رواية وقعت في جحيم قلبه ♥️
الفصل:الثاني وعشرون(قبل الأخير )
بقلم ايمان هشام
الصبح الساعة ٨ حاتم ف صالة الرياضة بيمارس رياضة الضغط منه قاعدة علي ضهره وحاطة رجل علي رجل وبتاكل تفاحة بنهم
منه :٢٢ هاا يلا ٢٣
حاتم بابتسامة:لسه ف ١٢
منه بضحك:بطل كده كده ٢٥ فاضلك خمسة... هاا ٢٦ ...٢٧ قربنا ٢٨ ....٢٩ ....٣٠ اااه وكفاية كده ضهري وجعني من القعدة*قالتها وهي بتقوم بكسل
حاتم بضحك:لاء كتر خيرك عملتي مجهود جبار انهاردة
منه بضحك:اه فعلا... صحيح هنخرج امتي انهاردة
حاتم بسخرية:مش كنتي مش عاوزة تخرجي
منه بتهرب:انا لاء ي حاتم انا بس كنت مضايقة انت هتاخد علي كلامي
حاتم بهدوء:رغم اني مش مطمنلك بس مسيري هعرف ناوية على ايه هنطلع بعد ساعة
منه بفرحة:انا اروح اجهز من دلوقتي بقا سلام *مسكها حاتم من اديها بضغطة بسيطة
حاتم بهدوء:اسمها هرجلك تاني استناني
منه بإحراج:خلاص يعم الولهان الي إلقاء ي ابو لهب*وسابته وجريت لبرة.....ف المطبخ مي قعدة بتشرب شاي مع زياد
زياد بضيق:انا مش عارف ايه حبك ف الشغل هنا مش انا جوزك هتكفل بكل مصاريفك
مي بضحك:اسمها خطيبي انا لسة مش علي زمتك وبعدين انا بحب المكان ده مش عاوزة اقعد ف البيت بعدين انا مش بخرج برة المطبخ ولا حد بيجي هنا غير الخدم الستات وعم عبدو
زياد بغيرة:المكان ده انا مش بطيقه
مي بفهم:احنا بعد ما نتجوز متشغلنيش تاني هاا ايه رايك*قالتها بضحك
زياد بخبث:انا مش هخرجك من البيت اصلا ولا حتي عند امك
مي بضيق:زياد بجد هتعمل كده
زياد بضحك:اه فيه مانع انتي مامتك موافقة الواضح انها ماصدقت *كان قصده هزار بس الموضوع قلب جد حاجة جواها اتكسرت حست انه بيقلل منها قامت ووقفت علي الحوض وابتدت تغسل مواعين الفطار بحزن قرب زياد جنبها بندم وبصلها
زياد بندم:انا مش قصدي ي مي انا بهزر والله انا لو لفيت الدنيا بحالها مش هلاقي حد زيك *نزلت دموعها حاول زياد انه يطبطب عليها بس تراجع عشان مينفعش
زياد بحزن:خلاص ابوس ايدك انا حيوان وكلب وو
مي بحزن:وندل
زياد بضحك:وواطي حقك عليا انا آسف وان كان علي كده انا يستي هساعدك*وشمر ايده ووقف جنب الحوض معاها وابتدي يشطف المواعين من وراها وهما بيضحكوا كل ده وغادة كانت واقفة بتتصنت عليهم برة المطبخ مسكها جيك من قفاها
جيك بغيظ:بتعملي ايه ي لئيمة
غادة بفزع:انت هنا مش بعمل حاجة سبني
جيك بلؤم:لاء مش هسيبك هفضحك
غادة بترجي:ونبي خلاص والله مش هكررها سبني بقا عشان مينفعش تمسكني كده انا محجبة علي فكرة
جيك بضحك:ونص شعرك ال برة ده حران بعدين فيه حد يصنت علي حد ده حتي الإسلام مانع كده
غادة بفضول:انت عرفت منين الحجات دي كلها
جيك بتوتر:ابدا بقرا شوية ف الكتب السماوية خلصت التوراه والإنجيل بكل اجزائهم ونسخهم ودلوقتي ابتديت ف المصحف والأحاديث بتاعت الإسلام
غادة بأمل:بعدين هاا هتأسلم صح قول لا إله إلا الله محمد رسول الله
جيك بضحك وهو بيسيبها:مش بالسهولة دي لازم اقتنع الأول وادور وابحث وبعدين هممم هشوف
غادة بغيظ:ياخي هتعيش كافر وتموت كافر أعوذ بالله *قالتها وهي ماشية
جيك بضحك وصوت عالي:بركاتك يا شيختنا ومنك نقتدي ......ف عربية مهند قاعد بيغني
مهند :هاتي حضن حضن كبير ف حضنك ببقي انا الأمير خدي حب حب وحضني ادرين يبنولنا بيوت كتير خدي*فصلت نورة الاغاني بغيظ
مهند بغيظ:ليه انا عاوز اسمع
نورة بعند:لاء راسي وجعاني
مهند بسخرية:ايه زمن ستي ال عايشة فيه ده والله يبرعي كتر خيري اني هتحملك
نورة بغيظ:وانت مين قالك اني هاخد واحد زيك ي
مهند بضحك:انا قولت هاخدك انا بقول هتحملك لحد ما تخلصي مدرسة لاني بوصلك
نورة وشها قلب طماطم: سوق وانت ساكت خلي يومك يعدي
مهند بهدوء:ليه مقولتيش لحد انك طلعتي الأولى علي المدرسة
نورة بهدوء:يعني حساها عادي مش فارقة
مهند باستغراب:ازاي مش فارقة انا لو عرفت وقتها كنت عملتك حفلة لنجاحك
نورة بحزن:انا كنت عاوزة اطلع الأولى عشان سبب واحد ...ماما ..بس يشاء القدر انها متلحقش انها تسمع الخبر ده وهي بتحضني وتبوس راسي *قالتها بشرود وهدوء وهي باصة من الشباك
مهند بحزن:الله يرحمها بس هي دلوقتي تلاقيها زعلانه منك عشان مفرحتيش اخواتك بخبر حلو زي ده فرحتها بفرحتكم ي نورة *ساكته مش بترد نفسها تصرخ وتعيط باعلي ما عندها من طاقة لكن مش قادرة مخنوقة وكأنها مقيدة
مهند بفهم:ازا كان علي الحضن والبوس ف انا وبلا فخر شاطر اووي ف الموضوع ده جربيني *قالها بضحك بصتله نورة بصدمة وبعدين فضلت تضرب فيه وهو بيضحك
مهند :هنموووت ي برعي هدي أعصابك
نورة وهي بتضرب:انت قليل ا لادب ومش محترم ترضاها علي رحمه ابية حاتم عنده حق ف ال بيعمله معاك ي مهند الكلب ي اااااااه *محسوش غير بالعربية وهي بتتقلب بيهم مرة واتنين وتلاته وسكون........
ف المستشفي
حاتم بهدوء:هما مش كده
شهاب بحزن:انا حذرتك ي حاتم كانوا فاكرينك انت ال ف العربية عشان دي عربيتك
حاتم بانتقام:تمم نفذ ال قولتلك عليه
شهاب بترجي:ي حاتم ارجوك كفاية كده انت عارف ده نتيجته ايه هتقلب كل حاجة علينا هنبقا تحت الانظار من الناس ال بنتعامل معاهم
حاتم بجمود:خلصت هتنفذ ولا اشوف حد غيرك
شهاب بهدوء:ال تشوفه ي حاتم ....عند منه ف الاوضة جنب نورة علي سريرها دراعها اليمين متجبس وراسها ملفوفه بالشاش ابتدت تفوق
نورة بتعب ودوخة: م م منه
منه بلهفة:نورة انتي فوقتي سمعاني
نورة بتعب:هو فيه ايه انا فين
منه بعياط:احنا ف المستشفي
نورة بحزن:خلاص متعيطيش انا كويسة
منه بنحيب:كويسة ازاي متجبسة وكنتي ف غيبوبة من امبارح الصبح
نورة بخوف:مهند فين ....هه مهند ي منه ....منه مهند فييين *قالتها بفزع وصوت مبحوح بعد ما لقتش إجابة من منه غير العياط
منه بتماسك:مهند ف العناية المركزة
نورة بقلق:حصله حاجة...انطقي ي منه متوقعيش قلبي
منه بعياط:مهند مش عاوز يستجيب خالص قلبه بيقف من غير سبب وبيعمل وبيعملولو انعاش كتير كأنه رافض يرجع
نورة بتعب:عاوزة اروح عنده *مسكتها منه برفض أصرت نورة ومنه رفضت عشان الضربه ال علي راسها مش ساهلة واي حركة ممكن تأثر على المخ وكذلك الانفعال الممرضة جات بعد ما منه داست علي زر جنب السرير واديتها مهدي ونامت نورة بتعب وحزن دخلت رحمة وبصتلها بحزن
رحمه وي بتحضنها:خلاص بقا كفاية عشان خاطري
منه بعياط:انا حاسة بالذنب معرفش ليه وكأني انا السبب
رحمة بعياط:بس ي منه انتي معملتيش حاجة مش ف أدينا غير اننا ندعي
منه بدموع:مفيش جديد عن مهند
رحمة بتماسك:الحمد لله حالته استقرت
منه براحة:الحمد لله حاتم فين انا مشفتهوش من امبارح
رحمة بهدوء:معرفش ي منه رنيت عليه تليفونه مقفول رنيت علي شهاب قالي مقلقش وقفل
منه بقلق:انا خايفة ان ال حصل ده يكون ليه علاقه ب حاتم
رحمة بحزن:متقوليش كده ي منه
منه بحزن:دي عربيت حاتم ي رحمه يعني لو دي حادثة مش عادية يبقي كانت لحاتم مش مهند معني كده ان حاتم فيه حد ناوي يإذييه
رحمة بخوف:انا مش مستعدة اخسر حد تاني من حياتي *مسكت اديها منه بتماسك.....ف امريكا
سيف بحزن:احلام هننزل مصر انهاردة
احلام بخوف:ليه ي سيف حصل حاجة صح قولي انا حساك مخبي حاجة
سيف بحزن:مهند ف العناية ال مركزة لانه عمل حادثة امبارح
احلام بفزع:ومقولتش ليه من امبارح كنا سافرنا
سيف بحزن:دلوقتي ال عرفت
احلام وهي حضناه:خلاص ي قلبي انا هقوم اجهز الشنط بسرعة
إيمان:هنروح فين ي مامي
احلام وهي بتشيلها:هنروح عند عمو حاتم
إيمان بفرحة:هيييي بجد وحشني خالث ي ماما
احلام بضحك:وانا ي قلب ماما
سيف بغيظ:احلام اتلمي والا يومك مش معدي
احلام بتراجع:خلاص انا هسكت خالص بعدين يعني كل مرة هقولك اخويا ف الرضاعه *كانت خرجت من باب الاوضة بسرعة بعد ما فوتت المخدة ال حدفها سيف بغيظ وراحت تجهز الحاجة.....ف مصر الغردقة بالتحديد
الساعة ٨ بالليل رهف وعمر والعيال ف الجنينه عمر وعمرو قاعدين علي الطربيزة ورهف مع البنات وعامر بيلعبوا كورة
عمر بهدوء:روح العب معاهم ي عمرو
عمرو بجمود:لاء مش عاوز *فكر عمر شوية بعد نظرات عمرو ل رهف والعيال ال كانت باردة وكان الطفل ده جواه فراغ كبير وقف عمر قدامه
عمر وهو حاطت ايده ف جيبه:طب تعالي نلعب سوا
عمرو بجمود:لاء مش عاوز
عمرو بابتسامة:جبته لنفسك *قرب عليه بتوعد وشاله علي كتفه وراح ناحية رهف ونزله وهو ماسكه
عمر بضحك:الواد ده لازم يتربي انا عاوزكم تزغزغوه لحد ما يقول حقي ف رقبتي تمام
العيال:تمام ي فندم
عمرو بضيق:لاء محدش يقرب لاااااا*فضل يصرخ شوية الكل بصلهم باستغراب عمر م اداش اي أهمية وكملوا لحد ما ابتدي عمرو يفك ويضحك مع اخواته وانسجم معاهم تراجع عمرو ووقف جنب رهف ال بصالهم بسعادة
رهف:ليا بدري ما اتبسطش اووي كده
عمر بهدوء:ولا انا تعالي نقعد بدل وقفتنا دي
رهف بضحك:بقينا فرجة *قعدوا علي الطربيزة سوا بصلها عمر بهدوء واتنهد
عمر:رهف لو انتي حابة انك تطلقي وتمشي ده شئ ميزعلنيش ابدا مش عاوز افرض عليكي انك تقعدي معايا وتشيلي مسؤلية مش مسؤليتك
رهف بصدمة:انت مش عاوزني صح
عمر بدهشة:مين قالك كده انا اتمني انك تفضلي معانا علي طول بس انا مش عاوز اجبرك على حاجة
رهف بابتسامة:انا قاعدتي وسطكم بالدنيا بص ي عمر بصراحة وبدون مقدمات انا مليش حد تاني ومش بخلف بعد ال حادثة ال حصلت الحمد لله على كل حاجة بس انا حاسة ان ربنا بعتني عندكم عشاني انا عشان راحتي وسعادتي انا بحب الاولاد جدا زي مايكونوا عيالي ال كنت مستنياهم وبعدين انت وحيد ومعاك الأطفال وواحد لقطة بصراحة ضابط وعسول وحاجة كده تحفة
عمر بضحك:انتي ايه جرالك أخلاقك ي ماما مش دي رهف البنت ال بتتكسف من ضلها وهي ماشية
رهف بضحك:خلاص اخدت عليكم وبقيت فرد منكم مش كده
عمر بحنان:واكتر من كده رينا يعلم معزتك عندي كد ايه محدش ف الدنيا هيعمل ال بتعمليه ده *جات حنان وفتحت الكيس
رهف بابتسامة:عاوزة ايه وانا اجبهولك
حنان :عاوزة اكل
رهف بضحك:بس كده *طلعت ساندوتش وادتهولها فضلت تاكل حنان وهي قاعدة علي رجل رهف ورهف بتعدلها ف قصة شعرها
حنان بتوتر:بابي ممكن طلب
عمر بابتسامة:قولي ي قلب بابي عاوزة حاجة اجبهالك
حنان بتوتر:لاء بس كنت عاوزة انادي أبلة رهف واقولها مامي ينفع *سكوت من الدنيا حوليهم عمر باصصلها وهي بصاله بصدمه والدموع ف عنيها وكأنها بتترجاه يواقف بص عمر بهدوء تاني ل حنان
عمر بابتسامة:ينفع ي قلب بابي *حضنتها رهف وفضلت تبوس فيها بدموع
حنان بفرح:خلاص ي مامي هروح اقول ل حنين ان بابا وافق
رهف بضحك:خلاص ماشي ي قلبي انا بنفسي هروح معاكي *وقامت رهف وخدتها ف اديها وراحت نحية الأطفال شاف عمر رد فعلهم الكل كان مبسوط وبيحضنها...الا عمرو ال واقف بعيد وبيبص ب حقد مش عليهم بس علي نفسه انه مش قادر يتقبلها .....عدو يومين نورة قاعدة جنب مهند بقلة حيلة
نورة بحزن:ايه ي مهند مش ناوي تقوم كفاية بقا انا محتجاك جنبي عاوزة حد يوديني ويجيبني المدرسة*قالتها بسخرية وهي بتمسح دموعها بتبرر لنفسها هي قلقانه عليه وعوزاه يفوق بسرعة ليه
نورة بحزن:مش ده السبب والسبب انا مش عرفاه بس انا عوزاك تقوم وحشتني ووحشتني مشاكلنا تخيل لينا ٤ إيام مش بنتشاكل قوم بقا كفاية*قالتها وهي بتزقه من دراعه باديها الشمال بضعف وبكاء هستيري حطت راسها علي السرير وفضلت تعيط بحرقة ونحيب خدت فترة مش قليلة علي الحال ده وهي بتقول كلام مش مفهوم حست بأيد علي راسها رفعت راسها بصدمة
مهند بضحك:أخيرا برعي حن
نورة بفرح:انت فوقت
مهند بلؤم:انا فوقت من بدري ده كان حوار عليكي عشان تخرجي من ال انتي فيه وتعرفي ابن الكلب ال جوا ده عاوز ايه *قصده علي قلبها بصتله بصدمة وغيظ وقامت علي العكاز بتاعها وضربته بيه جامد علي صدرة ودراعه
مهند بألم:ااااه خلاص الله يخرب بيتك هتخرجيني من هنا علي ضهري
نورة بتشفي:انت لسه شوفت حاجة صبرك عليا *ضرب وعض وشد الشعر وهو بس بيستغيث لحد ما المستشفي كلها اتلمت عليهم دخل دكتور شاب ومسكها من اديها
الدكتور:مينفعش كده ي آنسة * مهند ف لحظة وقف قدامه وحط ايده علي دراعه ساب الدكتور ايد نورة وطلع لبرة مع الممرضين
نورة بصدمة:وكمان صحتك زي الحصان
مهند بتكبير:الله اكبر قل أعوذ برب الفلق ايه ده أعوذ بالله من عينك
نورة بغيظ:يعني انا بس ال اتكسرت
مهند بضحك:ده شرخ بسيط متحوريش
نورة بغيظ:شرخ بسيط ها *رفعت العكاز وجريت وراه ف الاوضة كلها.........بعد سنة منه قاعدة علي اعصابها
احلام بضحك:ي منه اهدي خير ان شاء الله
نورة بتشفي:انا طلعت الأولي علي المدرسة هااا لما نشوف نتيجتك
وغادة بضحك:وانا التانية ي منه ي تري انتي عملتي ايه
رحمة بابتسامه:شهد بتقول انك نجحتي ااه وكمان بتاكد بكده
مي بضحك:يعم ارتاحي شكلك بقا زي البلونه ب منظرك ده
رحمة بغيظ:هانت كلها اسبوعين وهولد الدور والباقي عليكي ي عسل قدامك ٦ شهور بحالهم
منه بصوت عالي:كفاية انا ف ايه وانتو ف ايه
احلام بفضول:يتري حاتم هيعملك ايه لو كانت نتيجتك حلوة هممم مش بعيد يجبلك هدية الموضوع ده فكرني بيوم عيد ميلاده ال فات ....فلاش باك(من ٧شهور دخل حاتم القلعة الانوار مطفية حط ايده علي سلاحه بقلق وطلعه وراح ناحية السلم واتسحب لفوق بقلق وعند اخر سلمه النور ولع والمفرقعات اشتغلت ومنه واقفه قدامه وبتفرقع بلونه ضرب حاتم نار لفوق بغضب الكل سكت وبص لمنه بتوعد رجعت منه لورا باستغراب
منه بتوتر:كل سنة وانت طيب يا حبيبي مالك مكشر ليه حد يكشر ف يوم عيد ميلاده *مسكها من اديها ودخل بيها لاوضته ناحية البلكونه وسابها وهو رايح جاي من كتر الضيق والغضب
حاتم بعصبية:انا كان ممكن اقتلك انهاردة من غير ما اخد بالي ازاي تعملي كده *قربت منه عليه بحنان ومسكت ف دراعه بأطمئنان
منه:وحتي لو حصل صدقني هكون مبسوطة ان اخر حد اشوفه انت *وطي وشالها وحطها علي البلكونه
منه بغيظ:منا قولت البس كعب عالي
حاتم بضحك:لاء كده أفضل *......
*تحت ضوء القمر الساطع
*ونجوم السماء المنيرة
*وهدوء الليل المريب
*وكأن الكون ينصت لهما
*نظر لها بكل حب وهيام
وعشق وحنان
*ود ان يقول لها ابقي في حضني وستجدي الأمان
*لكن للعقل رأي مختلف
ارتجفت شفتاه وخانه اللسان
《مينفعش اسيبك وسط جحيمي مقدرش اشوف نهايتك علي ايدي》
*ابتسمت بحزن أيلاعبها القدر ام يخيرها
*ايسخر منها ومن ضعفها وقلة حيلتها
*يدق قلبها طبول الموت يعلن عن قرب جنازتها
*تنهمر دموعها رغما عنها لتعلن قرار رفضها
*قالت بنحيب وارتجاف خشية ان من ان يتركها
《 جحيمك بالنسبالي مأواي بهرب فيه من غدر الزمان لو خيرك القدر بيني وبين رحيلي هتختار ايه 》
*قال لها في هلع والخوف في قلبه يعتليه أهذه دمعة التي تراها
《 بعد الشر عليكي انا عمري ما هسمح لحاجة تأذيكي 》
*احتضنته بعشق باكية وفي قلبها سعادة لا متناهية ايقنت انه لم يمل من حبها او ندم علي عشقها
*قالت والفرح يملأ روحها بكل عزم واصرار علي قراراها
《 وانا لو سبتك هموت انت الروح وانا الجسد مفيش روح من غير جسد ولا جسد بدون روح 》 ....نرجع من الفلاش بقا بلا محن🌚
رحمة بفضول:بس هموت واعرف انتو كنتوا بتحكو ف ايه جوا كل ده دا انا قولت حاتم قطعك وكيسك
منه بضحك:مهو كان ناوي علي كده بس انا عالجت الموقف
حاتم وهو داخل:موقف ايه ده
منه وهي بتجري عليه:جبتها
حاتم بهدوء:اه ي منه بس انا فعلا مكنتش اتوقع كده خاب أملي فيكي بجد
منه بدموع:اوعي تقول منجحتش
حاتم بتمثيل:للأسف ي منه...... امتياز *سكوت وبعدين صراخ البنات من الفرحة ومي بتزغرد هي واحلام البنات بيتنطنتوا ويحضنو بعض دخل شهاب وسيف
شهاب بضحك:كده كفاية نجحت بامتياز يلا بينا
رحمة بزعل:لاء هقعد شوية حاتم عامل حفلة ل منه مش كده
حاتم ببرود:لاء مش كده خدها يشهاب
رحمه بغيظ:ماشي ي حاتم هردهالك وطلعت مع شهاب وهي بتبرطم وشهاب يضحك ف سره وهو ساندها
شهاب:خلاص ي رحمة هتولدي من الغيظ
رحمة:اه منه حاتم ده عاوز يستفرد بالبت الغلبانه
شهاب بضحك:غلبانه بعدين مراته علي سنة الله ورسوله احنا مالنا
*بصتله بغيظ وبصت الناحية التانية...عند حاتم
حاتم:سيف خد مراتك وعيالك ليكم بيت يلمكم
احلام بضحك:من غير مطرود ي حاتم ماشية *وخدت إيمان وإسلام وخرجت مع سيف بص حاتم للباقي مشت مي من غير طرد وغادة طلعت فضلت نورة
حاتم بغيظ:كنت متأكد
نورة وهي مربعة اديها:مش خارجة
مهند وهو داخل بينهت:انا جيت معلش علي التأخير الف مبروك ي منه من نجاح لنجاح ديما
منه بفرحة:الله يبارك فيك ي مهند*قرب مهند ل نورة وشالها علي كتفه ونورة بتضرب باديها وبتصرخ وطلع بيها لبرة
منه بضحك:حرام عليك
حاتم بغيظ:كل ده ف اوضتي
منه بضحك:اللمة حلوة ي حاتم
حاتم بابتسامة:بس انا عاملك مفاجأة
منه بفرحة:كنت حاسة *طلع بوكس من الدولاب مغلف وادهولها فتحته منه لقت علبه مستطيلة مغلفة فتحتها كانت سلسة دهب بسيطة وفيها قلب لمكان صورتين وعلي القلب فص الماس
منه بضحك:طبعا هحط صوتي انا ونورة
حاتم بغيظ:متجبيش سيرة البت دي بتشائم*فضلت تضحك منه وطلعت كيس من البوكس فتحته لقت جزمة بكعب عالي بصتله بصدمه
منه:هلبسه صح
حاتم بضحك:اه البسيه خلاص ارتحتي *وقفت منه ولبسته بفرح ووقفت جنب حاتم راسها بقت عند كتفه بصتله لفوق
منه :عاوزة اعلي من كده
حاتم بضحك:لا الحته دي بتاعتي.......ف قنا رهف قاعدة بتاكل
عمرو بهدوء:انا جعان ي مامي
رهف وهي بتقوم:حاضر ي قلب مامي هجبلك اكل معايا
عمر بضحك:وانا كمان ي حياتي اعملي حسابي
رهف بسعادة:حاضر ي عمري من عيوني