رواية دار الايتام الفصل الثالث عشر


 

رواية دار الايتام 

بقلم اميره اسامه

البارت الثالث عشر...

تمارا..يلا

جاسركان مستني منها اي تعليق لكن كانت باصة من الشباك ولا كأن في حاجة لكن اللي كان جواها عكس اللي بتظهره كانت شايفة ان اللي هي حاسه بيه غريب لكن شعورها بالغيره والوجع كان اكبر من انها تفكر في حاجه تانيه

جاسر..مرة واحدة زود السرعه اوي عشان تمارا تتكلم او تديله اي رد فعل

تمارا..ممكن تهدي السرعة شوية

جاسر..كمل من غير ما يدي كلامها اي أهمية

تمارا..ممكن تسوق براحة

جاسر..معلش اصلي مستعجل ورايا مشوار وحجز للسفر بكره وبعدين رايح لهايدي

تمارا..تمام ممكن تنزلني أدام مستعجل اوي كده بدل ماتسوق بسرعة عشان توصلني وتخلص





جاسر..على اساس لو نزلتك هتعرفي تروحي

تمارا..وليه مش هعرف انا صغيره من فضلك يامستر جاسر ياتهدي السرعة شوية ياتنزلني

وقف جاسر العربيه مرة واحدة

جاسر..هو انتي مش بتفهمي زينا.

تمارا..نعم

جاسر..كام مرة قولتلك اسمي جاسر احنا مش فالشغل

تمارا..هو انت ليه بتتعامل معايا كده

جاسر..كده اللي هو ازاي

تمارا..معرفش بس يعني بقالك كام يوم من ساعة ماروحنا المستشفي لبابا وانت بتتعامل معايا بعصبية مع اني مش شايفة أني عملت حاجة تضايقك




جاسر معرفش يرد عليها يقولها ايه

تمارا..يعني انا قولت ممكن تكون مضايق عشان كنت السبب في زعل بينك وبين خطيبتك لكن حتى بعد المشكله كنت بتتعامل كويس مش فاهمة في ايه لو حضرتك شايف اني




 عملت حاجة ضايقتك قول انت حتى اضايقت امبارح لما مستر هادي شكر فيا وانهرده بتتكلم في موضوع السفر لغيت وجودي في اني ارد وقررت ترد بدالي

جاسر..وايه اعتراض حضرتك

تمارا..أعتراضي اني مش هقدر اسافر

جاسر..ليه ان شاء الله

تمارا..اولا لاني مش واخدة ابعد عن اخواتي ثانيا عمري مانمت بره لوحدي

جاسر..لا والله ما ناخد اخواتك عشان تكوني مطمنة واهو بالمره تتفسحو

تمارا..ملوش لزوم التريقه

جاسر..اصلي صراحة مش لاقي سبب ده شغل ياتمارا ولا انتي مش عارفة ان الشغل مفيهوش اعذار وبعدين مين قال انك هتبقي لوحدك انا هبقى معاكي




تمارا..ايوة بس انا عمري ما ركبت طيارة وبصراحة بقي انا بخاف من اي حاجة عالية

ابتسم جاسر اخيرا بتخافي يعني انتي عاملة كل ده عشان بتخافي

تمارا..برجاء لو سمحت ياجاسر بلاش اسافر

جاسر..ولاول مره يسمع اسمه منها من غير حضرتك او مستر يا ايه؟




حست تمارا باحراج ابتسمت وودت وشها بعيد عن عينه

جاسر..ابتسم تصحي الصبح تحضري شنطتك واعملي حسابك هنسافر بليل مش الصبح هحجز الطياره بعد ما اوصلك و هكلمك ابلغك بالمعاد مفهوم

تمارا..بس انا بجد بخاف

جاسر..مفهوم

تمارا..بقلة حيلة حاضر

دور العربيه وطلع وهو مبتسم

وصل جاسر تحت البيت حمدلله عالسلامه

تمارا..بحزن عشان عارفة انه رايح لهايدي الله يسلمك

وقبل ما تفتح الباب

جاسر..تمارا

تمارا..ايوة

جاسر..انا اسف

تمارا..على ايه

جاسر..لو ضايقتك او اتعصبت عليكي اليومين اللي فاتو

تمارا..مفيش حاجة خلاص 

جاسر..اكيد

تمارا..بابتسامة بسيطة اكيد

جاسر..هكلمك ابلغك بمعاد السفر

تمارا..تمام

جاسر..يلا اطلعي

تمارا..باي

جاسر..باي

طلعت تمارا ادام عيون جاسر ومشي بعدها بالعربية

طلعت تمارا فتحت

عشق..اهلا

تمارا.بابتسامة اهلا بيكي يا قلبي

نور..وحشتيني 

تمارا..وهي بتاعد بتعب وانتي كمان ياقلبي

زهره..مالك يا تيمو

تمارا..هلكانة خالص

زهره..احضرلك الاكل ولا كلتي

تمارا..انا جعانه انتو كلتو

زهره..اه كلنا أستني هحضرلك العشا وانتي قومي يلا غيري

تمارا..استني عشان عيزاكو

عشق..خير في ايه

نور..في ايه قلقتيني

تمارا..انا مسافرة بكرة مع مستر جاسر في شغل

عشق..ايه ده بجد

تمارا..اه والله

زهره..رايحه فين

تمارا..مرسي علم. هنخلص اتفاقيه شغل بتاعة منتجع سياحي

نور..ايه ده الله انا نفسي اروحها اوي

عشق..بقلق بس ازاي هتسافري وبعدين انتي مالك ومال السفر

تمارا..ماهو انا سكرتيرته الخاصه ولازم اكون معاه 

عشق..ايوة بس انتي اول مره تباتي بره وانا مش متعودة ابعد عن حد فيكو




تمارا..والله وانا كمان بس مقدرش ارفض وبعدين انا اصلا مش عايزة اسافر احنا هنروح طيران وانا بخاف من اي حاجة عالية

نور..حد يطول يركب طياره

تمارا..انا عندي فوبيا من المرتفعات 

عشق..هتأعدي اد أيه

تمارا..تقريبا اربع ايام خمسه معرفش

عشق..بحزن كل ده

زهره..طيب هتسافري امته

تمارا..بكره بس مش عارفة أمته بالظبط مستر جاسر هيحجز الوقت ويبلغني 

عشق..هتوحشيني

تمارا..انتو كلكو هتوحشوني بقولكم ايه ما تيجو تحضرو معايا الشنطة

زهره..طيب كلي الاول

تمارا..هقوم اخد شاور الاول

زهره.. قومي لحد ما احضرلك العشا

تمارا..طيب




رن تليفون عشق

نور..عشق موبايلك ده اللي بيرن فالاوضه

عشق..اه استني اقوم اشوفه راحت عشق على موبايلها وتنحت اول ما شافت الاسم وقلبها بقى يدق بسرعة

عشق..الو

ليل..ازيك ياعشق

عشق..الحمد لله

ليل..اسف لو اتصلت فالوقت ده يارب مكنش قلقتك

عشق..لا ابدا انا صاحية في حاجة

ليل..عشق تعبانه شوية

عشق..تعبانه ازاي

ليل...يعني من تاني يوم ولادتها وهي اكلها بسيط والوقت مش بتاكل من مهره خالص وانا مش عارف اعمل ايه وبعدين الاول كانت بتقف وتتحرك الوقت طول الوقت اعده عالارض جمب مهره ومش بتقوم خالص خايف يكون فيها حاجة وانا مش عارف وقلقان يجرالها حاجة





عشق..طيب هي مهره مش بتوافق انها ترضعها يعني لما عشق بتقرب من مهره بتبعد أصل ديما الفرسه لما بتولد بتبقى تعبانة ومجهده مش قادرة ترضع البيبي بتاعها وكل ما يقرب منها عشان يرضع بتبعده عنها وطبعا لما البيبي بيحس كل مره بالرفض بينفر منها وممكن يصاب باكتئاب زيه زي البني ادم وده خطر لانه لا قدر الله ممكن يجراله حاجة




ليل..لا لا بالعكس انا براقبهم من بعيد عشق بتروح عشان ترضع ومهره وبتقفلها عادي بس عشق مبتلحقش تقف ثانيتين تلاته وتسيب مهره وتروح تأعد

عشق..كده يبقى لسه الغدد اللبنيه ما اشتغلتش كويس عند مهره وعشق مش بتلاقي لبن بس كده غلط لازم يكون في عامل مساعد لعشق




ليل..يعني ايه عامل مساعد

عشق..يعني لو اللي بقوله ده صح وعشق مش تعبانه يبقى لازم انت تأكلها

ليل..نعم أكلها ازاي

عشق..يعني ترضعها ببرونه لحد ما مهره تبقي احسن والغدد اللبنيه تفرز اللبن بشكل طبيعي

ليل..طيب انا قلقان يكون فيها حاجة غير كده

عشق..فالحالة دي لازم دكتور يشوفها فورا..هي بقالها اد ايه مش بتاكل

ليل..انهرده اليوم التاني

عشق..كده كتير دي محتاجه تاكل كويس عشان تقدر تقف

ليل..ايوة بردو انا مش عارف المفروض اعمل ايه




عشق..حست انه هو مش قادر يتصرف طيب انا ممكن اساعدك بس مش عارفه امته وازاي

ليل..ازاي

عشق..يعني لو تحب اني اجي اشوفها

ليل..طبعا ياريت تبقي فعلا ساعدتيني طيب امته

عشق..بصراحه مش عارفه

ليل..يعني ايه

عشق..انا بنزل الصبح الشغل الساعه 8وبرجع البيت الساعه 10وسعات 11فامش عارفة ممكن اجي امته او حل تاني اني اجي يوم الجمعه يوم اجازتي بس المشكلة ان انهرده التلات يعني فاضل يومين 

ليل..صعب طيب يعني هو في حل لو توافقي عليه يبقى ياريت

عشق...ايه هو

ليل..لو بكره بعد الشغل اعدي عليكي اخدك ونروح سوا وهرجعك تاني




عشق..تمام معنديش مشكله وممكن استأذن ساعه بدري عشان بردو متأخرش

ليل..تمام انا مش هأخرك متقلقيش

عشق..تمام يامستر ليل

ليل..بردو

عشق..بابتسامه تمام يا ليل

ليل..بابتسامه شكرا ياعشق

عشق..العفو على ايه

ليل..اسيبك بقى عشان لو هتنامي

عشق..تصبح على خير

ليل..وانتي من اهل الخير

قفلت..عشق وعلى وشها ابتسامه جميله

جاسر..وصل المكان اللي فيه هايدي




هايدي اول ما شافته جريت عليه حضنته وحشتني اوي

جاسر..بجمود على غير العاده وانتي كمان

هايدي..هونت عليك متسألش كل ده فيا

جاسر..والله انتي اللي مزعلاني وانتي مفروض تعتذري مش انا ولا انتي اتعودتي ان انا اللي اصالحك

هايدي..لا بس اول مره احس اني مش فارقه معاك

جاسر..مين قال كده لو مش فارقه معايا مكنتش جتلك

هايدي..بفرحة بجد يعني بتحبني

جاسر..ايوه بحبك ومقدرش استغني عنك بس ياريت متزعلنيش تاني وتتصرفي صح بعد كده




هايدي..حاضر اوعدك ياحبيبي قولي بقى مسافر فين

جاسر..مرسي علم كام يوم كده وارجع

هايدي..انت مسافر لوحدك ولا ادم جاي معاك 

جاسر..لا ادم مش جاي عنده شغل هنا مفيش غير تمارا بس اللي جايه معايا

هايدي..اتحولت ملامح وشها نعم ودي ايه اللي مسفرها معاك

جاسر..حبيبتي احنا لسه كنا بنقول ايه تمارا السكرتيره بتاعتي ووجودها معايا ضروري احنا مش رايحين نلعب




هايدي..ممكن اعرف ايه حكايه البت دي وازاي اشتغلت معاك

جاسر..والله صدفه تمارا طلعت قريبه حاج محمد الله يرحمه وطلب شغل ليها وانا قولتله اني محتاج سكرتيره وتاني يوم جابها واتفجأت انها هي دي كل الحكاية

هايدي..ماشي ياجاسر بس اياك تتكلم معاها كل اللي بينك وبينها شغل وبس

جاسر..ياحبيبي ماهو فعلا كل اللي بينا شغل وبس بقولك ايه انا لازم اقوم بقى

هايدي..ايه ده ليه

عشان الصبح عندي شغل بدري احنا قافلين الشركه بقالنا 3ايام حداد على حاج محمد ولازم اروح اخلص شغل قبل مااسافر بالليل  




هايدي..انا مش فاهمه ليل ابن عمك ده بيفكر ازاي يقفل شركه 3ايام عشان حتت موظف

جاسر..اولا احنا شغلنا ماشي زي ماهو وباقي المجموعه شغاله مفيش غير الفرع اللي كان شغال فيه عم محمد اللي قفل ثانيا وده الاهم عم محمد مش اي حد بالنسبالنا ياهايدي

هايدي..ماشي خلينا فالمهم انت طيارتك امته

جاسر..على11بس هنتحرك 9كده

هايدي..تمام ياروحي يعني مش هشوفك قبل ما تمشي

جاسر..بتهيألي صعب انا اصلا همشي من الشركة عالمطار مش هروح




هايدي..خلاص انا هاجي اشوفك قبل ما تمشي

جاسر..بلاش ليل من اخر مره لا طايقك ولا طايقني

هايدي..ياسيدي متقلقش هعدي عليه اعتذرله بنفسي

جاسر..وهو رافع حواجبه ده ايه التغير ده هايدي هانم تعتذر

هايدي..بص اصل بصراحة الموقف مكانش حلو والموظفين سمعوا فا عشان كده هعتذرله

جاسر..ربنا يخليكي ليا ياروحي

هايدي..ويخليك ليا ياقلبي صحيح قبل ما تمشي كنت عايزه اطلب منك حاجه كده

جاسر..ايه ياقلبي فلوس طبعا

هايدي..بموت فيك ديما عارف انا عايزه ايه من غير ما اطلب

جاسر..ماشي ياستي بكره الصبح هحولك عالڤيزا بتاعتك

هايدي..وهي بتلف ايدها على رقبته بموت فيك

جاسر..وانا كمان يلا انا همشي عشان الحق انام شويه

هايدي..اوك باي ياروحي




مشي جاسر وقامت هايدي من التربيزه وراحت على تربيزه صحبتها

رحاب..ايه اتصالحتو

هايدي..طبعا ياماما انا هايدي

رحاب..ناويه على ايه

هايدي..بضحكه كلها شر كل خير

أما عند البنات حضرو الشنطة مع تمارا

ودخلوا يناموا نامت تمارا على السرير وفضلت باصة للسقف وسرحانه ماسكه الموبايل في ايدها مستنيه جاسر يكلمها وايدها التانيه بتلعب في شعرها والنوم خلاص بيسيطر على عينها وكل ما تحس انها هتنام ترجع تفتح عينها



أخيرا اتصل جاسر قفلت الصوت عشان ميصحوش وخرجت من الاوضه راحت تتكلم فالصاله

تمارا..بصوت واضح عليه النوم الو

جاسر..اسف لو صحيتك

تمارا..لا ابدا انا لسه منمتش كنت مستنياك تكلمني بنام واقوم

جاسر..معلش سامحيني لو سهرتك بس مقدرتش اروح احجز بنفسي خليت حد من الشركه حجز وانا روحت لهايدي ولسه عارف المعاد خلصت مع هايدي وقولت اعرفك

تمارا..ولا يهمك المهم المعاد امته

جاسر..علي11بس هنتحرك 9

تمارا..ان شاء الله هكون جاهزة



جاسر..ايوة بس في حاجه انا محتاجك بكره..معايا فالشركه

تمارا..تمام معنديش مشكله الصبح هكون عند حضرتك

جاسر..خد نفس بقلة حيلة تمارا ممكن بعد اذنك بلاش حضرتك دي بجد

تمارا..حاضر المهم انا هاجي البيت قبل معاد السفر

جاسر..اه ان شاء الله نخلص اللي ورانا وهخليكي تروحي تجهزي نفسك وانا هخلص شغل و اعدي عليكي

تمارا..هو انت مش هتروح عشان ترتاح قبل السفر




جاسر..للاسف مش هينفع في شغل كتير متعطل لازم يخلص قبل ما اسافر

تمارا بس كده هيبقى تعب عليك

جاسر..اعمل ايه طيب هبقى ارتاح فالطيارة

تمارا..بسخريه طيارة وترتاح هتقدر

جاسر..بابتسامه اه ياخوافه انا بحب الطيران بقى وبعرف ارتاح فيه

تمارا..ربنا يستر

جاسر..قولتلك متخافيش انتي مع جاسر السيوفي

تمارا..اه ولما الطيارة تقع هتعملي براشوت ياجاسر ياسيوفي

ضحك جاسر على طولة لسانها لسانك ده عايز يتقص

تمارا..ضحكت انا انا حتى طيبة




جاسر..مانا عارف يلا انا وصلت اقفلي بقى وروحي نامي هشوفك الصبح

تمارا..ماشي تصبح على خير

جاسر..تمارا

تمارا..نعم

جاسر..على فكرة صوتك حلو وانتي عايزة تنامي

تمارا..برقت واتحرجت

جاسر..انا مش بعاكس على فكره بس بجد صوتك حلو

تمارا وشها جاب الوان وارتبكت احمم تصبح على خير

جاسر ضحك وانتي من اهل الخير

قفلت تمارا وهي جواها شعورين شعور مخليها طايره فالسما وشعور مخليها مضايقه انه رجع كلم هايدي قررت تدخل تنام ومتفكرش

طلع الصبح على ابطالنا

كل واحد فيهم راح على شغله وراحت نور على جامعتها بعد ما اتفقت مع زهره انها هتخلص شغل بسرعه وتروحلها عالجامعة

وصلت تمارا الشغل ودخلت عند جاسر




تمارا..صباح الخير 

جاسر..بابتسامة جذابة صباح النور متأخرة ليه

تمارا..باين على ملامحها الحزن اسفة يامستر جاسر اول مرة اجي لوحدي الشركه من يوم ما اشتغلت الطريق كان زحمه وبصراحه بابا كان بياخدني ويجبني مكنتش ببقى مركزه اوي باجي معاه وخلاص فاخدت وقت انهرده




جاسر...الله يرحمه عموما ولا يهمك تعالي خدي الفايل ده ظبطي اللي فيه عاللاب وبعد ماتخلصي ارجعيلي خدي الورق اللي معايا هقولك تعملي في ايه بس الاول هخلصه انا

تمارا..تمام محتاج مني حاجه

جاسر..ميرسي يا تمارا

خرجت..تمارا تشوف شغلها

اما عند نور طلعت تحضر المحاضره بتاعتها واثناء ما هي في المحاضره جالها اتصال من نوح




معرفتش ترد عليه وكنسلت بعد مدة بسيطة خلصت المحاضرة وخرجت عشان تكلمه

نور..الو

نوح..صباح الفل

نور.بأبتسامه صباح النور

نوح..بتكنسلي ليه

نور..ابدا مكنتش عارفة ارد كنت فالمحاضرة

نوح..انتي نزلتي الجامعة انهرده

نور..اه البنات نزولو الصبح على شغلهم وانا خوفت اعد لوحدي فنزلت الجامعة وزهره هتعدي عليا بعد شوية




نوح..بابتسامة خوفتي بزمتك انتي متأكده انك كبرتي

نور..لا انا مش بخاف بس صراحة من ساعة ما بابا اتوفى وانا بخاف من البيت

نوح..الله يرحمه هي زهره جيالك ليه

نور..انت ناسي انها بتدرس ولا ايه جايه تحضر محاضرة مهمه وتجيب ورق ليها ولتمارا




نوح..طيب هتخلصي امته

نور..يعني على سبعه كده

نوح..طيب ممكن اعدي عليكي

نور..بفرحه بجد اقصد يعني ليه؟

نوح..مش عيزاني اعدي عليكي

نور..لا مش قصدي طبعا بس اقصد هتكون قريب يعني مني

نوح..لا انا جايلك مخصوص

نور..بتركيز مخصوص ليه

نوح..من غير ليه مش قولنا هنرجع صحاب زي الاول واني هرجع اقرفك تاني ولامش عايزة

نور..طبعا عايزة

نوح..خلاص هعدي عليكي واول ما اوصل هكلمك

نور..ماشي هستناك




نوح..يلا بقى اقفلي بلاش رخامة عطلتيني

نور..انا ماشي يانوح لما اشوفك

نوح..بابتسامة خلي بالك من نفسك

نور..حاضر باي

نوح..باي

عشق..كانت بتخلص شغلها بسرعه عشان تقدر تستأذن بدري وتروح مع ليل

زهره..خلصت شغلها واستأذنت وراحت لنور

عدى الوقت بسرعه على الجميع

تمارا..كانت بتحاول تخلص الورق التاني بسرعه عشان تمشي وتجهز للسفر




وصلت هايدي الشركة وطلبت تقابل ليل

بلغت السكرتيرة ليل ودخلت هايدي بابتسامة لاكن جواها خوف من ليل

هايدي..مساء الخير يا ليل

ليل..بجمود اهلا يا هايدي اتفضلي

هايدي..اسفه لو جيت من غير معاد بس كان لازم اجيلك عشان عارفه انك مضايق مني عشان اللي حصل فجيت عشان اعتذر

ليل..اتمنى اللي حصل ده ميتكررش تاني

هايدي..اوعدك بس لازم تعرف انه كان غصب عني وبعدين مكنتش عارفه انها من طرف حد شغال معاكم خصوصا انها صدفة غريبة

ليل..حصل خير المهم تخلي بالك من تصرفك بعد كده انتي عارفى ان اهم حاجه عندي سمعة الشركة





هايدي..حاضر اوعدك ممكن بقى اعدي على جاسر وعشان اشوفه قبل ما يسافر

ليل..طبعا اتفضلي

هايدي..بعد اذنك

خرجت هايدي وهي حاسة بانتصار انها قدرت تخلي ليل يسامحها هايدي لنفسها جه دورك ياست تمارا

خبطت هايدي على مكتب تمارا

تمارا..ادخل

دخلت هايدي وعلى وشها ابتسامه صفرا مساء الخير

تمارا..بصدمه مساء النور

هايدي..جاسر معاه حد

تمارا..لا لوحده لحظه ابلغه ان حضرتك موجودة

هايدي..اوك

تمارا كانت مصدومة ومضايقة

خبطت..تمارا عالباب

جاسر..ادخل

تمارا..مستر جاسر انسه هايدي عايزة تقابل حضرتك

جاسر..هايدي طيب دخليها ياتمارا

تمارا..أتفضلي

هايدي..ميرسي

دخلت هايدي وقفلت وراها وهي بتبتسم لتمارا ابتسامة نصر

اما تمارا..كانت هتشيط من الغضب




هايدي..وحشتني

جاسر..وانتي كمان ياروحي انا قولت مش هتيجي

هايدي..ينفع تسافر من غير ما اشوفك

جاسر..تشربي ايه

هايدي..اي عصير

جاسر..رفع التليفون تمارا من فضلك اطلبيلي قهوتي وعصير برتقال

تمارا..تحت امر حضرتك

عدى وقت بسيط ودخل عامل البوفيه يدخل يحط العصير والقهوة

وفضلت تمارا تخلص شغلها بسرعة بتحاول تهدا وتركز ومتفكرش في هايدي وبعد وقت بسيط خلصت ولمت ورقها وكل حاجتها وقامت عشان تبلغ جاسر وتمشي




اما عند جاسر كان اعد على الكنبه اللي في مكتبه وهايدي كانت اعده جمبه وماسكه ايده

هايدي..على فكره انا عديت على ليل قبل ما اجي

جاسر..قالك حاجة

هايدي..لا خالص كان ذوق جدا واعتذرتله على فكره انا عملت كده عشانك مش عيزاك تكون مضايق من تصرفي

جاسر..ربنا يخليكي ليا



هايدي..سمعت صوت خبط في مكتب تمارا..فتوقعت انها هتيجي او هتخبط انا همشي بقى يا روحي قامت وقفت وقف جاسر ادامها وكان ضهره للباب قربت من جاسر وحطت ايدها على القميص فضلت تمشي ايدها على صدره انت عارف انك هتوحشني اوي




جاسر..بقولك ايه اهدي كده احنا فالشركة

هايدي..بدلع وايه يعني بقولك هتوحشني قربت منه اكتر حطت ايديها الاتنين على رقبته فضلت تبوسه من خده ومن رقبته 

جاسر..هايدي هايدي

هايدي..اممم

جاسر..مش هينفع كده

هايدي..هو ايه اللي مش هينفع ولسه هايدي مكمله.

حس جاسر انه استسلم




وفاللحظه دي شافت هايدي خيال تحت الباب بيقرب

خبطت تمارا جاسر مسمعش من كلام هايدي واول ما فتحت تمارا قربت هايدي من شفايف جاسر

تمارا..أتصدمت من المنظر

اول ما هايدي شافتها بعدت بتمثيل انها اتخضت

جاسر اتصدم لما شاف تمارا

تمارا بارتباك اسفه انا انا خبطت عالباب

جاسر..وهو بيقفل زرار القميص بسرعه وبيحاول يظبط نفسه بارتباك تعالي ياتمارا




ابتسمت هايدي ابتسامة نصر

تمارا..حست ان في حاجة واقفه في حلقها مش قادره تبلع ريقها ولا قادرة تتكلم حاسه بوجع ونغزة في قلبها كانت عايزة تمشي بأي طريقة وبتحاول تمنع دموعها بس كملت بثقة وثبات

تمارا..مستر جاسر ده الورق اللي حضرتك ادتهولي خلصته خلاص اقدر امشي عشان اجهز




جاسر..باصصلها بنظرة اسف تمام  ياتمارا  اتفضلي 9هكون عندك

تمارا..تمام بعد اذنك

لفت ضهرها عشان تمشي

هايدي..انسه تمارا

وقفت تمارا وهي بتغمض عنيها ورجعت بصلتلها افندم

هايدي..اسفة على سوء التفاهم اللي حصل قبل كده اتمنى متكونيش لسه مضايقة



تمارا..وهي بتحاول تسيطر على غضبها مفيش حاجى يا انسه هايدي حصل خير بعد اذنكم

خرجت تمارا وقفلت الباب وراها لمت حاجتها بسرعه وخرجت من المكتب بتحاول تسيطر على دموعها لكن في اخر لحظه مقدرتش وخانتها دموعها ومخدتش بالها من نوح اللي شافها وهي بتعيط




جاسر..لهايدي بعصبية ينفع اللي حصل ده ينفع تخلي منظرنا زي الزفت كده

هايدي..ايه يا حبيبي حصل ايه بس اهدى كده عادي واحد وخطيبته بيبوسو بعض

جاسر...بس مش فالشركة ادام الموظفين يا هايدي وانا حذرتك

هايدي..غريبة بس انت مرفضتش كنت شيفاك مبسوط

جاسر..سكت ومعرفش يرد ماشي يا هايدي حصل خير

هايدي..اوك ياقلبي اشوفك لما ترجع باي

جاسر..بخنقة باي ياهايدي





خرجت هايدي وثواني ودخل نوح

هايدي..هاي يانوح

نوح..هاي ياهايدي جاسر جوه

هايدي..ايوه جوه.

نوح..اوك هشوفه سلام

هايدي سلام..خرجت من المكتب وهي طايرة من السعادة

نوح..باستفهام ايه اللي بيحصل هنا

جاسر..ايه اللي بيحصل

نوح...هايدي جت هنا وليل قال.

قاطعه جاسر وهو باين عليه العصبية... مفيش يانوح هي جت واعتذرت لليل وخلاص الحوار خلص.




نوح...وانت مالك متعصب كده ليه هو حصل حاجة بينها هي وتمارا تاني.

جاسر...لا مفيش 

نوح...غريبة.

جاسر...هي ايه دي.

نوح...اصلي من شوية صغيرة لمحت تمارا خارجة من المكتب وبتمشي بسرعة وبتعيط نادتلها بس مسمعتش كأنها مش شايفة ولا سامعة حد فا قولت اجي اشوف حصل ايه لقيت هايدي خارجة من عندك فا توقعت انهم اتخانقو.



جاسر..بصدمة بتعيط

نوح..اه والله انت مزعلتهاش

جاسر..انا لا

نوح..امال حصل ايه لا يكون في حاجة

جاسر..انا هبقى اكلمها واعرف منها

نوح..تمام انا ماشي

جاسر..الساعه 5ونص رايح فين

نوح..خلصت شغل وقولت اعدي على نور فالجامعة

جاسر..ليه

نوح..هو ايه اللي ليه من غير ليه

جاسر..ماشي ياعم بس متنساش ان نور ملهاش في صياعتك

نوح..صياعة ايه ياعم انا ونور صحاب من واحنا صغيرين وهي الوقت نفسيا مش حلوة فا قولت اقف جمبها مش اكتر




جاسر..ماشي ياحنين

نوح..ماشي ياعم يلا سلام

جاسر..سلام أعد جاسر بحزن عالكرسي مش عارف يعمل ايه فالموقف ده خصوصا انه اتأكد الوقت بعد ما نوح  قاله ان تمارا بتعيط انها بتبادله نفس الشعور اعد يفكر ازاي يصلح الموقف

قابل نوح ادم وهو خارج




نوح..على فين 

ادم..خلصت وقولت اروح اجيب حاجات نقصاني انت رايح فين

نوح..انا كمان خلصت ورايح مشوار بقولك ايه ماتيجي معايا

ادم..على فين

نوح..كنت رايح لنور الجامعة

ادم..مش بقولك مش مطمنلك

نوح..بلاش رخامة بقى قولت اي

ادم..طب انت رايح لنور انا اجي وابقى زي العزول ليه

نوح..لا ماهو انت لو جيت مش هتبقى عزول اصل زهره معاها فالجامعة ولو مجتش انت طيرتها من جمبنا هتبقى هي اللي عزول

ادم..بضحك يبقى انا مش هاجي 

نوح..طب قدم السبت

ادم..ولا سبت ولا حد عشان تبقي تصيع عليا وتقولي مفيش حاجه

نوح..طب اوعدك لو جيت معايا..هحكيلك كل حاجه يمكن احكيلك حاجات اول مره اقولها 

ادم..انت عندك سر ياض ولا ايه

نوح..سر واحد دول اسرار تعالى بقى

ادم.ماشي يا سيدي هاجي معاك يلا بينا

نوح..يلا

أما عند تمارا 

وصلت البيت واول ما دخلت انهارت من العياط مر ادام عينها كل شريط حياتها الاسود لحد ما استقر على جاسر



تمارا..ليه كده ياجاسر طب لما انت بتحبها ليه حسستني انك مهتم بيا ليه نظراتك كلها بتبين عكس كده استحاله اكون


 عشمت نفسي بحاجة مش، موجودة لايمكن الاحساس اللي وصلتهوني يكون وهم بس ليه لا اكيد مش هتسيب واحده ليها اصل وفصل وتبص لمجرد سكرتيرة ملهاش اهل ولا معارف تربية ملجئ




انا اللي غلطت من اول لما عشمت نفسي بحاجة مش ليا لما حاولت اطلع وامسك نجمه فالسما وانا تحت فالارض بس من انهرده لازم كل حاجة تتغير ولازم ابطل تفكير فيك وكملت


 بانهيار بس انا حبيتك ازاي وليه وامته معرفش بس حبيتك اوي فضلت تعيط كتير وفالاخر قامت خدت شاور يفوقها شويه وخرجت صلت وابتدت تجهز

أما عند نور وزهره

خرجوا هما وصحابها من الجامعه كانو واقفين بره عند المكاتب يشتروا ورق




حاتم..زميل نور ايه في حاجه نقصاكم اجبهالكم

نور..لا خلاص كله تمام

سامر..هاي ياشباب ايه الاخبار

حاتم..اهلا بالباشا بتاعنا

سامر..عامل ايه يا حاتم ومين القمرات دول مش تعرفنا

حاتم..انسه نور وانسه زهره الاتنين قرايب



سامر..اهلا بيكم معلش انا اول مره اشوفكم او بالاصح كده اول مره اشوف حاتم واقف مع حد نضيف وكان مركز مع نور

نور..شكرا يا سامر اتشرفت بمعرفتك

زهره..شكرا ياسامر

فضلو يتكلمو كتير بس نور مكنتش مستظرفاه اوي

سامر..بصوت واطي قرب من نور ممكن يا نور تديني رقمك

نور..ليه

سامر..يعني عشان نبقى صحاب

نور..اسفه ياسامر بس انا مينفعش ادي رقمي لحد معرفهوش

سامر..ما احنا هنتعرف

نور..بس وقبل ما تتكلم

لمحت نوح وادم

نور..شاورت لنوح

نوح قرب منهم مساء الخير وكمل بملامح غاضبه قليلا ايه ده سامر

سامر..الله نوح السيوفي وادم باشا هنا فالجامعة

نور..انتو تعرفو بعض

نوح..ده يبقى


           الفصل الرابع عشر من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×