رواية دار الايتام الفصل التاسع والعشرون

 


 

دار الايتام 

الفصل  التاسع والعشرين.... 



وصل ليل وادم ونوح وجاسر الشركه...

جاسر...صباح الفل

ليل...صباح الخير

ادم..ونوح...صباح الخير.

جاسر لنوح...نور عامله ايه الوقت.

نوح...بخير الحمد لله..

ادم...ايه ده البنات اهم...

جاسر...احنا لو متفقين مش هنتقابل كده..

البنات...قربو. صباح الخير..

الشباب.. صباح الخير...

دخلو ورا بعض.

جاسر...لتمارا... اتصلت بيكي مردتيش

تمارا...استنيتك تتكلم بس نمت..والله

جاسر...عارف عشان كده مرضتش اتصل تاني

تمارا....متزعلش.

جاسر...في حد يزعل من القمر بردو..

ابتسمت..تمارا.

جاسر..ولو اني زعلان عشان كنت عايز اسمع صوتك.

تمارا...لا والله.

جاسر...ايه مش مصدقاني🤨🤨

تمارا...لا🙄😁

جاسر...بقى كده طب لما نطلع المكتب نشوف الموضوع ده

ضحكت تمارا..ودخلت مع جاسر. ورا الشباب.

واول ما دخلو كانو حاسين بحاجة غريبة...نظرات الموظفين..وشوشتهم لبعض لمتهم كل مجموعه مع بعض ...كان في حاجة مريبة...

جاسر...هو في ايه..مالهم كده 

ادم...مش عارف اصلا حاسس في حركة غريبة...

عشق...بقلق وصوت مسموع... ربنا يستر..

بصلها ليل..وحس بنفس الاحساس اللي وصلها....

ادم.....اليومين اللي جايين دول مش هيمرو مرور الكرام 

وقف ليل.. في وسط البهو بتاع الشركه...

وبصوت جهوري مرعب...خيرررر واقفين كده ليه..وليه مش على مكاتبكم...

قرب... منه المدير التنفيذي للشركه بخطوات سريعة...

مستر ليل... وكمل بارتباك..في يعني حاجة حصلت لازم حضرتك تعرفها 

ليل...حاجة ايه..

اداله المدير...الجرنال وظرف وهو نفس الظرف اللي فيه صور نور ونوح...

الظرف ده جه انهرده واتوزع تقريبا على كل موظفين الشركه.  والخبر ده اتنشر انهرده في الجرنال....

مسك...ليل من ايده الجرنال واتأكد ان شكه في محله هو وعشق ..

اتبدلت ملامح. ليل.وجاسر وادم ونوح والبنات لما شافو الخبر واتحول وش ليل لملامح تخوف...

الخبر....

فضيحة نوح السيوفي رجل الاعمال💥💥

حصري...رجل الاعمال الاشهر نوح السيوفي يمارس الرزيله مع سكرتيرته الخاصة التي تدعى نور محمد في إحدى الشقق المفروشة وهي تعمل في نفس الشركة التي كان يعمل بها والدها..منذ اكثر من عشرون عام  مجرد موظف بسيط .وقتل منذ فتره زمنية قليلة امام الشركة بحادث غامض...وبعد فترة بسيطة استلمت نور وظيفتها ولم يمضي وقت حتى لتحزن على فراق والدها...بل 

قامت بأفعال منافية للآداب. ومنافية للدين..ومارست الرزيله مع عشيقها...ومديرها...ومن المعروف عن نوح السيوفي بأنه زير نساء فلا يرحم من تقع تحت يديه...ولكن. هذه المره كشف الله ستره عن نوح السيوفي لتكون هنا نقطة البدايه لانهيار كيان السيوفي بهذا الشكل. المخزي....

..........

ليل... بصوت جهوري... وسط الموظفين اللي اصابهم الرعب من تحوله وصوته اللي يرعب...

ليل....الصور دي دخلت الشركه هنا ازاي...

المدير التنفيذي.  برعب...حضرتك ياليل باشا منعرفش...احنا جينا لقيناها على مكاتبنا كلنا..

ليل...يعني ايه جيتو لقيتوها على مكاتبكم..ايييييه دخلت لوحدها... هاتوليييي الامن حالا

ثواني وكل الامن كانو ادامهم..

الامن...تحت امرك با افندم

ليل....انتو اول ناس بتكونو موجودين هنا...مين اللي دخل الاظرف دي هنا...ومين اللي دخل هنا. من غير اذني ومين اللي دخل حطها على مكاتب الموظفين..

الامن....مفيش حد دخل والله يا افندم. واحنا مش عارفين ازاي اصلا اتحطت 

ليل.....يعني ايه نايمين على ودانكم مشغل معايا عيال...

الامن...يا افندم صدقني والله مافي حد دخل الشركة انهرده خالص ومحدش بيدخل اصلا غير الموظفين او حد عنده معاد سابق غير كده محدش يقدر يدخل او يخرج

ليل...طيب امبارح... بعد ما مشينا من الشركة مين اخر حد فضل موجود..ماهو الاظرف دي عشان تتحط لازم ميكنش في موظفين فالشركة

الامن....حضرتك... امبارح

كان في حوالي. عشر موظفين من اقسام مختلفه مشيو متأخر عشان كان عندهم شغل..

ليل....ثواني ويكون على مكتبي اساميهم وانا بقى هعرف بطريقتي مين اللي حط الاظرف دي ومين اللي وراها...

والتجمع اللي انتو عاملينه ده...والرغي والوشوشه اللي ملهاش لازمه اول واخر مره تحصل وهكتفي بس بخصم اسبوع لكل الموظفين

.ومرة تانية ادخل الاقي المنظر ده رفد. حتى لو لكل الشركة....واللي عمل  كده  بقى بس يقع في ايدي وديني ماهرحمه...وثواني وعايز كل الصور دي حالا تتلم وتكون على مكتبي...واللي هيفكر بس لمجرد تفكير يتكلم في اي حاجه تخص الصور دي..ميلومش غير نفسه....والخبر اللي منشور ادامكم ده مبقاش ليل السيوفي ان ماقلبت الدنيا على دماغ صاحبها....اما بقى بخصوص الصور اللي شوفتوها دي....قاطعه نوح في اللحظه دي بغضب اعمى...

نوح...لحظه ياليل. بعد اذنك...وكمل بصوت جهوري يرعب   يحمل في كل حرف غضب ليس له حدود من اللحظه دي.  لو بس حد فكر يجيب سيره نور على لسانه او حتى في عقله...يعتبر نفسه ميت....نور...مراتي على سنه الله ورسوله. ...نور بنت انضف  راجل جه اشتغل في الشركة دي... عم محمد اللي كلكم عارفينه اللي ليه..جمايل على كل واحد فيكم  الراجل المحترم اللي مكنش بيسيب فرض  اللي كان بيساعد الكل وعمره ما اتأخر عن اي حد احتاجه في خدمه عم محمد اللي عارفينه وعارفين اخلاقه اللي يوم ما هيربي اكيد تربيته هتبقى نظيفه زيه...مش زي الصور اللي في ايدكم دي..فا أقل واجب كان لازم تردوله الجميل ويوم ماتقع في ايدكم صور زي دي   بدل ما كنتو تقفو تتكلمو وتتوشوشو بالمنظر ده كنتو  قولتو لا وكدبتو عنيكم....انا بحب نور وهي بتحبني   والمفروض اننا كنا هنتجوز   بس اللي حصل لعم محمد غير كل حاجة وبعد وفاته كان لازم نكتب كتابنا عشان مينفعش تفضل لوحدها   وحصصصصل واستنينا لحد ما عم محمد تعدي فترة على وفاته عشان نعلن جوازنا ادام الكل بس للاسف في كلب بيحاول يبوظ العلاقة دي وعمل الصور اللي في ايديكم دي عشان يشوه سمعة السيوفي اللي عمرها ما هتتشوه ابدا...انا مش مجبر اقولكم كل الكلام ده بس ادام الصور وقعت في ايدكم يبقى لازم تعرفو عشان من بعد ما عرفتو لو حد فكر يجيب سيرة مراتي هيحكم على نفسه بالموت فاهميييين .والكلب اللي عمل كده من اللحظه دي اعتبروه ميت...يلاااااا كل واحد على مكتبه...

مشيو الموظفين بسرعه وكل واحد فيهم راح على مكتبه بتوتر وخوف..طلع ليل وطلعو كلهم وراه...

ليل.... تعالو ورايا...

دخل ليل اوضة الاجتماعات والكل وراه...

اعد ليل... على الكرسي...وكلهم اعدو في صمت. الموقف مكنش محتاج كلام...كان التوتر سيد الموقف..

ليل...مسك موبايله واتصل على المأذون...

ليل...الووووو

المأذون....ايوه يااستاذ ليل.

ليل....القسيمة جهزت..

المأذون...مش هينفع تبقى جاهزه انهرده.  

ليل...يعني ايه مش هينفع.  انا مش قولتلك ادفع اي فلوس وخلصلي كل حاجه.

المأذون...ياليل باشا مش حكاية فلوس...بس في إجراءات لازم تخلص.

ليل...اي حاجه بتخلص بالفلوس...

المأذون...بس حضرتك طلبت مني ان القسيمة تتسجل بتاريخ قديم وعشان الاجراءات دي تخلص بتاخد وقت للاسف عشان القسيمة تتسجل بتاريخ قديم.

ليل...اتصرف مفيش وقت 

المأذون...طيب اديني وقتي وانا هعمل كل جهدي عشان اخلص كل حاجة انهرده...ولو منفعش انهرده ان شاء الله بكره بالكتير هتكون القسيمة مع حضرتك.

ليل...بكره الصبح...قبل 9 تكون معايا لو حتى هتخلص بأي مبلغ خلص كل حاجه انهرده ولو محتاج اي مبلغ يكون معاك هبعتهولك حالا.

المأذون...متقلقش ياليل باشا انا الوقت بحاول اخلص اهو وان شاء الله كله هيخلص بس اديني وقتي ولو خلصت هجبها لغابه عندك انهرده...

ليل...تمام مستني منك تليفون.

المأذون... ربنا كريم...

ليل..سلام.

المأذون...مع السلامه...

..........

ليل......اللي حصل ده مفيش حرف منه يوصل لنور...الموضوع مبقاش فضيحة في جامعة وشويه صور وصلولنا احنا بس...الموضوع كبر...بقت فضيحة في الشركة كلها...وفضيحة في الجرايد...وهتوصل للإعلام...

جاسر....اظن كده يا ليل خلصت ولازم اللعب يبقى على المكشوف...

ليل....هخلص الاول. حوار.  الجامعة بكره....

ادم...بس احنا مينفعش منردش ياليل في اسرع وقت لازم ناخد خطوة عالاقل نبلغ

ليل....تبقى بس القسيمة في ايدي وهطلع بيها على النائب العام اعمل محضر في الجريده دي... لكن هروح الوقت اعمل محضر بأيه...المفروض انهم كاتبين الكتاب من فترة يعني القسيمة المفروض تكون جاهزه...مش مجرد قسيمة مؤقته ماشيين بيها...

عشق...صح.القسيمة المؤقته دي بتبقى لمده بسيطه عشر ايام اسبوعين بالكتير لكن المفروض انهم بقالهم فتره متجوزين وطبيعي القسيمة تكون بقت معاهم.  مفيش حل غير اننا نستنى المأذون...

ليل...جاسر...عايزك انت وادم...تراجعو الكاميرات من بعد ما مشينا بالليل لحد الصبح... مفيش ثانيه عايزها تعدي من تحت ايدكم غير لما تشوفوها...

جاسر...تمام..

ادم...تمام..

ابتدا تليفون ليل يرن...

ليل...الوووو.

.........

ليل....ياريت امته..

.......

ليل...طيب انهرده مش هينفع خالص 

...... 

ليل....تمام...بكره قبل المعاد هكون موجود

......

ليل...شكرا لتفهمكم الموضوع..

.......

ليل...لا خالص...بالعكس... دي جت في وقتها..

...........

ليل.....لا في كتير اوي وفي  مفجأه كمان

.........

ليل...شكرا.   جدااا هنكون موجودين ان شاء الله.

.......

ليل . مع السلامه.

.......

جاسر.. في ايه

ليل....ده الاعداد بتاع برنامج الحقيقة...طالب يعمل معانا حلقة بخصوص الخبر اللي اتنشر.

جاسر...طيب وهتعمل ايه

ليل...هنروح طبعا انا ونوح...

جاسر...طب ورفضت لبه انهرده.

ليل...لنفس السبب اللي مخليني مش عارف اروح اعمل بلاغ...القسيمة!!!

ادم....للاسف.  كل حاجه.  متوقفة بسبب القسيمة.

زهره...هي ممكن متطلعش بكره.

ليل....لازم تطلع بكره بأي شكل..

نوح..حاطط ابده على راسه من التعب حاسس ان دماغه هتنفجر...

عشق....طيب انا رأيي... نحاول نهدا وخصوصا ليل ونوح... العصبيه دي مش كويسه في الموقف ده.  لازم تكونو اهدا من كده عشان تقدرو تفكرو  وإلا كل حاجه هتبوظ والعصبية هتوتركم اكتر ومش هتقدروا تفكروا خالص وساعتها هتدوا فرصة كبيرة للي عمل كده انه يبوظ الدنيا اكتر خصوصا اننا مش عارفين هو بيفكر في ايه...

جاسر....صح...عشق بتتكلم صح...احنا عارفين بنتعامل مع مين...لكن منعرفش هو بيفكر ازاي...فلازم نحاول نكون اهدا عشان نعرف نرتب افكارنا..

ليل...وهو حاطط ايده على وشه...نهدا ازاي ونفكر زاي انا حاسس ان دماغي واقفه مش قادر افكر حاسس اني بتهد خلاص..

ادم...مينفعش يا ليل...خالص..مينفعش تتهز انت بالذات..اللي احنا فيه ده بدايه.  لسه مش عارفين نهايتها امته...ولا هتخلص على ايه...يعني مينفعش تسلم من اولها...

جاسر...اهدا كده ياليل...ادم معاه حق.  احنا كلنا معاك بس لازم تكون صالب طولك احنا بنستمد قوتنا منك..

في اللحظه دي... بص ليل لعشق...وهي بصتله.  واول ما عينها جت في عينه بعدتها بسرعه....

زهره....انا عندي حاجه عايزه اقولها ينفع...

ليل... طبعا يازهره قولي..

زهره...يعني المفروض البلاغ والحلقة اللي هتتعرض   والجامعة متوقفين كلهم على القسيمة وان شاء الله هتكون معاك انهرده قبل بكره ولو بقت معاك هتروح الصبح على النائب العام تعمل بلاغ الاول ده تقريبا افضل عالاقل عشان بعدها تطلع على الجامعه بالقسيمة وبصورة من المحضر اللي هتعمله ده هيقوي موقفكم  في الجامعه جداا.




ليل...صح   يا زهره براڤو عليكي انا كنت هعمل العكس...

زهره... بعد الجامعة هيبقى فاضل معاد الحلقة  ان شاء الله من بعدها الكل هيخرس خالص وبكده مشكله نور ونوح هتهدا مش هيبقى فاضل غير انكم تعرفو مين او تقولو مين...بس انا رأيي اننا منبوظش كل حاجه يعني المفروض انهرده ميضعش واحنا اعدين نفكر وموقفين شغلنا لازم نقوم نكمل عادي وكأن




 مفيش حاجه حصلت خصوصا ان الفترة دي في شغل كتير وفي كذا مناقصة لشغل جديد واتفاقات ومواعيد وشغل هيبتدي بعد بكره يعني اللي عمل كده في التوقيت ده بالذات غير الفضيحة هو قاصد يوقع الشركه ويشتت تفكيركم عشان الشغل ده كله يتلغي ويبوظ وبكده الشركة هتخسر كتير فا انا




 رأيي منديهمش الفرصه ونقوم ونكمل ونخلص الشغل الواقف.  ونركز وكأن مفيش حاجه حاصلة...وبعدين يعني المشكله حصلت والدنيا عرفت يعني مفيش حاجة تقدر توقف اللي حصل يبقى احنا  نتعامل مع المصيبة دي ببرود اه هي حاجه كبيرة بس حصلت خلاص مش هنفضل بقى مضايقين ومتعصبين وموقفين حياتنا...

ادم...باعجاب... براڤو يازهره انا معاكي جدا..

نوح...وانا كمان مع زهره.  اللي عمل كده قاصد يهد الدنيا على دماغنا في الوقت ده بالذات..

ليل....بابتسامه بسيطه...كنت فاكرك طيبة يازهره... بس دماغك عجبتني.  ويمكن كلامك ده فوقني... وانا كمان معاكي...هنقوم الوقت كلنا على مكاتبنا.  هنشوف شغلنا. وكأن مفيش حاجه حصلت...لحد بالليل لما نعرف المأذون عمل ايه.


  بس ادم وجاسر زي ما قولتلكم... تشوفو الوقت الكاميرات وتعرفو من بعد ما مشينا ايه اللي حصل مين كان بيتحرك بصورة مش طبيعية مين اللي عدي على المكاتب وحط الصور.

جاسر...متقلقش كله تمام.

قام الكل على شغله...وكأن مفيش حاجة حصلت...

ابتدت زهره...شغلها هي ونوح...ادم وجاسر بيراجعو الكاميرات....

عشق... ابتدت شغلها هي وليل..

تمارا... بتحضر للميتنج اللي هتروحو هي وجاسر....

...........

عدى  حوالي ساعه...

خبط...نوح..على ليل...ودخل..

ليل... خير يانوح..

نوح...ليل انا هستأذن.  ساعه وهرجع..

ليل... ليه رايح فين

نوح...مفيش هروح اشوف نور واركبلها المحلول...وهرجع...

ليل...طيب ما كنا بعتنا ممرضه افضل.




نوح...مش هتأخر ياليل...انا ساعه بالكتير هكون هنا هركبه وارجع بسرعه..

ليل... طيب تمام...ادم خلص. هو وجاسر ولا لا.

نوح...لسه

ليل.. طيب زهره هتعرف تشوف الشغل لوحدها...

نوح... انا خلصت شغل واديتهولها مسافه ما اروح وارجع هتكون خلصت واكيد ادم هيكون خلص وطلعلها..

ليل... طيب تمام يانوح..وانت خارج ابعتلي شاهي..

نوح...بس شاهي مش موجوده في المكتب وانا داخل ملمحتهاش...فكرتها عندك 

ليل...خلاص روح اكيد في الحمام 

نوح... طيب تمام يلا سلام.

..............

خرج. نوح راح لنور...وكمل ليل شغله عادي.  وعشق كمان كانت مندمجه في الشغل...

............

اما في الڤيلا...

خبطت... سهام على الباب...

نور... بضعف... ادخل..

فتحت.  سهام الباب... صباح الفل... على القمر اللي منور الڤيلا..ممكن ادخل.

نور..بابتسامه... صباح النور.. طبعا ممكن. 

دخلت سهام واعدت جمبها.  بعد ما باستها من خدها..القمر عامل ايه انهرده

نور...بخير ياطنط..احسن..

سهام...انا جيبالك اللبن الدافي ده عشان تبتدي تاكلي بقى زي ما الدكتور قال.

نور...معلش ياطنط مش قادرة

سهام...لا ازاي بقى هتفضلي كده عالمحلول انتي مش شايفة انتي عامله ازاي

نور... بس انا مش بحب اللبن واصلا مش جعانه...

سهام...حتى لو مش جعانه لازم تغصبي على نفسك عشان متقعيش مننا يانور... وبعدين ده اللبن جميل وهيقويكي شويه...وعشان معدتك تبتدي تشتغل تاني وتاكلي بقى...

نور... معلش ياطنط سبيني على راحتي بجد مش بحبه...

سهام...نور... انا عايزه اتكلم معاكي كلمتين...

نور...اتفضلي..

سهام...انا مش عايزه اقولك حاجه تضايقك ياحبيبتي.

بس عارفه ومقدره جدا الظرف القاسي اللي بتمري بيه..

ومش هدافع عن ابني.. والله. انا هقف معاكي انتي... بس بردو ابني ميعملش كده نوح ميعملش كده ابدا يانور.  

نزلت...دمعه من عيون نور...بحزن.

سهام...نوح ممكن يهزر يضحك ممكن يكون لعبي بيخرج مع بنات بيتنطط كتير بس هو راجل انا وابوه ربيناه صح.  ممكن نقول الشيطان وحش بس نوح ميعملهاش كل ام في الدنيا




 بتبقى عارفه حدود ولادها في الصح والغلط..والغلط قبل الصح كمان...يعني انا عارفه ايه اخر ولادي في الغلط...وصدقيني يانور مش نوح...ومش بقولك كده عشان تسامحيه او عشان تشيلي من دماغك فكرة ان هو اللي عمل




 كده لا خالص وصدقيني لو ثبت عكس كلامي ليكي ونوح اللي عملها انا اول واحده هتقف ادامه.  وهقف معاكي انتي. وهبقى بريئه منه ادام ربنا وادامك ليوم الدين

وهعرف. الكل ان وصيتي هتكون انه لا يحضر عزا ليا ولا غسل وهغضب عليه ليوم اليدين..

نور...بعد الشر عن حضرتك..

سهام...ومش بس كده... نوح هيخرج من حياتنا تماما بعد ما يردلك كرامتك ادام العالم كله...




بس صدقيني انا ام وقلب الام عمره ما يكدب ابدا واحساسي بيقول ان مش هو نوح متغير ومتبدل.  ده مش نوح اللي ماللي الدنيا حركه وضحك نوح جواه كسره. وحاسس بالظلم.  نوح لما بيعمل حاجه وبيكون غلطان بعرف لكن المرادي لا هو مش غلطان صدقيني...وواثقه انه هيجبلك حقك...

نور...بدموع...بس انا تعبانه اوي مش قادرة اتحمل كل ده

خدتها سهام في حضنها...عارفه يانور.  وحاسه بيكي ياحبيبتي .. بس عيزاكي تجمدي عشان تقدري تاخدي حقك بايدك حتي لو كان من نوح... مينفعش تكوني ضعيفة كده. مينفعش الضربه تعلم فيكي وحتى لو علمت مينفعش توطي ابدا. لازم تقفي قوية وصامدة. ورافعه راسك.. الدنيا اللي احنا عايشيين فيها دي مش عايزه الضعيف.  عشان محدش يدوس عليكي ومينفعش تحسسي غيرك بضعفك ووجعك عشان هتقابلي ناس في حياتك مبيلاقوش سعادتهم غير فاللي موجوع وبيجو عليه اكتر اجمدي كده بقى وامسحي دموعك دي ..

خرجت.. نور. من حضنها وهي بتمسح دموعها...معاكي حق...

في اللحظه دي خبط الباب...

سهام...ايه ده مين...ادخل

فتح...نوح الباب..

دارت نور وشها بسرعه وحطت طرحتها على شعرها وحاولت تمسح دموعها بسرعه عشان ميبنش عليها...

سهام...نوح...جيت امته

نوح...لسه جاي يا امي.

سهام...في حاجه ولا ايه

نوح...لا خالص رجعت عشان معاد المحلول

سهام...اه انا نسيت خالص...طيب تعالي وانا هنزل اشوف الشغاليين عملو ايه في الغدا..




نوح...طيب يا امي..

سهام... مش هتشربي اللبن بردو يانور.

نور...لا ياطنط مش هقدر صدقيني..

سهام... زي ما تحبي مسك نوح الصينيه و خدها من ايده امه 

سبيها يا امي..

سهام...بصتله وسابتها وخرجت...

رجع نوح الصينية

 جمبها تاني... وابتدا يطلع العلاج من غير ولا كلمه...ومش بيجيب عينه عليها عشان متضايقش..

نور... بتحاول تسرق نظراتها ليه بسرعه وتبعد عينها...

علق..نوح المحلول... وقرب ايده من ايدها.  عشان يركب المحلول في الكانولا. سحبت نور ايدها منه بخوف. بسرعه.

نوح.. بصلها.... انا هركبلك المحلول. 

فضلت بصاله نور من غير ما تتكلم رجع تاني مسك ايدها...   سكتت نور...

لكن... كانت لمسته ليها كفيله تخرج قلبها من مكانه..

ركب... نوح..المحلول وفضل متابع.  بس مكنش في حاجه بتنزل..عرف ان الكانولا اتسدت فاطلع سرنجه وسحب من المحلول زي ما عشق قالتله...وقرب من ايد نور...وابتدا يفضي السرنجه في الكانولا عشان تتسلك... لكن نور اتألمت جامد...ودموعها نزلت زي الاطفال..

نوح... بفزع... نور.  اسف بجد بس الكانولا اتسدت وعشق قالتلي دي الطريقة الوحيدة اللي تتسلك بيها...





انا هكمل معلش استحملي بس شويه..ماشي..

هزت.. نور.دماغها وهي بتمسح دموعها...كان قلبه واجعه عليها وهي بتعيط 

ابتدا يضغط الحقنه تاني...

واتألمت من تاني نور... حاول نوح يخلص بسرعه عشان يخف عنها الالم...

ورجع تاني المحلول...واخيرا ابتدا ينزل بانتظام. واشتغل..

نوح... خلاص تمام اشتغل..هيخلص بعد نص ساعه لما يخلص هتقفلي المحلول وتشيليه من الكانولا وتقفليها لو مش هتعرفي ماما هتساعدك.. تمام..

سكتت... نور ومردتش وعينها كانت بعيد عنه..

اتنفس نوح بألم...مسك اللبن وقربه منها

نور...مش عايزه

نوح...لازم تشربيه.

نور...مش عايزه قولتلك

نوح...نور. بلاش عند من فضلك واسمعي الكلام

نور..انا مبشربش لبن 




نوح...معلش هتشربيه.

نور...قولت لا 

نوح... ماهو هتشربيه بالذوق او انا هشربهولك بطريقتي فاهمه..

نور... بصتله بغضب.. وخدته منه..

نوح... انا همشي الوقت راجع الشركة...ياريت لما امشي.  متسيبهوش عشان لو عرفت انك مشربتهوش والله يانور اول ما هرجع هشربهولك بالعافيه. وبدل الكوبايه هتشربي اتنين...

نور....بصاله بغضب...

نوح...عايزه حاجه.

نور...لا مش عايزه منك حاجه...

نوح...وهو بيتنهد ماشي شكرا...ومشي ناحية الباب...ونور متبعاه بعينها...وقف مره واحده وبصلها بعدت عنيها بسرعه.

نوح...صحيح.  نسيت اقولك... متبقيش تلبسي الطرحه شكلك نسيتي اني بقيت جوزك..





نور...بصاله بغضب ومش عارفه ترد...

فتح نوح الباب.  ونزل... ووصى والدته عليها وراح الشركة...

.........

ليل... يعني الكاميرات مش جايبه شكل اللي عمل كده. ولا ملامحه..

جاسر... بقولك ياليل اللي ادامنا بيحط الاظرف... لابس كاب... ولابس لبس مش لبس موظفين...لابس كاچوال مش فورمال .

ليل...انا لازم اشوف الكاميرات دي بنفسي اخر اليوم..اكيد في حاجه ممكن تعرفنا مين ده...اللي عمل كده من الشركة استحاله يكون من برة الشركة هيخرج ويدخل ازاي من غير الامن ما يمنعه...

ادم... مش عارف.. بس ده اللي ظاهر عموما

 حابب تراجع الكاميرات راجعها يمكن توصل لحاجه...

ليل... طيب تمام روحو انتو على شغلكم...




رجع نوح... وكمل شغل...ومشي اليوم عادي الكل بيشتغل..

جاسر..وتمارا.. راحو الميتنج...

ومر حوالي ساعتين رجعو...

وكملو شغل تاني...

وابتدو يخلصو شغلهم..

وخد ليل معاه الميموري بتاع التسجيلات عشان يراجعه براحته في البيت...

وابتدو يجهزو... عشان يروحو مع بعض الڤيلا يطمنو علي نور..

عشق... ليل.. انا هخرج اشوف زهره خلصت ولا لا

ليل.. تمام... ياعشق.. وانا جاي وراكي عشان نمشي.

عشق... تمام...

خرجت .. عشق...راحت لزهره... ولكن وهي في طريقها لمكتب... زهره... وقفت بصدمة  😳😳😳وطلعت موبايلها بسرعه




عدى خمس دقايق على وقفتها..

واخيرا راحت على زهره ..

الكل خلص...وخرجو مع بعض من الشركة... في طريقهم للڤيلا...

ليل... جاله تليفون.

ليل...الووو

المأذون...ايوه ياليل...باشا..

ليل.... ايه في اخبار.

المأذون... اه كله تمام...الحمد لله القسيمة معايا...

ليل.. طيب كويس جدا...هتكون فاضي الصبح علي 7 او 8

المأذون... اه ان شاء الله

ليل.. خلاص بكره هخدها منك.  

عشق...بانتباه... ليل

بصلها وهو بيتكلم

عشق... هو ده المأذون هي القسيمة جهزت

ليل... هزلها دماغه

عشق... انت عايز تاخد القسيمة منه بكره

ليل.. للمأذون لحظه خليك معايا

المأذون معاك




ليل.... اه يا عشق... ناخدها الصبح على طول

عشق....لا اطلع عليه الوقت ياليل ناخدها منه حالا

ليل...في ايه ياعشق..

عشق...مفيش بس اسمع كلامي ممكن.

بصلها ليل.. باستغراب ورفع الموبايل على ودنه...

ليل... طيب بقولك ايه... جهزلي القسيمة انا جاي حالا اخدها منك

المأذون... خلاص في انتظارك...

وقفل ليل معاه..

ليل... لعشق.. في ايه يا عشق..

عشق...مفيش..بس كده احسن

ليل... لا في حاجه.

عشق...صدقني مفيش بس ايه اللي يخلينا نستنى ادام جاهزه ناخدها احسن محدش عارف ممكن يحصل ايه وانا مش مطمنه..

ليل...  ماشي ياستي بس عموما انا مش مصدقك.

عشق...ليه بس. انا بس حاسه بقلق.  واتعودت امشي ورا احساسي ومش هتخسر حاجه.





ليل... ماشي.  ادينا طالعين عليه اهو.  

عدى ليل  على المأذون في المكتب بتاعه خد منه القسيمة واداله فلوسه...

ورجع على الڤيلا...   اعدو البنات مع نور... حاولو يغيرو مودها لكن كانت زي ما هي...

واخيرا... مشيو... 

بعد ما ليل بلغهم ان القسيمة معاه وهيبتدو مشوارهم الصبح.....

طلع نوح الاوضه عشان ينام شويه..

كانت نور.. صاحيه...

نوح...دخل من غير كلام... دخل خد شاور وغير هدومه.  وخرج اعد على الكنبه... 

نوح... نور... عشق.  بلغتك اننا هننزل الصبح للجامعة..

نور...ايوه.




نوح... انا هصحى اعمل مشوار انا وليل بسرعه وبعد كده هاجي اخدك ونروح الجامعه مع بعض..

مرضيش طبعا يعرفها انهم هيروحو للنائب العام يعملو محضر في الجريدة.

نور... ماشي...

نوح.. قام طلع من چاكت البدله بتاعته علبه صغيره قطيفه...

وراح.. ناحيه نور...اتفضلي.

نور...ايه ده..

نوح...زي ما انتي شايفه.. دبله البسيها في ايدك..

نور...انا مش هلبس حاجه 

نوح... من فضلك يانور بلاش مناهده كتير واسمعي الكلام.

نور...قولتلك مش هلبس حاجه مش عايزه حاجه منك ولا عايزه تربطني بيك اكتر من كده انت مبتفهمش..

نوح... بغضب.. مسكها من دراعها....صرخت نور بوجع...





تلمي لسانك ده وتتكلمي معايا كويس ومن هنا لحد ما اجبلك حقك... تسمعي كل حرف بقوله انتي عمرك ماجربتي قلبتي يانور.  وانا محبش ابدا انك تشوفيها


بس لو فضلتي تتعاملي معايا بالطريقه دي هتشوفيها يانور...ومن هنا لحد ما الحقيقه تبان مش هقبل منك اي إهانه...وتاني مره مش هنبهك  يانور تتكلمي معايا كويس مفهوووووم..

نور... بصاله. برعب من شكله اللي اتحول وعرفت انها زودتها معاه...فضلت بصاله ودموعها متجمعه في عينها بخوف....

شد. نوح ايدها... ولبسها الدبله وهو متعصب منها... اتألمت نور... وهو بيلبسهولها...




ساب.. ايدها... وراح من غير ولا كلمه... على الكنبه. ونام..

فضلت.  نور... تعيط.  لحد ما راحت في النوم..

اما نوح.. فا كان.  بيتظاهر بالنوم... كان قلبه واجعه عليها من نظرة الخوف منه...لكن متحملش يسمع اهانتها ليه..خصوصا انه معملش حاجه...

قام نوح... مش قادر. ينام.. ولع سيجاره... وفضل باصص عليها من بعيد...  هي نايمه زي الاطفال...منكمشه على نفسها.  بخوف. قام من مكانه... وعلق المحلول وركبوا في ايدها .. فتحت عينها.وغمضتها بسرعه فضل اعد جمبها على الكرسي لحد ما خلص.. قفله وراح نام شويه...





..................

في صباح يوم جديد ملئ بالاحداث....

صحي نوح.. وليل... ونزلو مع بعض.. 

وعملو بلاغ في الجريده....  وقدمو صورة القسيمة وعملو محضر تشهير...وطبعا لانهم معروفين جدا ابتدا المحضر يتحرك بسرعة البرق...

خرجو من عنده....راحو على الڤيلا... ياخدو نور... طلع نوح... ساعدها  في النزول وخدها معاه...  ونزل معاهم ادم

وقابلهم...جاسر  وطلعو مع بعض هما الاربعه ومعاهم نوح... بشكلهم اللي كان يرعب....

وصلوا الجامعة... نزلت معاهم نور... كانت متلجه.  وبتترعش.. وافتكرت اللي حصل... والخوف مأثر عليها...نزلو كلهم...

نوح....نور...ارفعي راسك...مش عايز اشوفك موطيه كده..

ليل... نور السيوفي متوطيش راسها يانور... دقايق والكل هيقفلك الوقت ومحدش هيقدر يرفع عينه فيكي..يلا





اتحرك..ليل..ووراه ادم وجاسر..

نوح...يلا..

نور...بخوف.  طيب..

مدلها نوح ايده...ومن غير تردد او اعتراض... مسكت نور في ايده بسرعه وقبضت على ايده جامد...عشان تطمن نفسها...وتحس بالامان...ضغط نوح على ايدها بقوه عشان يحسسها بالامان اللي هي محتاجاه.... ودخلو مع بعض...

واتقدم.. نوح بيها ادام... ومشيو بكل ثقه....

دخلو عشان يقابلو عميد الجامعه ..

ليل..معاك ليل السيوفي...

العميد...غني عن التعريف يا افندم..

ليل ....انا جاي انهرده وعايز اوقف المهزله اللي حصلت اول امبارح...

العميد....توقفها ازاي... ياليل باشا انا خدت قرار لازم اخده مع اي طالب موجود هنا ايآ كان مين هو واظن مينفعش اني ادخل مكتبي والاقي ظرف زي ده ونفس الظرف مع الطلاب ومخدش قرار حاسم... وإلا سمعة الجامعة هتبقى في الارض ولا حضرتك شايف ايه.





نوح...جه صوته من بعيد...معاك حق.  بس المفروض مهما كان اللي وصلك قبل ما اخد اي قرار... اعرف اذا كان صح او لا...

العميد...اعرف منين.. اللي عرفته ان صور الانسه نور متوزعه وحضرتك معاها مكنش ادامي غير اني اخد القرار ده بسرعه واظن... امبارح.  بعد اللي حصل في الاعلام والصحافه والخبر اللي اتنشر... كان قراري صح...ولو مكنتش عملت كده كانت جامعة القاهرة سمعتها بقت في الارض..

بصو كلهم لنور..اللي وقفت وهي مزهوله من اللي سمعته...

نور...اعلام وصحافه ايه...وخبر ايه..هو الخبر وصل للاعلام

نوح...بغضب...نور...اعدي..

اعدت...نور...بخوف.

وكمل...نوح. بغضب...

اه تاخد قرار عشان سمعت الجامعة لكن سمعت طالبه عندكم لا ازاي المفروض ان كرامة اي طالب من كرامة الجامعة اللي انت خايف عليها دي... 

العميد...حضرتك كنت عايزني اعمل ايه وانا شايف الصور بعيني..

نوح...تعرف مين اللي نشر الصور تجيب اللي فضحنا بالشكل ده حتى لو كان حقيقي انا كنت جاي طالب انكم ترجعو لنور حقها عشان ترفع راسها وعشان ترجع جامعتها اللي اتفصلت




 منها لمجرد شخص حقير حب يسوء سمعتها وللاسف جنابك متعبتش نفسك انك تعرف مين اللي عمل كده او تعرف الصور دي حقيقيه ولا لا...بس اقولك انا خلاص مش عايز كل ده وهوديكم في ستين داهيه...وهرفع على الجامعة وعلة جنابك شخصيا قضية تشهير.

العميد....انت جاي تحاسبني بأمارة ايه..

نوح...وهو رايح على مكتبه.... بغضب... ورزع على المكتب  قسيمة جوازه هو ونور.. بامارة دي .. نور مراتي على سنة الله ورسوله...وبامارة ده... ده بلاغ للنائب العام في الجريده...الللي نشرت الخبر... وبأمارة ما هطلع بليل في برنامج تلفزيوني هفضح جامعتك اللي خوفت على سمعتها وهفضح الجريده وحق مراتي هيرجع وحق نوح السيوفي هعرف ارجعه..

ليل... اظن الرساله وصلت يا سياده العميد.

العميد..وهو بيبص عالقسيمة بخوف....

طيب... ممكن حضرتك تأعد وتهدا...بس. كده في لبس في الموضوع...




نوح... بغضب... لا لبس ولا قلع.. خلصت...   

العميد...ليل. باشا... ده مش زنبي واي حد مكاني هيعمل كده.. انا ليا بالصور اللي جاتلي..

ليل... لا كان لازم عالاقل تعمل تحقيق عالاقل تعرف الحقيقه..

العميد... طيب بعد اذنك يا نوح باشا اعد واهدا وكل حاجه هتتعمل زي مانت عايز واكتر...بعد اذنك اعد..

ليل....اعد يانوح..

جاسر.. نوح اعد معلش..

العميد... قرار فصل انسه نور هيرتفع حالا..

نوح...واللي حصل في الجامعه واللي حصل من الطلاب.. ونظراتهم ليها. اظن انت شايف نور حالتها ازاي ووصلت لايه بعد اللي حصل.




العميد... هنزل اعتذار رسمي مني انا شخصيا لنور وبكده هردلها حقها...

نوح... مش بس كده...

العميد...تحت امرك في اي حاجه تطلبها...

نوح... اي حد يتجرأ ويرفع عينه في نور او يفكر ينطق بكلمه في حقها. يتفصل..

العميد...اطمن مع الاعتذار اللي هنزله هنزل تنبيه بعدم التعرض. ليها باي شكل من الاشكال..تمام كده

ليل ...كده تمام جدا..

العميد.... وانا بعتذرلك بنفسي يا مدام نور

نوح...مقاطعا لكلامه....انسه لسه مبقتش مدام... فرحنا هيتعمل بعد ما يعدي وقت كافي على وفاه والدها...

العميد...اسف ليكي يا انسه نور... واسف ليك يانوح باشا وياريت تقدرو موقفي يمكن اكون اتصرفت غلط ومعملتش تحقيق بس بردو قدرو موقفي ومره تانيه بكرر اعتذاري..

وبعد فتره بسيطه... خرجو. ونور حاسه من جواها بفرحه وحاسه ان جزء كبير من حقها وكرامتها رجعولها...لكن كانت مضايقه ان الخبر انتشر وحزنها مكنش مفارقها




.....

روح... نوح.  نور... وراحو عالشركه... يخلصو شغل ويحضرو نفسهم للحلقه... ولاحداث هتقلب الدنيا بحالها استنوني بكره في اقوي بارت💥💥💥💥💥



                     الفصل الثلاثون من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×