر نجوي بتعب:صباح الخير بردو جهزت الفطار انا مش هقدر افطر ي حبيبي عمر بترجي:ده زبادي وعصير يلا عشان خاطري نجوي بضعف:عملت ايه ف الموضوع ال قولتلك عليه عمر بضيق:اقفلي علي السيرة دي مش وقته نجوي بحزن:اومال امتي ي عمر عاوزة اطمن عليكوا قبل ما امشي حنين وهي داخلة:هتمشي تروحي فين ي ماما مامتها بابتسامة:هروح مكان حلو اووي فيه ورد كتير ونجيلة خضرة وعصافير ملونه والشمس ديما قعدة مش بتغرب وهشوفكم من هناك واشاورلكم علي طول حنين بفرحة:خدينا معاكي ي ماما مامتها بتماسك:لما تكبري عشان المكان ده للكبار بس حنين باستغراب:طب ليه بابا مش رايح معاكي عمر بتماسك:عشان اخد بالي منكم اول ما تكبروا وتبقوا اقوياء هروحلها علي طول حنين بضحك:خلاص ابقوا استنوني هناك *باست مامتها ف خدها وجريت لبرة نجوي بدموع:الشيلة تقيله والعيال دي عاوزة ام عاوزة حنان متحرمهمش من ده ي عمر عشان خاطري وحياتي عندك *قعد عمر جنبها وباس اديها بحزن عمر:ممكن تهدي بقا وتفطري نجوي بتعب:اوعدني ي عمر الأول انك هتتجوز قريب خلال اسبوعين عمر بجمود:يلا افطري عشان علاجك ورايا شغل نجوي بتصميم:انا مش هاكل ولا اشرب غير لما توعدني وده وعد ي عمر عمر بعصبية:حاضر ي نجوي وعد مني اني .....اتجوز خلال اسبوعين ارتحتي *شربت نص كوباية عصير البنجر واكلت علبة الزبادي بعسل نحل وخدت علاجها ونامت اخد عمر الصنية وخرج للمطبخ عمل سندوتشات عامر وعمرو وراح لاوضتهم عمر بهدوء:جهزتوا عامر بحزن:اه ي بابا عامر بغيظ:وانت ي عمرو ملبستش ليه عمرو ببرود:مش عاوز اروح انهاردة عمر بعصبية:انت مش عاوز تعمل اي حاجة ف حياتك لا تعليم نافع ولا اي حاجة نافع فيها غير الخراب وبس ده ال شاطر فيه *طلع عامر صاحب ٩سنين لبرة من الخوف فضل عمرو بارد زي ما هو*حط عمر ايده علي راسه بضيق ومسح وشه قعد جنب عمرو عمر وبكل هدوء:انت ليه بتعمل كده ليك سنتين علي الحال ده وانا تعبت معاك عمرو ببرود:يعني انت مش عارف بعمل ليه كده عمر بهدوء :اتكلم كويس ي عمرو عمرو بهدوء:طيب ي بابا كل الموضوع ان ماما بتموت واحنا بنتفرج عليها عمر بهمس وصوت مبحوح:في ايه ف ايدي اعمله هااا قصرت ف حاجة لو قادر اديها عمري تكمل بيه مش هتاخر لكن مفيش امل ده كلام الدكاترة جوة وبرة مصر *قام عمرو وراح لدولابه طلع هدوم السباحة وحطها ف الشنطة وغير هدومه ونزل مع اخوه ومشوا رد عمر الباب وراهم وهو باصص لفوق عمر بدموع:انا تعبت يارب ارحمني عيالي شيلوني ذنب تعب مامتهم فاكرين ان انا مقصر معاها الرحمة ي رب *ف الاقصر عند ابو رهف نفس المجلس بتاع امبارح بالليل كان حاضر تاني خلال الساعة ٨ الصبح عيلة علي:سلمونا بتنا نسلمكم ولدكم ابو رهف بضيق:احنا معندناش بنات سيبوا صابر احسنلكم وقفوا عيلة علي:ده اخر كلام ي ابوا صابر سلام عليكم *وخدوا بعضهم ومشيوا اهل رهف بقلق: هتعمل ايه ي احمد مفيش حل غير انهم ياخدوا جثة بتهم ابتدت ريحتها تطلع لازم تتستر وتدفن انت ال غلطان من الأول مكنش ينفع ندخل ولايا بينا احمد بندم:صح بس الندم دلوقتي مش حل اسمع احنا هنوديله بنته وناخد ولدي بس خلي الحريم تسبحها ويغيرولها خلاقاتها ويسرحولها شعرها ورشولها ريحة حلوة كأنها حية وودهالهم وتجيب صابر ولو سالوك مالها قولهم اغمي عليها من الخضة ولا بتاكل ولا بتشرب بس اتفق انك تسلمهم البت ف الغيط بعيد عن بيتهم تدهالهم وتجيب صابر*بصوا لبعض بقلة حيلة ووافقوا...نروح لقلعة ابليس منه قعدة بملل ف المطبخ جات سعاد سعاد بهدوء:منه تعالي افرجك علي اوضتك منه بفضول:حاضر *قامت منه ومشت ورا سعاد خرجوا من المطبخ وطلعوا لفوق وقفت قدام أوضة حاتم وشاورت للاوضة ال قصادها منه بإحراج:طب ممكن اخد غيرها ف مكان تاني يعني حاتم بعند:لاء مش ممكن طبعا*استأذنت سعاد ومشت وقف حاتم قدام منه منه باحراج:لو سمحت انا مش مرتاحة ف الاوضة دي حاتم بابتسامة:انتي شوفتيها اساسا *راح ناحية الاوضة وفتح الباب ودخل خدها منه الفضول ودخلت منه بشهيق:اية ده كل دي لعب كل دوول ليا حاتم بضحك:اه لوحدك منه بكسوف:انا كبيرة علي فكرة لمين اللعب دي حاتم بهيام:للبت الصغيرة ال انا بموت فيها اه لو تعرفيها منه بغيظ:قولي يمكن اقدر افتكرها *راح حاتم ناحية الكوميدينو وفتحه طلع صندوق بينك من المعدن المرصع باحجار بتلمع علي شغل بيضة كبيرة وطلع مفتاح صغير من جيبه فيه سلسلة وفتحه طلعت عروسة صغيرة بترقص بالية وأغنية هادية منه بدموع:تحفة وريني كده هه*أول ما بصت ف وشها اتصدمت منه بدهشة:دي انا ازاي حاتم بضحك:اصبري للآخر*فعلا العروسة خلصت رقصها اتفتح جزء بسيط من الأرضية تحتها وطلعت لعبة تاني علي شكل حاتم بتصقف *قفلتها منه منه بدموع:تحفة *لبسها حاتم سلسلة ذهب فيها مفتاح اللعبة دي حاتم بحب:دي هدية خطوبتنا منه بدهشة:ايه خطوبة بالسرعة دي حاتم بابتسامة: وكتب كتابنا الاسبوع ال جاي وكمان حاجة هتكملي كلية وماجستير ودكتوراه عاوزك متعلمة منه بصدمة:هكمل جامعة قول والله وه ايه هنكتب الكتاب السبوع ال جاي بس انا صغيرة ي حاتم حاتم بضحك:مش كنتي كبيرة من شوية منه انا مش لعبي احنا هنكتب الكتاب من غير دوشة عشان حبايبي كتار*وقف الزمن للحظة نقدر نقول فاقت قاتل تاجر سلاح ومخدرات#مافيا بعدت منه بخوف:مش موافقة حاتم بذهول:ايه منه بصوت مبحوح:مش عاوزة ارتبط بواحد قتال قتله وبيتاجر ف الحرام فوق ي حاتم كل ده حرام ف حرام حاتم بجمود:وانتي دلوقتي ال عرفتي ده منتي من الاول عارفة ال فيها وقولتيلي انك بتحبيني منه بعياط :عشان دي الحقيقة بحبك وبموت فيك والله بس استحالة اقبل قرش حرام نعيش بيه لو ربنا كرمنا في مابعد بالذرية قولي هتاكل عيالك حرام رد ي حاتم حاتم بهدوء:وصلت ي منه *سابها وخرج فلمح البصر قعدت علي سريرها وهي حاضنة الصندوق وبتعيط بحرقة .....عند رهف خبطت علي باب عمر بعد لحظات فتح عمر عمر بابتسامة وصدمه:صباح الخير اخبارك عاملة ايه شايفك بتتحسني رهف وهي واقفة بالعافيه:قولت مينفعش اجي بكرسي متحرك عشان مش هعرف اتحرك بيه عند حضرتك فقلت بلاش منه احسن *مد ايده بحركة لا إرادية بصتله بإحراج وعشان متكسفهوش سندت علي كم دراعه دخل بيها ورد الباب عمر بضحك:الشقة مكركبة شوية اعذريني مش لاقي وقت والله رهف بتفهم:ربنا يكون ف عونك*وداها للانتريه وقعدها رهف بألم:هتقدر تيجي هنا عمر بتوتر:هشوف وارجعلك *دخل عمر اوضته وفتح الستاير وراح جنب نجوي بهدوء وطي علي ودنها وهمس برقة عمر:نوجتي ي قلبي اصحي بقا انتي مبتشبعيش نوم نجوي بضعف:انت مالك سيبني انام براحتي واطلع برة بدل ما اقوم اشدك من شعر راسك ال غايظني ده عمر بضحك:لاء خوفت طب اسمعي جارتنا ال ساكنة قصادنا جديد ال سبت عندها البنات امبارح جاية عشان تزورك نجوي بضعف:تمم خليها تدخل*قام عمر روق الاوضة خلال لحظات وساعد نجوي تلبس هدوم كويسة وطلع لرهف عمر بابتسامة:اتفضلي مستنياكي رهف باحراج:لو تعبانة اجي ف وقت تاني عمر برفض:لاء هي بس مش متعودة تتحرك الكسل احلي من العسل *قالها بضحك تحاملت رهف علي نفسها ساعدها عمر دخلت لاوضتها بإحراج بصتلها نجوي باستغراب قعدت رهف علي الكرسي جنب نجوي ال علي سريرها عمر بابتسامة:هروح بقا اعملكم عصير متحكوش قبل ما اجي عشان مفيش حاجة تفوتني نجوي بضحك:روح ي رغاي *طلع عمر رهف بادب:الف مليون سلامه علي حضرتك نجوي بابتسامه:الله يسلمك وانتي الف سلامة عليكي مالك رهف بحزن:عاملة عملية نجوي بقلق:عملية ايه رهف بهدوء:شلت الرحم نجوي وهي بتبص علي اديها:عندك أطفال رهف برفض:لاء ربنا ما ارادش الحمد لله نجوي بحزن:ربنا هيعوض عليكي ان شاء الله وجوزك عمل ايه رهف بصدمة:عرفتي ازاي اني متجوزة نجوي بهدوء:انا شكيت بس رهف بحزن:هو اتوفي من فترة قريبة ربنا يرحمه ويغفر له نجوي بحزن:امين مكنش ليه لزوم جيتك وانتي تعبانة كده رهف بابتسامة:لا تعب ولا حاجة زيارة المريض واجب وكمان احنا جيران والنبي علية الصلاة والسلام وصي علي سابع جار نجوي براحة:عليه افضل الصلاة والسلام شكرا علي انك اتحملتي البنات امبارح رهف بسعادة:لاء شكرا علي ايه دول بناتك ما شاء الله سكر انا حبيتهم اووي ربنا يحفظهملك دنيا وآخرة ويشفيكي ويشفيني نجوي براحة:يارب عمر وهو داخل:عملتلكم عصير برتقال بالبنجر حكاية نجوي بضحك:انا مبحبش البنجر رهف بتفهم وكدب:ده انا بموت فيه مفيد جدا للجسم عشان كده بشربه علي طول نجوي بغيظ:طب خدي يختي اشربي براحتك *بصت لكوباية العصير ال لونها احمر بريبة مسكتها بابتسامة وشربت اول بق رهف بكدب:ده تحفة *بصولها عمر ونجوي للحظة بعدين فضلو كلهم يضحكوا رهف بضحك:كتر خيرك طعمه استغفر الله العظيم عمر وهو بيشرب الكوباية كلها:ده طعمة جميل جدا بس انتو مبتعرفوش تشربو نجوي بتعب: روح صحي البنات عشان يسلموا علي رهف رهف وهي بتقوم:لاء سبيهم نايمين انا همشي عشان ماما متقلقش عليا نجوي بترجي:لاء خليكي شوية عشان خاطري انا مصدقت لقيت حد غير الرغاي ده احكي معاه عمر بتمثيل:تصدقي انا غلطان اصلا انا سيبهالك وماشي رهف بإحراج:مش هقدر الدور الجاي ان شاء الله سلام عليكم نجوي بابتسامه: وعليكم السلام وصلها ي عمر *راح عمر وسندها لحد ما خرج من الشقة ووصلها لباب شقتهم رهف بأدب:شكرا لحضرتك عمر بامتنان:انا ال مفروض اشكرك علي الزيارة الجميلة دي يارب ديما كده تشرفينا سلام عليكم رهف بأدب:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته *كل واحد دخل ورد الباب ومن هنا حكاية جديدة ..... قامت منه بعد نص ساعة بحمل تقيل علي قلبها وراحت بشرود لاوضة رحمة وخبطت رحمة بهدوء:ادخل*دخلت منه شافت مهند مع رحمة منه باعتذار:شكلك مشغولة هاجى ف وقت تاني رحمة برفض:لاء طبعا هو دخول الحمام زي خروجه وحشتيني ي جزمة القلعة من غيرك وحشة اووي*قالتها بضحك وهي حضناها منه بدموع:وانتي اكتر والله مهند وقف:طاب ي عسليات انا همشي دلوقتي عاوزين حاجة رحمة ومنه:لاء تسلم *خرج مهند ورد الباب شدت رحمة منه بحماس للسرير وقعدتها جنبها رحمة بلؤم:ايه الحكاية *وغمزتلها منه بكسوف وتهرب:حكاية ايه قصدك علي موضوع السجن رحمة بخبث: موضوعك انتي وحاتم رهف بحزن:اعتقد ان الموضوع اتقفل قبل ما يتفتح اصلا رحمة بقلق:لحقتوا تتشاكلوا ي منه منه بدموع:انا مش عاوزة غير حياة هادية وفلوس حلال نعيش بيها وانتي عارفة ال فيها ي رحمة رحمة بحزن:الحكاية مش حكاية فلوس ي رهف لو علي الفلوس حاتم مش بيصرف قرش حرام علي حد هنا وكذلك ف حياتكم الجاية رهف باستغراب: مش فاهمة رحمة بتوضيح:حاتم معاه شركتين لتصنيع الأدوية بس مش هنا دي ف دبي والتانية ف الكويت مفهمش قرش حرام والمكسب بتاعهم بيصرفه علي الخدم والقلعة ونفسه وبيشيل الباقي ومهند بيساعده ف الشغل ده منه باستغراب:وفلوس السلاح والمخدرات رحمة بشرود:مش عارفة بيوديها فين بس ال متأكدة منه انه مش بيصرف منها غير علي الصفقات المشابهة منه بحزن:طب ليه ماشي ف الطريق ده بما انه مرتاح رحمة بحزن:الحكاية مش حكاية فلوس ي منه حاتم بينتقم لموت بابا وماما منه بدموع:كنت حاسة بس بكدب احساسي ده *اتنهدت بألم وحاولت تغير الموضوع منه بفضول:كنتي فين ي رحمة رحمة بجمود:ابدا كنت مسافرة فترة اريح اعصابي بس مجبتش سيرة لحد منه بشك:ليه اخواتك قلقلوا عليكي اووي رحمة بهدوء:حصل خير المهم دلوقتي محتاجة منك خدمة بس صعبة شوية منه باستغراب:تحت امرك اتفضلي رحمة بتوتر:محتاجة اخرج من هنا ساعة وهرجع عاوزة مساعدتك عشان ابية مانعني من الخروج ومنبه علي الحرس بكده حتي الجزء المظلم للقلعة حاطت عليه ٢ من الحرس ده المكان المناسب للخروج عشان الحرس فيه قليلين منه بخوف:يلهوي ي رحمة لاء طبعا ده انا اموت فيها رحمة بترجي:ونبي ي منه ساعة ومش هتاخر والله ابوس ايدك ساعديني منه بخوف:هترجعي صح رحمة باصرار:وعد اني هرجع علي طول اتنهدت منه بخوف:تمم حضري نفسك لحد ما اشوف الوضع برة وربنا يستر رحمة بقلق:تمم*خرجت منه وهي بتشر عرق من الخوف بصت لاوضة حاتم لقتها مقفولة نزلت لتحت بسرعة وراحت لاوضتها ودخلت وردت الباب منه بنهت:محتاجة مساعدتكم ف مصيبة غادة بفزع:إيه مصيبة احنا لحقنا نورة بخوف:فيه ايه منه قعدت جنبهم:اسمعوا كويس......*حكتلهم منه علي الموضوع اتفقوا علي خطة طلعوا فوق عند رحمة بعد ما منه آمنت المكان خبطوا ودخلو رحمة بقلق:انتوا ايه جابكم غادة ونورة:هنساعدك بصي انتي تعملي ال هنقولك عليه ....*حكولها الخطة رحمة كانت مترددة لكن ما باليد حيلة رحمة بهدوء:فين منه غاده بخبث:بتنفذ جزء بسيط من الخطة *عند منه رجعت مي بكوبيات العصير الفاضية وهي مرعوبة منه بفضول:عملتي ايه مي بقلق:زي ما قولتي روحتلهم واديتلهم العصير /فلاش باك *قربت للحرس وهي قلقانه كانوا اتنين ف حدود الثلاثين لكن الاتنين أضخم من بعض مي بأدب:اتفضلو العصير سعاد هانم بعتاه الحرس:تسلمي *خدوا العصير وابتدوا يشربوا براحة *مي مثلت الخوف وبقت تبص حوليها برعب وتتنفض الحارس بقلق:فيه حاجة ي آنسة مي بهدوء مرعب:انتوا مش ساميعن صراخ *بصوا الحرس لبعض باستغراب وركزوا شوية الحارس بقلق:لاء مي وهي بتتنفض:الله يكون في عونكم انتوا ف أصعب مكان ف القلعة الحارس باستغراب:ليه أصعب مكان هنا مي بجر كلام:اصل الجزء ده مسكون وكله عفاريت اومال حاتم بيه قفله ليه الحارس بتماسك:تمم ي انسه اتفضلي شوفي شغلك *خدت الكوبيات ومشت بسرعه وكأنها بيجري وراها اسد بصوا الحراس لبعضهم بخوف وفضلوا يقروا آيات من القرآن/رجعنا من الفلاش مي بخوف:انتي ناوية على ايه ي منه لو مصيبه هيتقطع عيشي من هنا منه بثبات:متقلقيش انا ال هتحمل المسؤلية انتي بس ادعيلي *طلعت منه لفوق بسرعه وراحت لاوضة رحمة منه بنهت:يلا بينا *طلعوا البنات سوا زي الصوص ومشيوا لآخر الطرقه وفتحوا باب الجزء المظلم ونزلو منه بخوف وهي أول واحدة:المكان ضلمه اووي غادة وراها:متقلقيش انا عارفة الطريق نورة ال وراها:وانتي عرفتيه منين رحمة اخر واحدة:مش وقته يلا قربنا*بعد ما نزلوا من السلالم عدوا ف طرقة كبيرة فاضية كلها اوض منه بفضول:ده مكان الخدم رحمه بهدوء:اه قبل كده نورة بدهشة:انتوا ليه مش مستغلين المكان ده رحمة بكدب:ابية ملوش مزاج لكده نورة بغيط:يقطع ابيه وصحابة منه بعصبية:نوورة نورة بهدوء:خلاص يعم الحبيبا *ضحكوا بهمس ووصلو للسلالم ال بتودي للباب ال وراه الحرس يدوبك ١٥سلمه وقفوا البنات غادة بصراح :اعاااااا *ونورة مسكت مشمش من قفاه وفضل يصرخ وينونو الحراس برة:بسم الله الذي مع اسمه لايضر شئ ف السموات والارض *فضلوا البنات يهدوا ويعملوا اصوات مرعبة وأحيانا واحدة فيهم تضحك بصوت عالي لحد ما الضل ال تحت الباب اختفي بصوا لبعض بخوف ونزلت منه براحة ووقفت ورا الباب حطت ودنها مع الباب مسمعتش حاجة اتنهدت براحة وبصتلهم وهي واثقة ام مفيش حد لكن يشاء القدر والباب يتفتح براحة البنات صرخوا جامد ومعاهم منه ال ورا الباب الحارس برة:ياستار بسم الله الرحمن الرحيم *وطلعوا يجروا هما ملحقوش شافوا حاجة والبنات من فتحت الباب اتخضوا عشان كده صرخوا كل واحدة قعدت علي سلم تاخد نفسها منه برعب:منك لله رحمة بابتسامه:شكرا *قاموا سوا فتحت نورة الباب بحذر نورة براحة:مفيش حد *خرجوا كلهم جنينه سودة الشجر فيها ناشف كلها رماد كأنها لسة النار طفينها من يومين منه وأخواتها بيبصوا بصدمة رحمة بهدوء:زي ما اتفقني ماشي منه بقلق:متتاخريش رحمة بوداع :حاضر سلام*جرت رحمة وهي عارفة وجهتها دخلوا منه وغادة زي ما خرجوا كله رجع لمكانه راحت منه للمطبخ سعاد بقلق:كنتي فين حاتم باشا ليه خمس دقايق بيطلبك منه بفزع:هو هنا ف القلعة سعاد باستغراب:اه اطلعي مش وقته*طلعت تجري منه لنفسها:ده لو حاتم اكتشف غياب رحمة واختفائنا هيشرب من دمنا وقفت قدام الباب خبطت حاتم بجمود:ادخل * دخلت منه وردت الباب وراحت جنبه كان قاعد بيقرا ف كتاب نفس الكتاب ال شافته ف روسيا قفل حاتم الكتاب شافت العنوان كان عن"مريض النوم"وشها قلب طماطم الكلام عليك ي جار وقف حاتم وبصلها بهدوء عدت لحظات وهي باصة ف الارض مفيش فايده بصت لفوق لقته باصصلها بصت تاني ف الارض باحراج منه بضيق:نعم حاتم بضحك:اول مرة تقوليلي نعم *بصتله بهيام خدها من اديها وراح للبلكونه وقفوا وراها وحاتم جنبها حاتم وهو باصص للبحر:تتجوزيني منه باستغراب:مش احنا مخطوبين حاتم وهو بيبصلها:مش رفضتي منه بهدوء:انا مرفضتكش انا رفضت ال بتعمله حاتم بحزن:بصي ي منه انا عمري ما هعيشك ولا هعيش نفسي ف الحرام الطريق ده انا عاوز منه حاجة معينه وأول ما هاخدها هسيبه منه بدموع:ارجوك ي حاتم كفاية خلينا نبدأ صفحة جديدة مع بعض من غير كل ده حاتم بحزن:ياريت كنت اقدر ي منه انا مش هوعدك بحاجة انا مش كدها *سكتت منه وبصت للبحر حاتم بهدوء:تتجوزيني منه بضحك:انت علقت ولا اية حاتم بابتسامة:وهفضل اقولها لحد ما توافقي منه بإحراج:طب هصلي استخارة الأول وهشوف اخواتي وارد عليك حاتم بضحك:هستني ردك مش عاوز اسمع غير حاجتين ايوة و موافقة منه بغيظ:ياسلام تصدق كريم حاتم باستخفاف:كريم مين *بصتله وضحت أبتسم لما سنانه بانت من كمية الراحة والسعادة ال هو فيها منه بتذكر:بس اعمل حسابك كل حاجة ف القلعة دي هتتغير الورد هيكون ف كل مكان حتي الصبار هشيله واودية ف الجنينه جنب الورد عشان حرام والألوان وخصوصا اوضتك دي ال كلها اسود حاتم بضحك:اوضتنا منه باحراج:نسيت حاجة مهمة ورايا عاوزة اعملها سلام*سابته وجريت لبرة وردت الباب بص مكان ما جريت بضحك علي برائتها اتنهد للحظة بحزن وخوف علي صغيرته ايه هيحصل لو الخبر ده انتشر بين ال شغال معاهم ممكن يلوو دراعه بيها بس هو مش هيسمح بكده اكيد دي لو ف الجحيم نفسها هيجيبها .....عند شهاب الجرس بيرن شهاب:طيب جاي اهو ايييه هطير يعن....رحمة*دخلت وردت الباب بقلق شهاب بتوتر:اتفضلي رحمة بقلق:اسفة اني جيت من غير معاد بس انت غيرت رقمك ومعرفتش اوصلك شهاب بهدوء:ولا يهمك تعالي المكان مكانك*خدها للجنينة بتاعت الفلة قعدت علي الكرسي جنب طربيزة صغيرة شهاب بهدوء:تشربي ايه رحمة بقلق:لاء مش هشرب حاجة انا جاية شهاب بتفهم:من ورا حاتم عارف رحمة بفهم:تمم ممكن تقعد*قعد شهاب شهاب:متقلقيش ورقة طلاقك هتجيكي انهاردة حاتم قال كده رحمة بتوتر:طب كويس يعني خلاص هتخلص مني *قالتها بسخرية شهاب بهدوء:رحمة انتي مش وحشة ولا قليلة وميت الف واحد يتمناكي متفقديش الثقة ف نفسك ماشي رحمة بحزن:هحاول *مسك شهاب اديها بمساندة شهاب:وانا هكون جمبك لحد ما تتخطي المرحلة دي واوصلك لليستحقك وزي ما قولتلك انتي ميت الف واحد يتمناكي انتي زي اختي ي رحمة انا بعد حاتم ومهند هتلاقيني اكتر واحد اخاف عليكي رحمة بدموع:شكرا لكل ال عملته معايا انا عمري ما هنسالك الجميل ده شهاب بابتسامة:خدي بقا رقمي عشان لو احتاجتي اي حاجة بدل ما تهربي زي الحرامية من القلعة اه لو اتمسكتي وقتها انا بنفسي هتبرا منك رحمة بضحك:ندل *اخدت رقمه وودعته وخرجت .....ف القلعة دخلت منه اوضتها وردت الباب بتوتر نورة باستغراب:مالك منه بهدوء:مفيش غادة بخبث:سي حاتم هنا ف القلعة منه بإحراج:اه موجود نورة بضحك:وشك قلب طماطم ليه منه بتوتر:حاتم حدد معاد كتب الكتاب *بصوا غادة ونورة لبعض بصدمه وهما مبرقين بعنيهم نورة وغادة:ايييه منه بهدوء:زي ما سمعتوا كده غادة:والخطوبة نورة:وفترة التعارف منه بهدوء:انا عرفت كل حاجة عنه وهو كذلك ف ملهاش لازمة نورة بحزن:بس انتي لسة صغيرة ١٩سنه منه بحزن:مش عارفه افكر ي نورة نورة بحزم:يبقا نطلع نتفق معاه بما ان احنا اخواتك منه بخوف:تتفقوا علي ايه ي نورة غادة بغضب:انك لسه صغيرة عشان ياخدك كده مننا منه بضحك:منا معاكم ف نفس القلعة نورة بهدوء:لاء لسة بدري علي موضوع الجواز ده ولا عشان شايفك صغيرة بياكل بعقلك حلاوة غادة بترديد:اه بياكل بعقلك حلاوة *طلعت نورة ووراها غادة ولحقتهم منه بخوف منه بترجي:ونبي اهدوا وفكروا هتقولوا ايه الأول عشان ميدايقش منكم نورة بصوت مسرسع:عشان ميدايقش مننا يبقا يتفلق ف داهية معندناش بنات للجواز *نورة كانت هتفتح الباب سبقتها منه بخوف وخبطت حاتم بهدوء:ادخل *دخلوا ا لبنات وردت منه الباب شافهم حاتم وقف من علي كرسيه بصدمه وطفا سيجارته وبصلهم نورة باندفاع:اسمع ي سي حاتم منه مش هتتجوز دلوقتي حاتم بجمود:ليه غادة بغيظ:عشان هي لسه صغيرة حاتم باستغراب:حتي انتي ي قزعه غادة بعصبية:اسمي غادة مش قزعه ي سي السيد حاتم بهدوء:كتب الكتاب السبوع ال جاي اما الفرح بعد سنتين منه ببلاهة:طب ليه نكتب الكتاب متخليها مع الفرح بعد سنتين حاتم ببرود:ملكيش دعوة منه بعصبية:طيب انا مش موافقة حاتم بسخرية:وافقتي هتجوزك موافقتيش بردوا هتجوزك نورة بردح:ياسلام ليه ياخويا ماسك علينا ذلة ولا فاكرها وكالة من غير بواب *فضل حاتم يقرب منها وهي تبعد لحد ما لصقت ف الباب بصلها والشرار بيطلع من عنيه حاتم بهمس وغضب:انتي سبب ال بيحصل ده كله صح نورة برعب:دي اختي واحنا عارفين مصلحتها فين ومش واحد زيك يتآمر فيها حاتم بهدوء:انتي لسانك متبري منك انا اعرف مصلحتها اكتر منكم والكلام خلص اتفضلوا علي اوضتكم*رجع لورا فتحت نورة الباب بغيظ وطلعت ووراها غادة منه وهي طالعة بضحك:اتعود ي حاتم دول اخواتي ومش هيتغيروا حاتم بابتسامة:انا استجدعتهم اووي علي فكرة انهم متمسكين بيكي وقلبهم عيلكي بس مش اكتر مني*قالها وهو بيغمزلها طلعت منه باحراج وردت الباب افتكرت حاجة ونزلت للمطبخ وطلعت من باب الخدم مكنش فيه غير سعاد وعم عبدوا برة سعاد باستغراب:محتاجة حاجة ي منه منه بقلق:ابدا فيه واحدة صحبتي جاية تزورني هي منقبة جات ولا لسة عبدو:لاء يبنتي محدش جه ولا راح منه براحة:تمم هستناها تلاقيها ف السكه *دخلت سعاد بعد خمس دقايق وفضلت منه بردوا مستنيه بخوف.....نروح للاقصر ف الغيط العيلتين قصاد بعض عيلة علي:فين بتنا عيلة رهف:سلمونا الواد الأول ونديكم البت عيله علي:ده مش كلام عيلة رهف:وده ال عندنا *شاور واحد من عيله علي للسواق وراح للعربية ومعاه واحد تاني فتحوا الباب وطلعو صابر ال مربوط ايده ورجله ومكمم وشه احمر وعينه مدمعه ومضروب جامد ودوه لعيلته كذلك عيلة رهف ادولهم البنت وهما ساندينها عيلة علي بخوف:مال البت عملتوا فيها ايه عيلة علي بجمود:بتكم لا كانت بتاكل ولا تشرب ضعفت وبقت تقع من طولها عيله علي:بس جسمها متلج صابر بعد ما فكوه:سموني عيلة علي:قتلتوها قتلتوا البت*وهنا قامت النار وسط البنت ال ملهاش ذنب ال ريحتها طلعت وصابر ال بيكافح الموت لكن مقدرش وقع علي الارض زي ما وقع كتير من الطرفين خلال ضرب النار .......ف القلعة رجع جيك القلعه وراح لمكان الخدم وهو بيفتح الباب بتاع اوضته طلعت غادة تدور علي مشمش جيك بضحك:هو مشمش ديما ضايع غادة باستغراب:كنت فين ي جيك جيك بتعب:ابدا اخدت يومين راحة ورجعت غادة بقلق:حمدلله بسلامتك روح ارتاح جيك بابتسامة:لاء هدور معاكي غادة بزعل طفولي:انا شيفاك تعبان خش نام وانا هلاقيه دلوقتي جيك بضحك:بسسبس ياميشو*قالها وهو ماشي قدامها غادة وراه:جيك ممكن نبقي صحاب جيك بابتسامة:كنت فاكر اننا صحاب غادة بضحك:لاء مكناش بس هنكون جيك بحنان:وده شئ يشرفني ي حضرة الأميرة غادة بذهول:انا شبه الأميرة جيك بضحك:الأميرة ياسمين بس انتي عنيكي زرقة واحلي بكتير منها غادة بغرور:انت هتقولي مهند وهو نازل:فين الغفير ي خوختي غادة بضحك:ف اوضتها ي نودي مهند بابتسامة:اروح اغلس عليها شوية غادة بحماس:استني عاوزة اتفرج هاجي معاك مهند بتلميح ل جيك:جيك قالي ان ه هياخدك تجيبي ايس كريم تحفة من محل مشهور هنا غادة بفرح:صح ي جيك بس انت تعبان جيك بغيظ:ولا تعبان ولا حاجة يلا بينا غادة وهي بتصقف:هييييي يلا *وجريت قدامهم بالسلوبت الجينز وتوكتين علي جنب جيك بتوعد:هردهالك مهند وهو مديه ضهره:ابقي هاتلي معاك واحد بالشكولاته اوعي تنسي جيك وهو خارج:ايه قلعة العشاق دي *وطلع وهو نفسه يخبط راسه ف الحيط انه مدخلش نام من الاول....عند مهند خبط علي الباب بتطبيل نورة بغيظ:عاوز ايه *قالتها وهي بتفتح الباب مهند بلؤم:عاوز انكد عليكي ايه جديدة نورة بتمثيل:بس انا تعبانه خالص ي مهند ارجوك مش قادرة مهند باستغراب:برعي تعبان اكتب ايها التاريخ هذا الحدث العجيب صدق أو لا تصدق برعي تعبان نورة وهي بتضربه ف كتفه بغيظ:برعي بقا كده ي نادية مهند بضيق:ايه نادية دي شيفاني بطرحه نورة بضحك:اه لو تعرف شيفاك ازاي *اتغاظ مهند من ضحكها ونظراتها المستفزة مسكها من اديها وكتفها ف لحظه نورة بضيق:سيبني مهند بلؤم:نادية هتوريكي دلوقتي هتعمل ايه *دخل وهو جاررها لجوة ورد الباب ب رجله نورة بعصبية:ابعد والا هصرخ وامممم*كلمها مهند بلؤم:مش هتقدري هاا انا مين*مهند شال ايه صرخت صرخة بسيطة وحط ايده علي بقها تاني وشد شعرها بسنانه مهند بتمثيل:ولو كررتيها مش هيحصل كويس الدور ده اسمي ايه *شال ايده نورة يضيق:زفت مهند مهند برفض:سي مهند نورة بعصبية:سي زفت مهند مهند بلؤم:طريقة محترمه ورقيقة من الصنف ال انتي متعرفيش عنه حاجة نورة بضيق:حاضر ي سي مهند *سابها مهند ووقف قصادها مهند بضحكة انتصار:اروح بقا اجهز اصلي عازم صحباتي انهاردة علي العشا بقلك ابقي احضري يمكن تتعلمي منهم ازاي تبقي انثي بدل الواحد مش عارفلك ملة *تعابير وشها لا تفسر فضل يضحك باستفزاز وطلع رزعت الباب وراه بعصبية نورة بوعيد:ماشي ي مهند هطلعلك رية وسكينه ال جوايا من عنيا *عند منه راح عم عبدو الحمام جريت بنت منقبة من بعيد منه براحة:الحمد لله انك جيتي خشي قبل ما حد يشوفك رحمة بقلق:حاضر *دخلت معاها المطبخ وعدوا من ورا مي ال بتغسل المواعين وجريوا علي أوضة منه القديمه دخلوا وردو الباب قلعت رحمة النقاب وهي غرقانه وبتنهت رحمة بتعب:الحمد لله انا تعبت نفسيا مش جسديا كنت خايفة اتمسك بجد شكرا منه وهي بتطلع :بعدين اشكريني انا هطلع اقول لعم عبدوا ان صحبتي رنت عليا وقالتلي مش جاية *خرجت منه قلعت رحمة العباية السوده ونورة بصالها بفضول نورة بتوتر:رحمه ممكن طلب رحمه بهدوء:لاء مش ممكن مش هرضي بأقل من ١٠٠طلب نورة بلؤم:حبيبتي *راحت عندها وفضلت تحكي ورحمة تضحك لحد ما اتفقوا سوا علي ايه وهيحصل ايه الفصل ال جاي هنعرف👀 سلام 😊❤❤ الفصل العشرون من هنا

 


رواية  وقعت في جحيم قلبه ♥️

الفصل:التاسع عشر 

بقلم ايمان هشام 

نورة وغادة فضلوا للحظة     مصدومين ونورة بحركة لا إرادية حطت اديها علي راس منه تحس درجة الحرارة 

منه بغيظ:بتكلم جد مش بهزر 

غادة بفرحة:انا مصدقاها انتي مشفتهوش كان بيبصلها ازاي ولا خلالها اوضة لوحدها ياسيدي ياسيدي حد قدك بقا 

منه بضحك:انتي ي مفعوصة من امتي بتفهمي ف الحاجات دي 

غادة بضحك:انا فاهمة كل    حاجة بس بستعبط مش اكتر*بصت منه لنورة ال هادية عكس طبيعتها  

منه بقلق:مالك ي نورة مش مبسوطه ليه 

نورة بحزن:وآخرة الحب ده ايه 

منه بقلق اكتر:مش فاهمة عاوزة توصلي لأية 

نورة بتفهم:حب يعني جواز ي منه غير كده مينفعش كل ال بيحصل ده غلط عشان ميحصلش تجاوزات نندم عليها

منه بعصبية:وانا مش هسمح بكده وانتي عارفة كويس 

نورة بتوتر:مش قصدي ي منه     بس زي ما انتي شايفة ماما متوفية واحنا لوحدنا بنحاول ننصح بعض ونفكر بعض عشان محدش فينا يقع 

منه بهدوء:تمم ي نورة انا هقوم اغير هدومي وارجع للشغل *قامت منه بشرود وخدت      غيارها ودخلت اخدت دوش وخرجت سرحت شعرها كحكة ولبست شرابها وجزمتها والايشارب بتاعها وخرجت راحت للمطبخ 

منه بصراخ:ميييي      

مي بضحك:قلبها حمدلله بسلامتك ي جميل 

منه وهي بتحضنها:وحشتيني 

مي بشعور مماثل:وانتي اكتر اخبار السجن ده انا عرفت انك كنتي ف مكان ٥نجوم 

منه بدهشة:مين قالك 

مي بتهرب:نورة اصل انا كلمتها 

منه بهدوء:اه يختي خمس نجوم ده كانت ايام ربنا ما يعودها تاني *....فوق عند رحمة خبط حاتم بعد ما خرجوا من عند منه 

رحمة بقلق:ادخل *دخل حاتم    ومهند قامت رحمة من مكانها باحترام 

رحمة بتوتر:حمدلله بسلامتكم وسلامة منه *قرب عليها مهند بغظ وعضها ف دراعها 

رحمة بصراخ وضحك:خلاص والله مش هخبي عنك حاجة تاني ابدا 

مهند بحنان:كده ي رحمة ده انا ال مربيكي بأيدي 

حاتم ببرود:تصدق دمعت من كدبك 

مهند بضحك:اقصد يعني اتربينا سوا علي ايد ابية مهو الخير والبركة ربنا ميحرمناش منك *بص ببرود للناحية التانية وهو واقف جنب مهند قربت رحمة بندم وحضنته وعيطت طبطب عليها حاتم بحزن

حاتم بدموع:محدش هيخاف قدي ف الدنيا دي عليكي انا عمري ما هضرك ولا أأذيكي انتي بنتي مش اختي

رحمة بنحيب:سامحني ي      ابية كنت هبلة وجبانة *باس راسها وهو مغمض عينه مسح مهند دموعه وصقف جامد وصفر

مهند :برافوا برافوا  قلبتولي يومي كنت ناوي انكد علي حد انهاردة واطلع عينه بس خلاص بعد المنظر ده تراجعت 

رحمة بضحك:انا صح 

مهند بتوتر:ها اه طبعا

حاتم بلؤم:كداب افتن عليك وافضحك 

رحمة بعدم فهم:في حاجة بتحصل من ورايا صح 

مهند بضحك:كتير اووي ي رحمة اقعدي ندردش شوية روح انت ي ابية عشان خاطر شغلك 

حاتم بغيظ:بتطردني 

مهند بضحك:لا عاش ولا كان ال يعمل معاك كده خد الباب معاك *طلع حاتم وهو مبتسم الأمور رجعت احسن من الاول بكتير الاغلب ابتدي صفحة جديدة بس هو ماضيه متقفلش لسه .....نروح عند عمر 

نجوي بتعب:صباح الخير بردو جهزت الفطار انا مش هقدر افطر ي حبيبي 

عمر بترجي:ده زبادي وعصير يلا عشان خاطري 

نجوي بضعف:عملت ايه ف الموضوع ال قولتلك عليه 

عمر بضيق:اقفلي علي السيرة دي مش وقته

نجوي بحزن:اومال امتي ي عمر عاوزة اطمن عليكوا قبل ما امشي 

حنين وهي داخلة:هتمشي تروحي فين ي ماما 

مامتها بابتسامة:هروح مكان حلو اووي فيه ورد كتير ونجيلة خضرة وعصافير ملونه والشمس ديما قعدة مش بتغرب وهشوفكم من هناك واشاورلكم علي طول

حنين بفرحة:خدينا معاكي ي ماما 

مامتها بتماسك:لما تكبري عشان المكان ده للكبار بس 

حنين باستغراب:طب ليه بابا مش رايح معاكي 

عمر بتماسك:عشان اخد بالي منكم اول ما تكبروا وتبقوا اقوياء هروحلها علي طول

حنين بضحك:خلاص ابقوا استنوني هناك *باست مامتها ف خدها وجريت لبرة 

نجوي بدموع:الشيلة تقيله والعيال دي عاوزة ام عاوزة حنان متحرمهمش من ده ي عمر عشان خاطري وحياتي عندك *قعد عمر جنبها وباس اديها بحزن 

عمر:ممكن تهدي بقا وتفطري 

نجوي بتعب:اوعدني ي عمر الأول انك هتتجوز قريب خلال اسبوعين 

عمر بجمود:يلا افطري عشان علاجك ورايا شغل 

نجوي بتصميم:انا مش هاكل ولا اشرب غير لما توعدني وده وعد ي عمر 

عمر بعصبية:حاضر ي نجوي وعد مني اني .....اتجوز خلال اسبوعين ارتحتي *شربت نص كوباية عصير البنجر واكلت علبة الزبادي بعسل نحل وخدت علاجها ونامت اخد عمر الصنية وخرج للمطبخ عمل سندوتشات عامر وعمرو وراح لاوضتهم 

عمر بهدوء:جهزتوا 

عامر بحزن:اه ي بابا 

عامر بغيظ:وانت ي عمرو ملبستش ليه 

عمرو ببرود:مش عاوز اروح انهاردة 

عمر بعصبية:انت مش عاوز تعمل اي حاجة ف حياتك لا تعليم نافع ولا اي حاجة نافع فيها غير الخراب وبس ده ال شاطر فيه *طلع عامر صاحب ٩سنين لبرة من الخوف فضل عمرو بارد زي ما هو*حط عمر ايده علي راسه بضيق ومسح وشه قعد جنب عمرو 

عمر وبكل هدوء:انت ليه بتعمل كده ليك سنتين علي الحال ده وانا تعبت معاك 

عمرو ببرود:يعني انت مش عارف بعمل ليه كده 

عمر بهدوء :اتكلم كويس ي عمرو

عمرو بهدوء:طيب ي بابا كل الموضوع ان ماما بتموت واحنا بنتفرج عليها 

عمر بهمس وصوت مبحوح:في ايه ف ايدي اعمله هااا قصرت ف حاجة لو قادر اديها عمري تكمل بيه مش هتاخر لكن مفيش امل ده كلام الدكاترة جوة وبرة مصر *قام عمرو وراح لدولابه طلع هدوم السباحة وحطها ف الشنطة وغير هدومه ونزل مع اخوه ومشوا رد عمر الباب وراهم وهو باصص لفوق 

عمر بدموع:انا تعبت يارب ارحمني عيالي شيلوني ذنب تعب مامتهم فاكرين ان انا مقصر معاها الرحمة ي رب *ف الاقصر عند ابو رهف نفس المجلس بتاع امبارح بالليل كان حاضر تاني خلال الساعة ٨ الصبح 

عيلة علي:سلمونا بتنا نسلمكم ولدكم 

ابو رهف بضيق:احنا معندناش بنات سيبوا صابر احسنلكم 

وقفوا عيلة علي:ده اخر كلام ي ابوا صابر سلام عليكم *وخدوا بعضهم ومشيوا 

اهل رهف بقلق: هتعمل ايه ي احمد مفيش حل غير انهم ياخدوا جثة بتهم ابتدت ريحتها تطلع لازم تتستر وتدفن  انت ال غلطان من الأول مكنش ينفع ندخل ولايا بينا 

احمد بندم:صح بس الندم دلوقتي مش حل اسمع احنا هنوديله بنته وناخد ولدي بس خلي الحريم تسبحها ويغيرولها خلاقاتها ويسرحولها شعرها ورشولها ريحة حلوة كأنها حية وودهالهم وتجيب صابر ولو سالوك مالها قولهم اغمي عليها من الخضة ولا بتاكل ولا بتشرب بس اتفق انك تسلمهم البت ف الغيط بعيد عن بيتهم تدهالهم وتجيب صابر*بصوا لبعض بقلة حيلة ووافقوا...نروح لقلعة ابليس منه قعدة بملل ف المطبخ جات سعاد 

سعاد بهدوء:منه تعالي افرجك علي اوضتك 

منه بفضول:حاضر *قامت منه ومشت ورا سعاد خرجوا من المطبخ وطلعوا لفوق وقفت قدام أوضة حاتم وشاورت للاوضة ال قصادها 

منه بإحراج:طب ممكن اخد غيرها ف مكان تاني يعني 

حاتم بعند:لاء مش ممكن طبعا*استأذنت سعاد ومشت 

وقف حاتم قدام منه 

منه باحراج:لو سمحت انا مش مرتاحة ف الاوضة دي 

حاتم بابتسامة:انتي شوفتيها اساسا *راح ناحية الاوضة وفتح الباب ودخل خدها منه الفضول ودخلت 

منه بشهيق:اية ده كل دي لعب  كل دوول ليا 

حاتم بضحك:اه لوحدك 

منه بكسوف:انا كبيرة علي فكرة لمين اللعب دي 

حاتم بهيام:للبت الصغيرة ال انا بموت فيها اه لو تعرفيها 

منه بغيظ:قولي يمكن اقدر افتكرها *راح حاتم ناحية الكوميدينو وفتحه طلع صندوق بينك من المعدن المرصع باحجار بتلمع علي شغل بيضة كبيرة وطلع مفتاح صغير من جيبه فيه سلسلة وفتحه طلعت عروسة صغيرة بترقص بالية وأغنية هادية 

منه بدموع:تحفة وريني كده هه*أول ما بصت ف وشها اتصدمت 

منه بدهشة:دي انا ازاي 

حاتم بضحك:اصبري للآخر*فعلا العروسة خلصت رقصها اتفتح جزء بسيط من الأرضية تحتها وطلعت لعبة تاني علي شكل حاتم بتصقف *قفلتها منه 

منه بدموع:تحفة *لبسها حاتم سلسلة ذهب فيها مفتاح اللعبة دي 

حاتم بحب:دي هدية خطوبتنا 

منه بدهشة:ايه خطوبة بالسرعة دي 

حاتم بابتسامة: وكتب كتابنا الاسبوع ال جاي وكمان حاجة هتكملي كلية وماجستير ودكتوراه عاوزك متعلمة 

منه بصدمة:هكمل جامعة قول والله وه ايه هنكتب الكتاب السبوع ال جاي بس انا صغيرة ي حاتم 

حاتم بضحك:مش كنتي كبيرة من شوية منه انا مش لعبي احنا هنكتب الكتاب من غير دوشة عشان حبايبي كتار*وقف الزمن للحظة نقدر نقول فاقت قاتل تاجر سلاح ومخدرات#مافيا 

بعدت منه بخوف:مش موافقة 

حاتم بذهول:ايه 

منه بصوت مبحوح:مش عاوزة ارتبط بواحد قتال قتله وبيتاجر ف الحرام فوق ي حاتم كل ده حرام ف حرام 

حاتم بجمود:وانتي دلوقتي ال عرفتي ده منتي من الاول عارفة ال فيها وقولتيلي انك بتحبيني 

منه بعياط :عشان دي الحقيقة بحبك وبموت فيك والله بس استحالة اقبل قرش حرام نعيش بيه لو ربنا كرمنا في مابعد بالذرية قولي هتاكل عيالك حرام رد ي حاتم 

حاتم بهدوء:وصلت ي منه *سابها وخرج فلمح البصر قعدت علي سريرها وهي حاضنة الصندوق وبتعيط بحرقة  .....عند رهف خبطت علي باب عمر بعد لحظات فتح عمر

عمر بابتسامة وصدمه:صباح الخير اخبارك عاملة ايه شايفك بتتحسني 

رهف وهي واقفة بالعافيه:قولت مينفعش اجي بكرسي متحرك عشان مش هعرف اتحرك بيه عند حضرتك فقلت بلاش منه احسن *مد ايده بحركة لا إرادية بصتله بإحراج وعشان متكسفهوش سندت علي كم دراعه دخل بيها ورد الباب

عمر بضحك:الشقة مكركبة شوية اعذريني مش لاقي وقت والله 

رهف بتفهم:ربنا يكون ف عونك*وداها للانتريه وقعدها 

رهف بألم:هتقدر تيجي هنا 

عمر بتوتر:هشوف وارجعلك *دخل عمر اوضته وفتح الستاير وراح جنب نجوي بهدوء وطي علي ودنها وهمس برقة

عمر:نوجتي ي قلبي اصحي بقا انتي مبتشبعيش نوم 

نجوي بضعف:انت مالك سيبني انام براحتي واطلع برة بدل ما اقوم اشدك من شعر راسك ال غايظني ده

عمر بضحك:لاء خوفت طب اسمعي جارتنا ال ساكنة قصادنا جديد ال سبت عندها البنات امبارح جاية عشان تزورك 

نجوي بضعف:تمم خليها تدخل*قام عمر روق الاوضة خلال لحظات وساعد نجوي تلبس هدوم كويسة وطلع لرهف

عمر بابتسامة:اتفضلي مستنياكي 

رهف باحراج:لو تعبانة اجي ف وقت تاني 

عمر برفض:لاء هي بس مش متعودة تتحرك الكسل احلي من العسل *قالها بضحك تحاملت     رهف علي نفسها ساعدها عمر دخلت لاوضتها بإحراج بصتلها نجوي باستغراب قعدت رهف علي الكرسي جنب نجوي ال علي سريرها

عمر بابتسامة:هروح بقا اعملكم      عصير متحكوش قبل ما اجي عشان مفيش حاجة تفوتني 

نجوي بضحك:روح ي رغاي *طلع عمر 

رهف بادب:الف مليون سلامه علي حضرتك 

نجوي بابتسامه:الله يسلمك وانتي الف سلامة عليكي مالك 

رهف بحزن:عاملة عملية 

نجوي بقلق:عملية ايه 

رهف بهدوء:شلت الرحم 

نجوي وهي بتبص علي اديها:عندك أطفال 

رهف برفض:لاء ربنا ما ارادش الحمد لله 

نجوي بحزن:ربنا هيعوض عليكي ان شاء الله وجوزك عمل ايه 

رهف بصدمة:عرفتي ازاي اني متجوزة

نجوي بهدوء:انا شكيت بس 

رهف بحزن:هو اتوفي من فترة قريبة ربنا يرحمه ويغفر له 

نجوي بحزن:امين مكنش ليه لزوم جيتك وانتي تعبانة كده 

رهف بابتسامة:لا تعب ولا حاجة زيارة المريض واجب وكمان احنا جيران والنبي علية الصلاة والسلام وصي علي سابع جار

نجوي براحة:عليه افضل الصلاة والسلام شكرا علي انك اتحملتي البنات امبارح 

رهف بسعادة:لاء شكرا علي ايه دول بناتك ما شاء الله سكر انا حبيتهم اووي ربنا يحفظهملك دنيا وآخرة ويشفيكي ويشفيني 

نجوي براحة:يارب 

عمر وهو داخل:عملتلكم عصير برتقال بالبنجر حكاية 

نجوي بضحك:انا مبحبش البنجر 

رهف بتفهم وكدب:ده انا بموت فيه مفيد جدا للجسم عشان كده بشربه علي طول 

نجوي بغيظ:طب خدي يختي اشربي براحتك *بصت لكوباية العصير ال لونها احمر بريبة مسكتها بابتسامة وشربت اول بق 

رهف بكدب:ده تحفة *بصولها عمر ونجوي للحظة بعدين فضلو كلهم يضحكوا 

رهف بضحك:كتر خيرك طعمه استغفر الله العظيم 

عمر وهو بيشرب الكوباية كلها:ده طعمة جميل جدا بس انتو مبتعرفوش تشربو

نجوي بتعب: روح صحي البنات عشان يسلموا علي رهف 

رهف وهي بتقوم:لاء سبيهم نايمين انا همشي عشان ماما متقلقش عليا 

نجوي بترجي:لاء خليكي شوية عشان خاطري انا مصدقت لقيت حد غير الرغاي ده احكي معاه 

عمر بتمثيل:تصدقي انا غلطان اصلا انا سيبهالك وماشي 

رهف بإحراج:مش هقدر الدور الجاي ان شاء الله سلام عليكم 

نجوي بابتسامه:  وعليكم السلام وصلها ي عمر *راح عمر وسندها لحد ما خرج من الشقة ووصلها لباب شقتهم 

رهف بأدب:شكرا لحضرتك 

عمر بامتنان:انا ال مفروض اشكرك علي الزيارة الجميلة دي يارب ديما كده تشرفينا  سلام عليكم 

رهف بأدب:وعليكم السلام       ورحمة الله وبركاته *كل واحد دخل ورد الباب ومن هنا حكاية جديدة ..... 

قامت منه بعد نص ساعة بحمل تقيل علي قلبها وراحت بشرود لاوضة رحمة وخبطت

رحمة بهدوء:ادخل*دخلت منه شافت مهند مع رحمة 

منه باعتذار:شكلك مشغولة هاجى ف وقت تاني

رحمة برفض:لاء طبعا هو دخول الحمام زي خروجه وحشتيني ي جزمة القلعة من غيرك وحشة اووي*قالتها بضحك وهي حضناها 

منه بدموع:وانتي اكتر والله 

مهند وقف:طاب ي عسليات انا همشي دلوقتي عاوزين حاجة

رحمة ومنه:لاء تسلم *خرج مهند ورد الباب شدت رحمة منه بحماس للسرير وقعدتها جنبها 

رحمة بلؤم:ايه الحكاية *وغمزتلها 

منه بكسوف وتهرب:حكاية ايه قصدك علي موضوع السجن 

رحمة بخبث: موضوعك انتي وحاتم 

رهف بحزن:اعتقد ان الموضوع اتقفل قبل ما يتفتح اصلا

رحمة بقلق:لحقتوا تتشاكلوا ي منه 

منه بدموع:انا مش عاوزة غير حياة هادية وفلوس حلال نعيش بيها وانتي عارفة ال فيها ي رحمة 

رحمة بحزن:الحكاية مش حكاية فلوس ي رهف لو علي الفلوس حاتم مش بيصرف قرش حرام علي حد هنا وكذلك ف حياتكم الجاية 

رهف باستغراب: مش فاهمة 

رحمة بتوضيح:حاتم معاه شركتين لتصنيع الأدوية بس مش هنا دي ف دبي والتانية ف الكويت     مفهمش قرش حرام والمكسب بتاعهم بيصرفه علي الخدم والقلعة ونفسه وبيشيل الباقي ومهند بيساعده ف الشغل ده 

منه باستغراب:وفلوس السلاح والمخدرات 

رحمة بشرود:مش عارفة بيوديها فين بس ال متأكدة منه انه مش بيصرف منها غير علي الصفقات المشابهة 

منه بحزن:طب ليه ماشي ف الطريق ده بما انه مرتاح 

رحمة بحزن:الحكاية مش حكاية فلوس ي منه حاتم بينتقم لموت بابا وماما 

منه بدموع:كنت حاسة بس بكدب احساسي ده *اتنهدت بألم وحاولت تغير الموضوع 

منه بفضول:كنتي فين ي رحمة 

رحمة بجمود:ابدا كنت مسافرة فترة اريح اعصابي بس مجبتش سيرة لحد 

منه بشك:ليه اخواتك قلقلوا عليكي اووي 

رحمة بهدوء:حصل خير المهم دلوقتي محتاجة منك خدمة  بس صعبة شوية

منه باستغراب:تحت امرك اتفضلي 

رحمة بتوتر:محتاجة اخرج من هنا ساعة وهرجع عاوزة مساعدتك عشان ابية مانعني من الخروج ومنبه علي الحرس بكده حتي الجزء المظلم للقلعة      حاطت عليه ٢ من الحرس ده المكان المناسب للخروج عشان الحرس فيه قليلين 

منه بخوف:يلهوي ي رحمة لاء طبعا ده انا اموت فيها 

رحمة بترجي:ونبي ي منه ساعة ومش هتاخر والله ابوس ايدك ساعديني 

منه بخوف:هترجعي صح 

رحمة باصرار:وعد اني هرجع علي طول 

اتنهدت منه بخوف:تمم حضري نفسك لحد ما اشوف الوضع برة وربنا يستر 

رحمة بقلق:تمم*خرجت منه وهي بتشر عرق من الخوف بصت لاوضة حاتم لقتها مقفولة نزلت لتحت بسرعة وراحت لاوضتها ودخلت وردت الباب 

منه بنهت:محتاجة مساعدتكم ف مصيبة

غادة بفزع:إيه مصيبة احنا لحقنا 

نورة بخوف:فيه ايه

منه قعدت جنبهم:اسمعوا كويس......*حكتلهم منه علي الموضوع اتفقوا علي خطة طلعوا فوق عند رحمة بعد ما منه آمنت المكان خبطوا ودخلو

رحمة بقلق:انتوا ايه جابكم 

غادة ونورة:هنساعدك بصي انتي تعملي ال هنقولك عليه ....*حكولها الخطة رحمة كانت مترددة لكن ما باليد حيلة 

رحمة بهدوء:فين منه

غاده بخبث:بتنفذ جزء بسيط من الخطة *عند منه رجعت مي بكوبيات العصير الفاضية وهي مرعوبة

منه بفضول:عملتي ايه 

مي بقلق:زي ما قولتي روحتلهم واديتلهم العصير /فلاش باك *قربت للحرس وهي قلقانه كانوا اتنين ف حدود الثلاثين لكن الاتنين أضخم من بعض 

مي بأدب:اتفضلو العصير سعاد هانم بعتاه 

الحرس:تسلمي *خدوا العصير وابتدوا يشربوا براحة *مي مثلت الخوف وبقت تبص حوليها برعب وتتنفض

الحارس بقلق:فيه حاجة ي آنسة 

مي بهدوء مرعب:انتوا مش ساميعن صراخ *بصوا الحرس لبعض باستغراب وركزوا شوية 

الحارس بقلق:لاء 

مي وهي بتتنفض:الله يكون في     عونكم انتوا ف أصعب مكان ف القلعة 

الحارس باستغراب:ليه أصعب مكان هنا 

مي بجر كلام:اصل الجزء ده مسكون وكله عفاريت اومال حاتم بيه قفله ليه 

الحارس بتماسك:تمم ي انسه اتفضلي شوفي شغلك *خدت الكوبيات ومشت بسرعه وكأنها بيجري وراها اسد بصوا الحراس لبعضهم بخوف وفضلوا يقروا آيات من القرآن/رجعنا من الفلاش 

مي بخوف:انتي ناوية على ايه ي منه لو مصيبه هيتقطع عيشي من هنا 

منه بثبات:متقلقيش انا ال هتحمل المسؤلية انتي بس ادعيلي *طلعت منه لفوق بسرعه وراحت لاوضة رحمة

منه بنهت:يلا بينا *طلعوا البنات سوا زي الصوص ومشيوا لآخر الطرقه وفتحوا باب الجزء المظلم ونزلو 

منه بخوف وهي أول واحدة:المكان ضلمه اووي 

غادة وراها:متقلقيش انا عارفة الطريق 

نورة ال وراها:وانتي عرفتيه منين

رحمة اخر واحدة:مش وقته يلا قربنا*بعد ما نزلوا من السلالم عدوا ف طرقة كبيرة فاضية كلها اوض 

منه بفضول:ده مكان الخدم 

رحمه بهدوء:اه قبل كده 

نورة بدهشة:انتوا ليه مش مستغلين المكان ده 

رحمة بكدب:ابية ملوش مزاج لكده 

نورة بغيط:يقطع ابيه وصحابة 

منه بعصبية:نوورة 

نورة بهدوء:خلاص يعم الحبيبا *ضحكوا بهمس ووصلو للسلالم ال بتودي للباب ال وراه الحرس يدوبك ١٥سلمه وقفوا البنات 

غادة بصراح :اعاااااا *ونورة مسكت مشمش من قفاه وفضل يصرخ وينونو 

الحراس برة:بسم الله الذي مع اسمه لايضر شئ ف السموات والارض *فضلوا البنات يهدوا ويعملوا اصوات مرعبة وأحيانا واحدة فيهم تضحك بصوت عالي      لحد ما الضل ال تحت الباب اختفي بصوا لبعض بخوف ونزلت منه براحة ووقفت ورا الباب حطت ودنها مع الباب مسمعتش حاجة اتنهدت براحة وبصتلهم وهي واثقة ام مفيش حد لكن يشاء القدر والباب يتفتح براحة البنات صرخوا جامد ومعاهم منه ال ورا الباب

الحارس برة:ياستار بسم الله الرحمن الرحيم *وطلعوا يجروا هما ملحقوش شافوا حاجة والبنات من فتحت الباب اتخضوا عشان كده صرخوا كل واحدة قعدت علي سلم تاخد نفسها 

منه برعب:منك لله 

رحمة بابتسامه:شكرا *قاموا سوا فتحت نورة الباب بحذر 

نورة براحة:مفيش حد *خرجوا كلهم جنينه سودة الشجر فيها ناشف كلها رماد كأنها لسة النار طفينها من يومين منه وأخواتها بيبصوا بصدمة 

رحمة بهدوء:زي ما اتفقني ماشي 

منه بقلق:متتاخريش 

رحمة بوداع :حاضر سلام*جرت رحمة وهي عارفة وجهتها دخلوا منه وغادة زي ما خرجوا كله رجع لمكانه راحت منه للمطبخ 

سعاد بقلق:كنتي فين حاتم باشا ليه خمس دقايق بيطلبك 

منه بفزع:هو هنا ف القلعة

سعاد باستغراب:اه اطلعي مش وقته*طلعت تجري 

منه لنفسها:ده لو حاتم اكتشف غياب رحمة واختفائنا هيشرب من دمنا وقفت قدام الباب خبطت 

حاتم بجمود:ادخل *

دخلت منه وردت الباب وراحت جنبه كان قاعد بيقرا ف كتاب نفس الكتاب ال شافته ف روسيا     قفل حاتم الكتاب شافت العنوان كان عن"مريض النوم"وشها قلب طماطم الكلام عليك ي جار وقف حاتم وبصلها بهدوء عدت لحظات وهي باصة ف الارض مفيش فايده بصت لفوق لقته باصصلها بصت تاني ف الارض باحراج 

منه بضيق:نعم 

حاتم بضحك:اول مرة تقوليلي نعم *بصتله بهيام خدها من اديها وراح للبلكونه وقفوا وراها  وحاتم جنبها

حاتم وهو باصص للبحر:تتجوزيني 

منه باستغراب:مش احنا مخطوبين 

حاتم وهو بيبصلها:مش رفضتي 

منه بهدوء:انا مرفضتكش انا رفضت ال بتعمله 

حاتم بحزن:بصي ي منه انا عمري ما هعيشك ولا هعيش نفسي ف الحرام الطريق ده انا عاوز منه حاجة معينه وأول ما هاخدها هسيبه 

منه بدموع:ارجوك ي حاتم كفاية خلينا نبدأ صفحة جديدة مع بعض من غير كل ده 

حاتم بحزن:ياريت كنت اقدر ي منه انا مش هوعدك بحاجة انا مش كدها *سكتت منه وبصت للبحر 

حاتم بهدوء:تتجوزيني 

منه بضحك:انت علقت ولا اية 

حاتم بابتسامة:وهفضل اقولها لحد ما توافقي 

منه بإحراج:طب هصلي استخارة      الأول وهشوف اخواتي وارد عليك 

حاتم بضحك:هستني ردك مش عاوز اسمع غير حاجتين ايوة و موافقة 

منه بغيظ:ياسلام تصدق كريم 

حاتم باستخفاف:كريم مين *بصتله وضحت أبتسم لما سنانه بانت من كمية الراحة والسعادة ال هو فيها 

منه بتذكر:بس اعمل حسابك كل حاجة ف القلعة دي هتتغير الورد هيكون ف كل مكان حتي     الصبار هشيله واودية ف الجنينه جنب الورد عشان حرام والألوان وخصوصا اوضتك دي ال كلها اسود 

حاتم بضحك:اوضتنا

منه باحراج:نسيت حاجة مهمة ورايا عاوزة اعملها سلام*سابته وجريت لبرة وردت الباب بص     مكان ما جريت بضحك علي برائتها اتنهد للحظة بحزن وخوف علي صغيرته ايه هيحصل لو الخبر ده انتشر بين ال شغال معاهم ممكن يلوو دراعه بيها بس هو مش هيسمح بكده اكيد دي لو ف الجحيم نفسها هيجيبها .....عند شهاب الجرس بيرن

شهاب:طيب جاي اهو ايييه هطير يعن....رحمة*دخلت وردت الباب بقلق 

شهاب بتوتر:اتفضلي 

رحمة بقلق:اسفة اني جيت من غير معاد بس انت غيرت رقمك ومعرفتش اوصلك

شهاب بهدوء:ولا يهمك تعالي المكان مكانك*خدها للجنينة بتاعت الفلة قعدت علي الكرسي جنب طربيزة صغيرة 

شهاب بهدوء:تشربي ايه 

رحمة بقلق:لاء مش هشرب حاجة انا جاية

شهاب بتفهم:من ورا حاتم عارف 

رحمة بفهم:تمم ممكن تقعد*قعد شهاب

شهاب:متقلقيش ورقة طلاقك هتجيكي انهاردة حاتم قال كده 

رحمة بتوتر:طب كويس يعني خلاص هتخلص مني *قالتها بسخرية 

شهاب بهدوء:رحمة انتي مش وحشة ولا قليلة وميت الف واحد يتمناكي متفقديش الثقة ف نفسك ماشي 

رحمة بحزن:هحاول *مسك شهاب اديها بمساندة 

شهاب:وانا هكون جمبك لحد ما تتخطي المرحلة دي واوصلك لليستحقك وزي ما قولتلك انتي     ميت الف واحد يتمناكي انتي زي اختي ي رحمة انا بعد حاتم ومهند هتلاقيني اكتر واحد اخاف عليكي 

رحمة بدموع:شكرا لكل ال عملته معايا انا عمري ما هنسالك الجميل ده 

شهاب بابتسامة:خدي بقا رقمي عشان لو احتاجتي اي حاجة بدل ما تهربي زي الحرامية من القلعة اه لو اتمسكتي وقتها انا بنفسي هتبرا منك 

رحمة بضحك:ندل *اخدت رقمه وودعته وخرجت .....ف القلعة دخلت منه اوضتها وردت الباب بتوتر

نورة باستغراب:مالك 

منه بهدوء:مفيش 

غادة بخبث:سي حاتم هنا ف القلعة 

منه بإحراج:اه موجود 

نورة بضحك:وشك قلب طماطم ليه 

منه بتوتر:حاتم حدد معاد كتب الكتاب      *بصوا غادة ونورة لبعض بصدمه وهما مبرقين بعنيهم 

نورة وغادة:ايييه 

منه بهدوء:زي ما سمعتوا كده 

غادة:والخطوبة 

نورة:وفترة التعارف 

منه بهدوء:انا عرفت كل حاجة عنه وهو كذلك ف ملهاش لازمة

نورة بحزن:بس انتي لسة صغيرة ١٩سنه 

منه بحزن:مش عارفه افكر ي نورة 

نورة بحزم:يبقا نطلع نتفق معاه بما ان احنا اخواتك 

منه بخوف:تتفقوا علي ايه ي نورة 

غادة بغضب:انك لسه صغيرة عشان ياخدك كده مننا 

منه بضحك:منا معاكم ف نفس القلعة 

نورة بهدوء:لاء لسة بدري علي موضوع الجواز ده ولا عشان شايفك صغيرة بياكل بعقلك حلاوة 

غادة بترديد:اه بياكل بعقلك حلاوة *طلعت نورة ووراها غادة ولحقتهم منه بخوف 

منه بترجي:ونبي اهدوا وفكروا هتقولوا ايه الأول عشان ميدايقش منكم 

نورة بصوت مسرسع:عشان ميدايقش مننا يبقا يتفلق ف داهية معندناش بنات للجواز *نورة كانت هتفتح الباب سبقتها منه بخوف وخبطت 

حاتم بهدوء:ادخل *دخلوا ا    لبنات وردت منه الباب شافهم حاتم وقف من علي كرسيه بصدمه وطفا سيجارته وبصلهم 

نورة باندفاع:اسمع ي سي حاتم منه مش هتتجوز دلوقتي 

حاتم بجمود:ليه 

غادة بغيظ:عشان هي لسه صغيرة 

حاتم باستغراب:حتي انتي ي قزعه 

غادة بعصبية:اسمي غادة مش قزعه ي سي السيد 

حاتم بهدوء:كتب الكتاب السبوع ال جاي اما الفرح بعد سنتين 

منه ببلاهة:طب ليه نكتب الكتاب متخليها مع الفرح بعد سنتين

حاتم ببرود:ملكيش دعوة 

منه بعصبية:طيب انا مش موافقة 

حاتم بسخرية:وافقتي هتجوزك موافقتيش بردوا هتجوزك 

نورة بردح:ياسلام ليه ياخويا ماسك علينا ذلة ولا فاكرها وكالة من غير بواب *فضل حاتم يقرب منها وهي تبعد لحد ما لصقت ف الباب بصلها والشرار بيطلع من عنيه 

حاتم بهمس وغضب:انتي سبب ال بيحصل ده كله صح 

نورة برعب:دي اختي واحنا عارفين مصلحتها فين ومش واحد زيك يتآمر فيها

حاتم بهدوء:انتي لسانك متبري منك انا اعرف مصلحتها اكتر منكم والكلام خلص اتفضلوا    علي اوضتكم*رجع لورا فتحت نورة الباب بغيظ وطلعت ووراها غادة منه وهي طالعة

بضحك:اتعود ي حاتم دول اخواتي ومش هيتغيروا 

حاتم بابتسامة:انا استجدعتهم اووي علي فكرة انهم متمسكين بيكي وقلبهم عيلكي بس مش      اكتر مني*قالها وهو بيغمزلها طلعت منه باحراج وردت الباب افتكرت حاجة ونزلت للمطبخ وطلعت من باب الخدم مكنش فيه غير سعاد وعم عبدوا برة 

سعاد باستغراب:محتاجة حاجة ي منه 

منه بقلق:ابدا فيه واحدة صحبتي جاية تزورني هي منقبة جات ولا لسة 

عبدو:لاء يبنتي محدش جه ولا راح 

منه براحة:تمم هستناها تلاقيها ف السكه *دخلت سعاد بعد خمس دقايق وفضلت منه بردوا مستنيه بخوف.....نروح للاقصر ف الغيط العيلتين قصاد بعض 

عيلة علي:فين بتنا 

عيلة رهف:سلمونا الواد الأول ونديكم البت 

عيله علي:ده مش كلام 

عيلة رهف:وده ال عندنا *شاور واحد من عيله علي للسواق وراح للعربية ومعاه واحد تاني فتحوا الباب وطلعو صابر ال مربوط ايده ورجله ومكمم وشه احمر وعينه مدمعه ومضروب جامد ودوه لعيلته كذلك عيلة رهف ادولهم البنت وهما ساندينها 

عيلة علي بخوف:مال البت عملتوا فيها ايه

عيلة علي بجمود:بتكم لا كانت بتاكل ولا تشرب ضعفت وبقت تقع من طولها 

عيله علي:بس جسمها متلج 

صابر بعد ما فكوه:سموني 

عيلة علي:قتلتوها قتلتوا البت*وهنا قامت النار وسط البنت ال ملهاش ذنب ال ريحتها طلعت وصابر ال بيكافح الموت لكن مقدرش وقع علي الارض زي ما وقع كتير من الطرفين خلال ضرب النار  .......ف القلعة رجع جيك القلعه وراح لمكان الخدم وهو بيفتح الباب بتاع اوضته طلعت غادة تدور علي مشمش 

جيك بضحك:هو مشمش ديما ضايع 

غادة باستغراب:كنت فين ي جيك 

جيك بتعب:ابدا اخدت يومين راحة ورجعت 

غادة بقلق:حمدلله بسلامتك روح ارتاح

جيك بابتسامة:لاء هدور معاكي 

غادة بزعل طفولي:انا شيفاك      تعبان خش نام وانا هلاقيه دلوقتي 

جيك بضحك:بسسبس ياميشو*قالها وهو ماشي قدامها 

غادة وراه:جيك ممكن نبقي صحاب 

جيك بابتسامة:كنت فاكر اننا صحاب 

غادة بضحك:لاء مكناش بس هنكون 

جيك بحنان:وده شئ يشرفني ي حضرة الأميرة 

غادة بذهول:انا شبه الأميرة 

جيك بضحك:الأميرة ياسمين بس انتي عنيكي زرقة واحلي بكتير منها 

غادة بغرور:انت هتقولي 

مهند وهو نازل:فين الغفير ي خوختي

غادة بضحك:ف اوضتها ي نودي 

مهند بابتسامة:اروح اغلس عليها شوية 

غادة بحماس:استني عاوزة اتفرج هاجي معاك 

مهند بتلميح ل جيك:جيك قالي ان     ه هياخدك تجيبي ايس كريم تحفة من محل مشهور هنا 

غادة بفرح:صح ي جيك بس انت تعبان

جيك بغيظ:ولا تعبان ولا حاجة يلا بينا 

غادة وهي بتصقف:هييييي يلا *وجريت قدامهم بالسلوبت الجينز وتوكتين علي جنب 

جيك بتوعد:هردهالك 

مهند وهو مديه ضهره:ابقي هاتلي معاك واحد بالشكولاته اوعي تنسي 

جيك وهو خارج:ايه قلعة العشاق دي *وطلع وهو نفسه يخبط راسه ف الحيط انه مدخلش نام من الاول....عند مهند خبط علي الباب بتطبيل 

نورة بغيظ:عاوز ايه *قالتها وهي بتفتح الباب 

مهند بلؤم:عاوز انكد عليكي ايه جديدة 

نورة بتمثيل:بس انا تعبانه خالص     ي مهند ارجوك مش قادرة 

مهند باستغراب:برعي تعبان اكتب ايها التاريخ هذا الحدث العجيب صدق أو لا تصدق برعي تعبان 

نورة وهي بتضربه ف كتفه بغيظ:برعي بقا كده ي نادية 

مهند بضيق:ايه نادية دي شيفاني بطرحه 

نورة بضحك:اه لو تعرف شيفاك ازاي *اتغاظ مهند من ضحكها ونظراتها المستفزة مسكها من اديها وكتفها ف لحظه 

نورة بضيق:سيبني 

مهند بلؤم:نادية هتوريكي دلوقتي هتعمل ايه *دخل وهو جاررها لجوة ورد الباب ب رجله

نورة بعصبية:ابعد والا هصرخ وامممم*كلمها

مهند بلؤم:مش هتقدري هاا انا مين*مهند شال ايه صرخت صرخة بسيطة وحط ايده علي بقها تاني وشد شعرها بسنانه 

مهند بتمثيل:ولو كررتيها مش هيحصل كويس الدور ده اسمي ايه *شال ايده

نورة يضيق:زفت مهند 

مهند برفض:سي مهند 

نورة بعصبية:سي زفت مهند 

مهند بلؤم:طريقة محترمه     ورقيقة من الصنف ال انتي متعرفيش عنه حاجة 

نورة بضيق:حاضر ي سي مهند *سابها مهند ووقف قصادها 

مهند بضحكة انتصار:اروح بقا اجهز اصلي عازم صحباتي انهاردة علي العشا بقلك ابقي احضري يمكن تتعلمي منهم ازاي تبقي انثي بدل الواحد مش عارفلك ملة *تعابير وشها لا تفسر فضل يضحك باستفزاز وطلع رزعت الباب وراه بعصبية 

نورة بوعيد:ماشي ي مهند هطلعلك رية  وسكينه ال جوايا من عنيا *عند منه راح عم عبدو الحمام جريت بنت منقبة من بعيد

منه براحة:الحمد لله انك جيتي خشي قبل ما حد يشوفك

رحمة بقلق:حاضر *دخلت معاها المطبخ وعدوا من ورا مي ال بتغسل المواعين وجريوا علي أوضة منه القديمه دخلوا وردو الباب قلعت رحمة النقاب وهي غرقانه وبتنهت 

رحمة بتعب:الحمد لله انا تعبت نفسيا مش جسديا كنت خايفة اتمسك بجد شكرا 

منه وهي بتطلع :بعدين اشكريني انا هطلع اقول لعم عبدوا ان صحبتي رنت عليا وقالتلي مش جاية 

*خرجت منه قلعت رحمة العباية السوده ونورة بصالها بفضول

نورة بتوتر:رحمه ممكن طلب 

رحمه بهدوء:لاء مش ممكن مش هرضي بأقل من ١٠٠طلب

نورة بلؤم:حبيبتي *راحت     عندها وفضلت تحكي ورحمة تضحك لحد ما اتفقوا سوا علي ايه وهيحصل ايه الفصل ال جاي هنعرف👀 سلام 😊❤❤


                        الفصل العشرون من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×