رواية دار الايتام الفصل الثلاثون

 


 

دار الايتام 

الفصل الثلاثون...



ليل.....شاهي هاتيلي القهوه بتاعتي..

شاهي...حالا يامستر ليل...

.....

ليل...عشق...شوفتي ورق الصفقة الجديدة ..

عشق.........

ليل...عشق..

عشق......

ليل...عششششق.

عشق...هاااا بتكلمني.

ليل..بكلمك ايه انتي مش معايا خالص...

عشق...اسفه سرحت. شوية..كنت بتقول ايه..

ليل...مالك ياعشق..

عشق...مفيش.

ليل..مفيش ايه بس انتي مش شايفة انتي عاملة ازاي..

بعدت..عشق...عنيها عنه..

ليل...لا واضح فعلا ان مفيش حاجة...قام ليل من على الكرسي بتاعه وراح اعد قدامها على الكرسي قوليلي مالك ومتقوليش مفيش عشان مش هصدقك..

عشق.....صدقني مش هعرف اتكلم الوقت ياليل.  يمكن في حاجة فعلا. بس مش هينفع الوقت لما اتأكد الاول..

ليل...يااااه هي حاجة كبيرة اوي كده..وبعدين ليه يعني مش عايزة تقوليلي الوقت وتتأكدي من ايه...عشق بلاش تقلقيني انتي شايفة اللي انا فيه

عشق....هو مش انت عندك حاجات كل شويه تقول مش هينفع اقولها الوقت..عادي يعني.

ليل....تقصدي واحدة بواحدة يعني

عشق....لا خالص والله بس يمكن الاول كنت بضايق منك..انك مش عابز تقول بس لما اتحطيت في نفسه الموقف عرفت ان كان عندك حق

ليل...طيب حاجة خاصة بيكي.

عشق...لا حاجة خاصة بالوضع اللي بنمر بيه كلنا اليومين دول..

ليل...رفع حواجبه باستغراب...لا انا كده لازم اعرف...ومش هتقومي غير لما تقوليلي..

عشق...ليل

ليل....مفيش ليل.  لازم اعرف...

طيب..ممكن اخر اليوم...

ليل...مفيش اخر اليوم انا شوية وخارج انا ونوح رايحين نصور الحلقة...

عشق...طيب اديني وقت وقبل ما تمشي هقولك كل حاجه..

ليل....مكدبتش لما قولت عليكي عنيده ياعشق.

عشق...مش عند والله بس عشان خاطري خليها لحد قبل ما تمشي هتأكد من حاجة الاول...

خبط...الباب...ودخلت شاهي...

قربت شاهي..وحطت القهوه..اتفضل يامستر ليل...

ليل... امبارح كنتي فين ياشاهي.

شاهي...بارتباك...كنت فين يعني ايه يامستر ليل..

ليل..مكنتيش على مكتبك ليه.

شاهي...انا كنت موجوده يامستر ليل

ليل... كلمتك مرتين مردتيش وقولت لنوح يناديكي قاللي انك مش بره...وبعد كده اتلخمت في كذا حاجة ومركزتش معاكي..

شاهي...ابدا يا مستر ليل... بس يمكن كنت في التويلت 

ليل... تمام حاولي متسبيش مكتبك كتير من فضلك.

حست.. شاهي بارتياح...حاضر حاضر يامستر ليل...

اما عشق... فا كانت مركزة معاها جداااا

ليل....اوك روحي انتي ياشاهي..وحضري ورق الصفقة الجديدة بتاعة كمبوند التجمع  وهاتيه لانسه عشق..

شاهي...وهي بتبص لعشق...بغل...تمام...

خرجت...شاهي... وعشق عينها عليها بغموض...وليل مركز معاها ..

عشق...وهي لسه باصه على طيف شاهي اللي اختفي...ليل..ممكن سؤال.

ليل...طبعا...

عشق....هي شاهي بتشتغل معاك من اد ايه...

ليل....اشمعنى.

عشق...يعني مجرد سؤال.

ليل...لو انه مش مجرد سؤال..بس حاضر ياستي...تقريبا من 3 سنين.

عشق....وهي بترفع حواجبها باستغراب...3 سنين...على كده بقى هي شاطرة في شغلها..

ليل...هي من ناحية شاطرة فاهي شاطرة..يعني...نشيطة سريعة...ذكية...اينعم في حاجات فيها مش بحبها بس في الشغل هي كويسة..

عشق....حاجات ايه اللي بتضايقك..

ليل...ده بردو سؤال عادي..

عشق...لو مش حابب تقول براحتك🙄

ليل...ابتسم...على فكره.. انتي مش بس عنيدة انتي كمان فضوليه...

عشق...انا😳.  طب انا مش بحب اعرف حاجة مليش فيها بس يعني عادي مجرد كلام بس خلاص مش عايزة اعرف...ولسه هتقوم من عل  الكرسي.  بغضب زي الاطفال..

ليل...مسكها من ايدها...وابتسم..استني بس خلاص اعدي 

عشق...لا مش هاعد😔

ليل....وهو ماسك ايدها...عشان خاطري..خلاص بق  متبقيش عيله..

عشق....كمان عيله😧😧

ليل....ضحك...وابتسم ابتسامه هاديه وجذابه...بس احل  عيله..

عشق...بصت في الارض باحراج... ووشها احمر من الخجل...

ليل....طب خلاص ارفعي وشك ..

وكمل عشان ميحرجهاش...بصي ياستي... شاهي من الناس اللي بتشتغل بضمير بجد شغلها كويس جدا ذكية سريعة طموحة...بس زيها زي بنات كتير بتبقى داخلة وكل هدفها انها توقع المدير بتاعها...حاولت كتير بس طبعا انا مليش في الجو الرخيص بتاعها ده... فا ادتها على دماغها وكل فترة لما بحس انها هتخيب برجع افوقها تاني فهمتي.  ادي كل الحكاية..

عشق...فهمت😏

ليل....🤨

عشق...يعني... معنى انك سايبها شغالة معاك 3سنين يعني اكيد بتثق فيها..

ليل...بصي ياعشق انا اتعودت مثقش في اي حد بسهولة ومش معنى انها بقلها 3 سنين معايا يبقى انا كده بثق فيها بالعكس دي لو حتى بقالها 10سنين ولسه مدتلهاش الثقة الكاملة هتفضل طول الوقت تحت الاختبار...بس لو بتتكلمي في العموم فا هي في منطقة الامان لحد الوقت  بالنسبالي...

عشق.....تمام....

ليل...ايه لسه عندك سؤال تاني شاغل بالك حابه تسأليه عن شاهي ..

عشق..هي مش شاغلة بالي اصلا😒

ليل...بابتسامه واضح واضح..

عشق...انت بتتريق على فكرة انا بسأل عادي...

ليل...طيب ياستي خلاص براحتك...يلا نشوف شغلنا بقى قبل ما امشي..

عشق...طيب ممكن اخر سؤال😊

ليل...اسألي.ياستي.

عشق....انا هفضل تحت الاختبار اد ايه..

ليل...فضل باصصلها بابتسامه وساكت...وفجأه رفع ضهره من الكرسي وقرب لادام بقى مفيش فاصل كبير بينهم..

رجعت عشق.. بضهرها لورا بتلقائية.. من حركته...

ليل....هو مين قال ان انتي في اختبار ياعشق...

عشق...بارتباك من قربه ونظراته.  ونفسه القريب منها..يعني مممش انت بتقول انك مش بتثق في حد بسهوله حتى لو بقاله كتير معاك..

ليل...ايوه انا قولت مش بثق في حد بس مقولتش مش بثق في عشق...

عشق...اتصدمت من رده... وحست انها اتوترت جامد ومبقتش عارفه ترد...ففضلت انها تهرب...

انا. انا هروح اشوف الشغل...وقبل ما تقوم كان ليل ماسكها من ايديها الاتنين...حست عشق انه حركتها اتشلت واعدت تاني ومنطقتش.  قلبها كان هيخرج من كتر ما بيدق. صدرها بيعلى وينزل من نفسها...

ليل.... عارفه ياعشق...من يوم ما شوفتك اول مره يوم ماجيتي هنا لتمارا وحاج محمد وانا كات عندي احساس انك هتشتغلي معايا بالرغم من اني كنت عارف انك بتشتغلي... هتصدقيني لو قولتلك اني كنت عامل حسابي من الاول على طبيعه الشغل اللي هتمسكيه معايا.  وهتصدقيني لو قولتلك اني كنت عامل حسابي ان مكتبك يكون. في نفس مكتبي...هتصدقيني لو قولتلك بعيدا عن اللي حصل لحاج محمد وبعيدا عن اللي حصلكم في الشقه لوحدكم اني كنت عامل حسابي انك هتأعدي في حاجه ملكي انا...طيب هتصدقيني ياعشق.  لو قولتلك ان بعيدا عن اني حابب افضل مع نور واساعدها عشان دي وصية حاج محمد اني عملت ده عشانك قبل ما اعمله عشان اي حد تاني... يعني وجودكم في الشقه ده كان عشانك انتي...يمكن تكوني فاكرة اني عملت كده عشان نور.  لما قولت لنور اول مره بعد وفاة حاج محمد انها تيجي تأعد في الشقه ورفضت وقالت عشان ذكرياتها في البيت ده وطلبت منك تقنعيها... انا كنت عايز موافقتك مش موافقة نور.. طيب هتصدقيني ياعشق يوم ما روحنا عشان تشوفي مهره وتساعديها..كنت في الطريق مقرر اني هسمي الفرسه اللي هتتولد ايآ كان نوعها ايه (عشق)

عشق..بصاله.  بزهول عنيها فيها لمعه مخليه لونها يجنن اكتر ماهو يجنن...

ليل...مينفعش بعد ده كله تسأليني اذا كنت واثق فيكي او لا..انتي عارفه يعني ايه ليل السيوفي يخلي حد يشتغل معاه في مكتبه ويديله نفس الصلاحيات اللي ليه في الشركه...انا معملتهاش مع اقرب الناس ليا وعملتها معاكي انتي ياعشق...حتى وجودك في الشقه. مسألتيش نفسك يوم ما دخلتك اول يوم الاوضه وانا متعصب منك اشمعنى الاوضه دي بالذات...

حاجات كتير اوي ياعشق وتفاصيل اكتر معرفش اذا كنتي خدتي بالك منها او لا..

عشق.....بصوت ضعيف...طب ليه ليه كل ده..

ليل...ليه.  وسرح....يمكن لو كنتي سألتيني السؤال ده قبل كده كنت رديت وقولتلك مش عارف..بس الوقت عشان حاجات كتير اوي ياعشق..

عشق....ايه هي.

ليل...سكت ... دقيقه...ممكن مجاوبش الوقت...اكيد هيجي يوم واعرفك كل حاجة...عشق... في حاجات كتير اوي محتاج اتكلم معاكي فيها...في حاجات عايز اعرفهالك..

عشق...وانا هستناك تيجي تقولي عليها ومش هسألك عليها لحد ما تحس انك عايز تتكلم..

ليل...قريب قريب اوي ياعشق...بس من هنا لحد ما اقولك عايزك تفضلي موجودة معايا. 

عشق...بابتسامه وانا موجودة معاك اهو.

ليل...مش عايزك تزعلي مني الفتره دي ابدا تستحمليني لو اتعصبت صدقيني مببقاش قاصد بس الفترة دي صعبه والفترة اللي جايه اصعب.  عايزك تخلي بالك من نفسك ومن تمارا وزهره انا واثق فيكي ياعشق...

عشق...متقلقش.اكيد هكون اد الثقه دي...

ليل... ماشي ياستي... بصي بقى عايز اقولك على حاجه مهمه... كمان اسبوع المفروض اني هسافر المانيا..

عشق...بخوف.تسافر

ليل...اه...انتي عارفه ان اي شغل بره مصر انا المسؤول عنه...وفي صفقة مهمه جدا في شركة كبيرة جدا في المانيا ليها فروع كتير في بلاد كتير والمفروض ان الشركة دي هتعمل فروع هنا..حوالي 3فروع.  والمفروض ان الشركة دي كان ادامها كذا شركة تختار منهم الاحسن...ووقع اختيارها عليىشركتنا...والمفروض ان انا هروحلهم..

عشق....طيب هتأعد اد ايه وبعدين فجأه كده.

ليل...هأعد حوالي اسبوع ومش فجأه ولا حاجه بس هما كانو لسه بيختارو ولما موقع علينا الاختيار المفروض انهم اتواصلو معايا على الايميل واتحدد معاد عشان اروح ونتفق فهمتي.

وبعدين هو انتي ليه مضايقه..

عشق...انا مش مضايقه...بس يعني خايفه

ليل...خايفه من ايه ياعشق..

عشق...ليل وجودك بيفرق معانا كتير انا عمري ماخفت في حياتي اد الفترة دي حاسه على طول بقلق..ومتوترة

ليل...عشق... انا قولتلك قبل كده وهقولهالك تاني طول ما انا لسه بتنفس مش عايز حاجة تخليكي خايفه...مفهوم

عشق....بزعل... مفهوم

ليل....بس في حاجة مقولتلكيش عليها

عشق....ايه تاني...

ليل...في خلال الاسبوع ده تكوني جهزتي الباسبور بتاعك عشان هتسافري معايا..

عشق...بابتسامه... بجد...انا هاجي معاك.

ليل...بابتسامه...ورفعة حاجب...الخوف راح فين🤨

عشق....اختفت ابتسامتها بسرعة وباحراج...انا لا بس يعني ازاي هسافر والشغل..

ليل... الشغل هنروح نخلصه مع بعض والاسبوع اللي هنكون في مسافرين مفيش اي صفقات محتاجين نمضيها معندناش غير بتاعة المانيا...والاسبوع ده معندناش غير بتاعة الكمبوند بتاع التجمع..




عشق... وهي بتاخد نفسها بفرحه... تمام. طيب وهينفع نسافر ونسبهم هنا في الظروف دي.

ليل... متقلقيش كل حاجه هتتحل...البلاغ وعملته نور.  ورجعت ليها جزء من حقها...وانهرده هروح الحلقة والايام الجاية هنشوف هيحصل ايه..وان شاء الله مش هنسافر غير واحنا مظبطين جزء كبير من المشكله دي.



ممكن يلا نشوف شغلنا انا ساعه وهتحرك من هنا🤨🤨🤨

عشق...ماشي ممكن...

........

اما عند جاسر وتمارا....

جاسر. وهو ماسك ايد تمارا..ان شاء الله ياحبيبي كل حاجه هتخلص. مش عايز اشوفك قلقانه انا جمبك. وبعدين انتي هتعملي فيها زعلانه عشان تنسيني ولا ايه

تمارا...  انسيك..ايه..

جاسر....حسابك معايا ياقلبي...انتي نسيتي انك نمتي وسبتيني ولا ايه..



تمارا...بضحك...قلبك اسود اوي..ولله نمت غصب عني

جاسر...مش مشكلتي...وهتتحاسبي يعني هتتحاسبي..

تمارا....بخوف مصطنع... ليه بس كده ده انا بقول عليك طيب...

جاسر....طب خلاص تصدقي صعبتي عليا...وقرب.  ايدها من شفايفه... وباسها....وفي اللحظه دي.وصلت هايدي..واتفتح...الباب..مره واحدة...

سحبت...تمارا. ايدها بسرعه ورجع جاسر عنها خطوة  وبصو على الباب. بصدمه....

حست..تمارا...بخوف وتوتر

هايدي.....الله الله الله ...دي كده احلوت اوي... ومشيت بخطوات بطيئه.ناحيتهم وهي بتتكلم وانا اعده اقول جاسر مش بيسأل عليا ليه...مش بيطلب يشوفني ونخرج ليه..مش



 بيتكلم او حتى يبعت مسدچ ليه. طب مش بيرد عليا ليه وديما يكنسل ليه...حتى المسدچات اللي ببعتها بتشوفها وبتتجاهلها ليه...مكنتش اعرف ان البيه في دنيا تانيه خالص وهايص هنا مع سكرتيرته المحترمه..

جاسر....هايدييي.خلي بالك من اللي بتقوليه..

هايدي...ببرود...لا لا لا بلاش العصبية دي مش حلوة عشان المود الحلو اللي انت فيه ده ميروحش...فالاول انا كنت



شاكه...بس كدبت نفسي قولت استحاله...يمكن عارفه عنك كل حاجه كنت بتعملها من ورايا كنت بقول عادي جاسر.. شاب.




 وحلو وعارفه انك ليك في سكه البنات كنت بقول عادي بكره لما نتجوز هتتغير مكنتش بحب اخنقك...وكملت وهي بتبص لتمارا  من فوق لتحت بس صراحه عمري ما تخيلت ان ذوقك يبقى بيئه وواطي اوي كده...



جاسر....هايدي قولتلك خلي بالك من كلامك.

تمارا....انا مش هرد عليكي عشان هحترم المكان اللي احنا فيه. يمكن لو كنا بره المكان ده كنت عرفت ارد عليكي بطريقتي اللي بيتهيألي مش هتحبيها خالص..

هايدي...وهي بتضحك ضحكه عاليه...عشان ايه...سمعيني كده تاني...محترمه المكان..طب ده بأمارة ايه بأمارة المنظر اللي شوفته..ولا بأمارة ايه فهميني...




ايه سكتي ليه ماتتكلمي...عشان انا عندي حق.  ولا عشان انتي رخيصه...

تمارا.....بغضب كلمه كمان وقسما بآيات الله لا هخلي الدكتور اللي هيكشف عليكي يحتار في سبب موتك...

هايدي...انتي بتهدديني انا  ياماما مش عارفه انتي بتتكلمي مع مين ولا ايه...

................

في اللحظه...دي ادم كان معدي من ادام مكتب جاسر.  وسمع صوت عالي دخل مكنتش تمارا في مكتبها والصوت باين عالي. اوي وفهم من الكلام ان دي هايدي وان في مصيبه هتحصل...خرج بسرعه...  راح لليل. عشان يلحق يوقف المهزله دي قبل ما تحصل...




خبط...ادام..على الباب. وفتح.

ليل...خير يا ادم.

ادم....ليل...في حاجه بتحصل في مكتب جاسر.

ليل..بقلق...حاجه ايه..

عشق...تمارا فيها حاجه..

ادم...هايدي جت وتقريبا في مشكله وصوتهم عالي.

ليل...يادي هايدي وزفت مش هخلص من الصداع ده بقى يارب...

وقام ليل...وخرج مع ادم.  ووراهم عشق...

............

زهره.....نوح...هو في صوت عالي ولا انا بيتهيألي..

نوح...وهو سرحان...صوت ايه مخدتش بالي..

زهره...معرفش بس حاسه ان في صوت حد بيتخانق..

نوح....مش عارف.  استني اشوف..



خرج..نوح. ووراه زهره...وقفو على الباب كان الصوت بيعلى اكتر...ولمحو ليل وادم..وعشق.  بيمشو بسرعه ناحية مكتب جاسر...

نوح...هو في ايه..

زهره...معرفش مش بقولك في مشكله...لا تكون تمارا وجاسر في مشكله بينهم..

نوح....تعالي بسرعه...

جاسر....هايدي...انتي زودتيها اوي...وانا سكت على طريقتك دي كتير بس خلاص جبت اخري..



هايدي....بصوت مرتفع...اخرك ؟؟؟انت اللي جبت اخرك..انت مش شايف انك غلطان ولا ايه يامحترم

جاسر.....بعصبيه... بقولك ايه.. متعليش صوتك انتي نسيتي نفسك ولا ايه.....

هايدي....انا مبعليش صوتي بس كمان مفيش واحد بيسيب خطيبته بالايام ميعرفش عنها حاجه. ويفضل رايح جاي ورا حتت بت متسواش...انا قلقت عليك وقولت لازم اسأل عنك خصوصا بعد الاخبار اللي اتنشرت عن نوح قولت اقف معاك




 وقولت يمكن ده السبب اللي مخليك مشغول عني مكنتش اعرف ان البيه مقضيها طب بزمتك متكسفتش من نفسك.  تسيب هايدي الحديدي اللي الكل بيجري وراها وتجري... ورا حتت عيله زباله..تربية ملاجئ...

هايديييييييييييييييي

حست. هايدي بنهايتها لما سمعت الصوت.  بس تظاهرت بالقوة...

ليل....ايه اللي بيحصل هنا...وايه العك اللي انا سامعه ده

قرب...جاسر. بغضب... منها. ومسك دراعها بقسوة...صرخت هايدي بألم....انا طول الوقت بحاول اتغاضى عن طريقتك الزباله واسلوبك الزفت وعجرفتك اللي ملهاش اي معنى




 بس لحد هنا.  وخلاص انا طول الفتره دي مستحملك بس لحد تمارا... وخط احمر ياهايدي  مفهووم...

ليل...جاااسر...

هايدي...انت بتعمل معايا انا كده عشان دي... 

ليل....انا قولت ايه اللي بيحصل هنا..

هايدي...انا اقولك يا ليل باشا... البيه المحترم ابن عمك...اللي سايب خطيبته لا يعرف عنها حاجه ولا بيكلمها.  ولا حتى بيرد عليها... داير يتسرمح مع تمارا هانم بنت الحسب والنسب...تربية الملاجئ.  ودخلت عليه لقيته بيبوسها عرفت فيه ايه...

الكل...بصدمه😳

قربت منها تمارا بغضب...انتي زباله وكدابه وانا لحد من ثانيه واحده بس كنت محترمه المكان اللي انا فيه ومحترمه وظيفتي ومحافظه عليها لكن لحد هنا وطز بالوظيفه والشغل وكل حاجه...وزي ما جاسر قالها من شويه...تمارا..خط احمر...ويمكن انا اه تربية ملاجئ مش هتكسف ولا عمرها




 هتكون نقطه سوده في حياتي عارفه ليه عشان انا واثقه في نفسي. وتربية الملاجئ دي. متستنضفش واحده زيك تربية مامي وبابي وتربية ڤلل.  وضربتها قلم وسط زهول الكل...والقلم اللي علم على وشك ده هيفكرك ديما ان تمارا خط احمر...ومش تمارا اللي بوستها بتعلم على الوش ياهايدي هانم يامحترمه....




انا ماشيه وسايبه الشركة كلها عشان صراحه بعد اللي عملته ده ليل ليه حق يطردني بس اسفه ياليل انا كمان كان حقي ارد على الواطيه دي..بعد اذنكم...

ليل...استني ياتمارا...هنا

جاسر....تمارا...انتي مش هتمشي من هنا...

هايدي.... نعم...انت ازاي تسمحلها تعمل اللي عملته ده...وكمان بتقولها استني وانت ياليل باشا... انا نفسي اعرف عملولكم ايه شويه الزباله تربية الشوارع والملاجئ دول..

قرب... جاسر... بكل غضب.. ومسكها من رقبتها..انتي واضح. انك بتجري على نهايتك...

مسك ليل وادم بسرعه جاسر...

ولف ليل.  لهايدي...مسكها من ايديها...

...وكمل بصوت واطي يرعب  ونظرات تخوف حظك يا هايدي اني مش فاضيلك..وحسابك لسه مجاش معاده معايا.. اوعدك انه قرب... ومن هنا لحد ما حسابك ده يجي. لو شوفت وشك او لمحته في اي مكان صدقيني هتموتي في مكانك قبل ما تعرفي رد فعلي...ونطر ايدها من ايده...




هايدي....بتحاول تبان قويه بعد رعبها من ليل...

من يوم ما دخلو حياتكم وانتو مش شايفين كأنكم اتعميتو ومش شايفين اللي وصلتوله لحد الوقت.انتو مش شايفين انتو كنتو فين وبقيتو فين... ولا ايه... ماشاء الله عيلة السيوفي اللي كان الكل بيعملها الف حساب الوقت سيرتها بقت  على كل



 لسان. عيلة السيوفي اللي مكنش بيدخل اي حد فيها الوقت بقى بيدخل فيها تربية الملاجئ وبنت الموظف الغلبان اللي اخوك خلى معاها سيره العيلة اللي انت فرحان بيها دي في الارض...




وفجأة.. وقع على وشها قلم من قوته كانت هتقع في الارض... لولا مسكت في المكتب... ومناخيرها نزلت دم.

نوح...ورحمة ابويا اللي اول مره احلف بيه...سيرة نور مراتي. لو جت على لسان كلبه زيك لهولع فيكي انتي واهلك




 كلهم...نور...اللي هجيب حقها قريب فهماني ياهايدي.  لحد نور... وتقفي عشان انتي متعرفيش قلبتي...ولو خايفه على عمرك واللي باقي من كرامتك تخفي حااااالا من ادامي..




ليل...اظن كده كفايه...ملمحش وش اهلك ده تاني..لحد مانا اللي هجيلك عشان اشوف وشك قريب ..

هايدي...انصدمت  على اللي حصل فيها...

جاسر...هايدي...

وقفت هايدي...وهي بصاله بغضب وحقد...قلع دبلته.  وحطها في ايدها...

جاسر...دي كانت اخر حاجه بتربطني بيكي...هي جت متأخره... للاسف ويمكن ميكنش ده بردو كان وقتها.  بس هي قفلت معايا لحد هنا....وقبل ما تمشي... من اللحظه دي... لو




 فكرتي بس تحتكي بيا او بأي حد يخصني مش هسمي عليكي ولا هعمل حساب لاي حاجه كانت ما بينا...يلا  من هنا...

هايدي....وديني ما هسكت عاللي حصل ده..انا هندمكم وهحسركم كلكم وهدفعكم تمن اللي حصل فيا ده بس محدش يبقى يزعل...

راح..ليل ادامها اعد عالكرسي وحط رجل على رجل....وابتسم...

ليل...هايدي....اعلى ما فخيلك اركبيه.. انا هاعد واتفرج عاللي ناويه تعمليه وهديكي فرصتك كمان...بس متبقيش تزعلي لما اخد فرصتي...




خرجت...هايدي...بغضب...من المكتب ومن الشركة كلها

اعد جاسر عالكنبه وهو بيقلع الكراڤت بخنقه...وبيفتح القميص...

ليل......خلاص في ايه اهدى كده محصلش حاجة...مش عملت اللي يريحك..اهدى بقى

جاسر..بغضب...لا ياليل معملتش اللي يريحني اللي حصل ده المفروض كان حصل من فتره بس انت اللي كنت مأعدني معاها. وانت عارف اني مش عايز..انت اللي كنت بتضغط عليا استنى ..




ليل...خلاص ياجاسر خلصت...ماانت في الاخر بوظت الدنيا قبل المعاد بردو يعني عملت اللي يريحك..نهدى بقى...

ادم....انا مش مطمن للي حصل ده خالص..

ليل...ولا انا...بس الجدع فيهم اللي يظهر بقى خلاص من بعد حلقة انهرده اللي هتتعمل اللعب هيبقى عالمكشوف...

جاسر....اسف يانوح عاللي حصل..




نوح....وانت ذنبك ايه ياجاسر.

جاسر...ذنبي اني مقتلتهاش قبل ما تقول اللي قالته ده 

ليل...اطمن ياجاسر... اللي هيحصل معاهم الفتره الجايه اوسخ من القتل...

جاسر...اسف يابنات.. بجد. لو في كلام اتقال وضايقكم...

زهره...زي ما نوح قالك يا جاسر... انت ملكش ذنب مفيش حاجه...

تمارا...انا اسفه ياليل..عاللي حصل... انا مكنتش احب يحصل كده ومقصدش خالص اني اقلل من المكان اللي انا فيه ولا اقصد اني محترمهوش بس انا مش هكمل بعد اللي حصل ده عشان




ليل...مقاطع كلامها متتأسفيش ياتمارا...وعلى فكره انا مش زعلان. وكنت هزعل منك لو مكنتيش عملتي كده ....

تمارا...يعني مش مضايق مني..

ليل...والله انا مش مضايق...ولا هسمحلك انك تمشي اصلا  وبعدين لو مديرك المباشر عايز كده انتو حرين وابتسم ولا ايه ياجاسر..




جاسر...سيبك منها دي مجنونه...مشي ايه اللي عايزه تمشيه

تمارا...انا مجنونه...

جاسر....اه مجنونه...بس.  بحبك .

تمارا😳😳😳😳😳😳😳😳

جاسر....والله العظيم بحبك..

انهارات تمارا حرفيا... وكانت نفسها الارض تتشق وتبلعها.  من احراجها من اعتراف جاسر ادام الكل انه بيحبها...ومن جنانه وجرأته...

ليل...اهو قالك. ياستي اهو انا شايف 




ابتسم..ادم ونوح وليل لجاسر... عشان عارفين انه كان نفسه يخلص من هايدي... وعشان عارفين انه بيحب تمارا

وابتسمت عشق وزهره بفرحه عشان تمارا....

اما تمارا فاكان حالها لا تحسد عليه ...

ليل...انا بقول نخرج بقى احسن. قبل ما تمارا.  يغمَ عليها..

ضحك...الكل...على ليل..ومشاكسته لتمارا...

ليل...نوح...حضر نفسك احنا لازم نتحرك الوقت...

جاسر...واحنا كمان المفروض عندنا ميتنج 

عشق...جاسر...معلش قبل ما تمشي ممكن سؤال..

جاسر....طبعا ياعشق...

عشق....انت حكيت مع هايدي.  علينا 

جاسر...عليكو ازاي مش فاهم.

عشق...يعني عن ظروفنا..

جاسر....تقصدي

عشق...ايوه ياجاسر.....

جاسر...لا طبعا انا اصلا بقالي فتره كبيره لا بخرج معاها ولا في حاجه بتجمعني بيها غير قلبل جدا..




عشق...امال هي ازاي عرفت اننا متربيين في ملجأ..

ليل...ايوه صح... انا محطتش في بالي..بس.كنت هسألك 

جاسر...والله ما حصل..

ادم...مش بقولكم انا قلبي مش مطمن..

ده معناه ان جزء كبير من اللفز اللي احنا منعرفهوش اتحل وان هايدي ليها علاقه باللي بيحصل الفتره دي... ومعنى انها عرفت يعني دورت ورانا ومعنى انها تدور يبقى اكيد ناويه على حاجه مش حلوه.

ليل....لو بنت ابوها تقرب من واحده فيكم..  وساعتها محدش هيرحمها من ايدي...




ادم...طيب بقول ايه اخلصو بقى انتوا كده عشان تلحقو الحلقة...

ليل...عشق... انتي وزهره فاضلكم كتير

زهره...اه انا لسه ادامي شويه مع ادم.

عشق...وانا لسه ورايا شغل بردو.

ليل... تمام انا هخلص واكلمكم... لو لسه هنا هعدي عليكم واروحكم اذا خلصتو قبل كده تروحو مع السواق.  

عشق...تمام..

ليل...يلا يانوح...

خرج... ليل مع نوح... من الشركة كلها... راحو عشان يصورو...وبعدهم مشي جاسر... عالميتنج...وتمارا اللي مبتنطقش من ساعتها....جاسر.  كاتم ضحكه على منظرها...




زهره...وادم راحو على شغلهم ودخلت عشق المكتب🙄

.......

وصل ليل... ونوح القناه... وابتدو يجهزو للحلقة..

واخيرا....دخلو الاستدويو..

المذيع...جاهزين

ليل...تمام...

المخرج...

3..2..1...هواااا

المذيع...اهلا بيكم في حلقة جديدة من برنامج الحقيقه..

والحقيقة..طول الاسبوع..الي فات ده. حصلت احداث كتير اوي وصورنا كذا حلقه وكنا مقررين نطلع بحلقة منهم انهرده...




لكن...اليومين اللي فاتو دول انتشر خبر تقريبا وفي خلال يومين بقى تريند في مصر... وطبعا كان لازم نعرف ايه صحة الخبر ده. خصوصا ان الخبر يخص... فرد من عائة السيوفي...

معانا ومعاكم...عائله السيوفي...

برحب..بحضرتك استاذ ليل..

ليل....اهلا بحضرتك..

برحب..بحضرتك. استاذ نوح

نوح...اهلا بيك.

المذيع...استاذ ليل... حضرتك يمكن تكون مرات قليله اوي اللي ظهرت فيها عالميديا .بس المرادي كان لازم تظهر ولما الاعداد طلب من حضرتك مترددتش لحظه انك ترفض.




ليل....اولا.. في البدايه... يمكن ناس كتير تعرفني بس بردو ممكن يكون في حد ميعرفنيش....احب اعرفكم  بنفسي...ليل السيوفي... صاحب مجموعة السيوفي للحديد والصلب في مصر والشرق الاوسط...




وده...نوح..اخويا الصغير...اللي اسمه بقى تريند اليومين دول..

ردآ بقى علي سؤالك...انا حقيقي مبحبش اظهر في اي برامج ولا ليا علاقه بالمديا انا ممكن اكون مصنف من المشاهير.  بس انا مليش علاقة بحياة المشاهير اوي يمكن ظروف شغلي واني رجل اعمال معروف وشركاتي ليها اسمها. ده خلى ليا شهره



 بس. حياة المشاهير مش واخده حيز في حياتي...طبعا لما الاعداد كلمني حقيقي انا مترددتش لحظه اني اطلع...ويمكن لو مكنتوش كلمتوني كنت انا اللي خدت الخطوة دي لان انا ليا حق رد..وكان لازم اطلع...




المذيع...طيب الخبر اللي طلع ده في ناس كتير كدبته وناس اكتر صدقته وانتشر الخبر بسرعة البرق...السؤال بقى الحقيقة فين...

نوح....الحقيقة عندي...وفي البدايه احب اعرف المشاهدين بيا...

انا نوح السيوفي اللي زي ماقال ليل اسمه بقى تريند في مصر...هو ومراته..

المذيع..باستغراب...مراته...

نوح...ايوه.. مراتي...فالبدايه ..انا اللي هقوله ده ميخصش اي حد يخصني انا وبس لكن لما سمعتي وسمعة مراتي يتشهر بيها.  واسامينا تكون تريند لفضيحه يبقى مينفعش




 نسكت...اولا كده... طلع ورق... دي صوره من بلاغ للنائب العام فالجريدة اللي نشرت الخبر ......ورفعت عليهم قضية تشهير...وهكسبها وهقفلهم الجريدة. ومش هقبل باقل من كده...

ثانيا... ده عقد جواز من نور.  مراتي.. اللي اتشهر بيها واتعملها صور..وهي معايا. واكيد الكل شاف الصور دي...

المذيع....التاريخ... من فتره ازاي يحصل كده من كام بوم..




نوح...اولا انا بحب نور من واحنا اطفال يعني حب طفوله زي ما بيقولو...  والمفروض اننا كنا هنتجوز بس من فتره اتوفى والد نور حاج محمد من احسن وانضف موظفين الشركة...اتخبط بعربيه ادام الشركة...طبعا نور.. اهلها من زمان بعيد عنهم. ووالدتها متوفيه وبعد وفاه والدها كان صعب انها



 تاعد لوحدها خصوصا انها في مكان يعني شعبي فا انا مكنتش حابب تفضل لوحدها فكان الحل اننا نكتب الكتاب...عشان تقدر تيجي تعيش معانا في الڤيلا. ونستنى يعدي وقت ونعلن جوازنا ونعمل فرح زي اي اتنين بيتجوزو.....وفعلا حصل كده...




بس طبعا الفتره اللي فاتت احنا كا افراد شركة وكا شركة معروفه بنواجه مشاكل وحاجات بتحصل غريبه واتفاقات وناس بتحاول تدمر كيان السيوفي... طبعا نور مكانتش مقصودة واللي عمل كده لعب في عداد عمره كله لانه باختصار مكنش يعرف ان نور تبقى مراتي..




المذيع...يعني حضرتك تقصد ان انتو اللي مقصودين..

نوح..ايوه. احنا المقصودين..

المذيع...طيب استاذ ليل... اكيد كل حد ليه اعداء بس مش ديما نعرف اعدائنا... 

ليل...بس احنا نعرفهم... وحسابهم قرب...  انا بس.. عايز اقول... كلمتين للناس اللي بتحاول توقعنا في بعض. وبتحاول تهد كيان السيوفي اللي هيفضل ديما فوق... انا ممكن من فترة



 بسيطه مكنتش عارف انا بتعامل مع مين... لكن انا الوقت عرفت.  وصدقوني التمن هتدفعوه غالي اوي.. وحقي وحق اخويا ومراته هيرجع.  وقريب اوي ..

المذيع... طيب بخصوص الانسه نور... ان حصل انها اتفصلت من الجامعة...

ليل...فعلا نور..اتفاجأت بنفس الصور في الجامعة واتفاجأت بخبر فصلها من الجامعة...



بس نور.. رجعت وهي الوقت في جامعتها عادي جدا.. والعميد بنفسه اعتذرلها. ونزل اعتذار في الجامعة كلها ليها ..هو يمكن اتسرع لانه فصلها من غير ما يحقق في الموضوع.. لكن هنرجع ونقول معذور ولما عرف موضوع الجواز اتفهم الامر وخلص الموضوع...




المذيع... طيب في ناس بتقول ان الصور دي اتلقطت من استاذ نوح...وانه لعب بعقلها وصورها...ردك ايه ..

ليل...لا سبني بقى انا ارد عليك..

اولا... انا هقولك على مفاجأه بسيطه...دي صورة نوح فعلا وصورة نور..

المذيع...بصدمه...نعم   امال حضرتك ازاي بتقول ان دي لعبه...

ليل...خليني اكمل اليوم اللي حصل فيه كده..

نوح...كان رايح. ياخد نور...من جامعتها... كانت بتجيب ورق.. نوح كان ادامه حوالي ربع ساعه ويوصل...




عدى الوقت... ووصل ملقاش نور...اتصل بيها كتير مردتش وفالاخر جاله الرد من بنت بتقوله ان نور تعبت وهي ساعدتها وخدتها بيتها ترتاح ومعاها مامتها... نوح مكدبش خبر وجري عالعنوان اللي البنت قالت عليه...

فضل يخبط مكنش في حد.  واتفاجئ ان الباب مفتوح اتصل عالموبايل سمع صوت موبايل نور من بعيد طبعا دخل بسرعه من غير ما يدي خوانه ولا يشوف مين فالبيت ولا




 مفيش..وقبل ما يفتح باب الاوضه اللي جاي منه صوت الموبايل كان حد حط منديل على وشه وخدره...اللي حصل مع نور... انها شافت بنت تعبانه... ودايخه قالتلها انها مريضه سكر وان معاها حقنه فالعربيه.  ولازم تاخدها وطلبت من نور


 تساعدها لحد العربيه... وحصل ودورت نور على الحقنه وفجأه البنت قالتلها نوح مستنيكي فالشقه سألتها تعرفي نوح منين.  وقبل ما تكمل كلامها كانت خدرتها...




وكان المقصود انها توقع نور في نوح....

وطبعا لما فاقو اتصدمو هما الاتنين...مش دي القضية...

القضية بقى انا الذكي اللي صورهم غلط غلطة عمره ..

والفوتوشوب اللي عمله ميسواش جنيه...

اولا ظاهر انهم مفتحين وبيضحكو والدنيا تمام معاهم...مش جايبهم انهم متخدرين طبعا... بس بردو مش دي القضية...




الغبي اللي عمل الفوتوشوب..  لو نركز في لون العين.. نوح  عينه... خضرا طالع بقدرة قادر عينه بني ... ونور عنيها بني .. بقت بقدرة قادر واخده نفس عيون نوح...ونوح ادامكم تقدرو تعرفو انه حتى مخدش باله من لون العين....

المذيع...بزهول...فعلا..

ليل...بضحكه...نهايتكم قربت.. وهقدم الصور دي كمان واظن في ناس متخصصه تقدر تعرف ان ده فوتوشوب ولا حقيقي... ابتسم ليل... اغبيه ...



المذيع... كان لازم حضراتكم تكونو موجودين وحقيقي مينفعش نظلم من غير ما نعرف... انا مبسوط جدا انكم كنتو مشرفيني وان شاء الله الحق هيرجع وهتاخدو حقكم.




ليل... انا جزء كبير من حق اخويا ومراته خدتو الوقت بظهورنا وبدليل قوي. ...

واحب...اقول في النهايه... لا عزاء للاغبياء...

المذيع... بابتسامه....اشوفكم على خير في حلقه جديده مع إظهار حقيقة جديدة❣️



                  الفصل الواحد والثلاثون من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×