(روايةالأفعي)
#بقلم/ بدور عاطف
الفصل العاشر
"انتهي الفلاش باك)
كانت تصرخ و تنوح فقد هدمت حصونها و قالت ما كان يؤلمها و ما ألمها اكثر تلك السنوات التي مرت و كانت تعيش في كذبه و ها هو حي امامها
الأفعي،،عااااااا لي لي يا ابوي اجده لي تعمل فيا اجده بتعاقبني كنت جتلتني احسن من العقاب الأسي ده ،ظلت تخبط بيدها علي قبر والدها و تصرخ
اقترب منها عمر و حضنها من الخلف و قال،،خلاص يا شمس بكفياكي
ابعدته عنها و قالت،، اوعاك تلمسني و لا تجرب علي لستك فاكر اني هجري عليك و لا ايه انا في اللحظه دي بجلك علي جد حبي ليك علي جد كرهي ليك كرهتك و كرهت الناس و كرهت نفسي و دلوقت بس زاد كرهي و حقدي و انتجامي علي حرجت جلبي طول السنين دي يا ريتني ما موت الحيه و سبتها تسمني و كنت ارتحت لكن كان عندي امل و راح راح معاك يا عمر رااااااح
عمر،،شمس
الافعي بصريخ،،ما تجليش شمس شمس ماتت ثم توجهت الي القبر و خبطت بيدها عليه و قالت،، شمس اهنه يوم ما تعوزها هتلقيها اهنه مدفونه تحت التراب ماتت يوم ما سمعت خبر موتك لكن الي قدامك دلوجت الافعي الافعي الي سمها هيجتلكوا كلكوا الافعي الي هتنتجم لشمس عشان تطفي حرجت جلبها
عمر،، مش من جلبك و لا عمرك هتعملي اجده بت جلبي قويه لكن ما عتجتلش و لا تخرب بيوت
الافعي،،بت جلبك ماتت ماتت محرج جلبها عليك و علي الي حصل معاها و انا الي هاخد بطارها منيكم ثم نظرت لقبر والدها و قالت،، و اولهم ابوي عجولهالك يا ابويا انا ماعسمحكش الي بيسامح العباد ربنا و انا عابده من عباده و معسمحش حد و هنتجم لكل دمعه فرت من عيني لكن ااااه جولتها هنتجم و سمي مهيرحمش حد لا جريب و لا حبيب و لا غريب حتي لو هموت بس اهه اطفي نار جلبي الي جتوها
عمر،،و انا معسمحلكيش بكدا و همنعك
الافعي،،هتجف قصادي الساحه حره معلهاش قيود و الي يدخل اهلا بيه و الشاطر الي يضحك في الاخر يا ولد صالح
قالت ذالك و ذهبت
عمر،، لساتك عاشجه يا بت جلبي بس معتبينيش و انا هعرف ارجعك ازاي بس و ماله نلعب شويا
تحركت الافعي و ذهبت الي منزلها
غجريه،،وه اي الي عمل فيكي اجده يا بتي و كنتي فين
الافعي،، هتفرج معاكي كنت فين بس هجولك انا كنت فين كنت مع ولد صالح مع عمر يا غجريه عمر الي جولتولي انه مات و جبتولي شاله ملطخ بالدم كنت عيله صغيره بت
سبعتاشر و صدجتكوا حتي الحاجه الوحيده الي صبرتني علي فراجه راحت راحت و رحت انا معاها و جايه تعتبي عليا انا لي اكده و انت شاهده علي كل لحظه عشتها بس احب اجلك ان السم الي جوايا هيدوق منه الكل و بنفس الطريجه معجتلش بس هخليكوا تتمنوا الموت و معطلوهوش
غجريه،، متحكوميش من غير ما تسمعي يا بتي
الافعي،،اسمع اسمع اي انا ليا بالي شوفته بعيني عاوزه تسمعيني اي تاني إظاهر انك نسيته كبرتي اياك و خرفتي
غجريه بحده،، انا مجدره كل الي انتي فيه لكن اظاهر انك انتي الي نسيتي اني امك
الافعي،، امي هه امي الي كانت بتشوفني بموت بالحيه و معملتليش حاجه مش محتاجه افكرك يا غجريه بالي حصل
غجريه،،غصب عني
الافعي،،و انا كمان غصب عني عيشتوني في كدبه كنتوا موتوني عيله و غلطت و احنا في الصعيد و الشرف ما فيش احسن منه و انا خسرت شرفي بالي عملته و رحت اتجوزت
كنت اجتلوني لكن خوفتوا علي سمعتكوا و علي نفوذكوا فاكره فاكره كان اب ي عاوز يجوزني لمين و لي مجبلش بولد اخوه عشان عارف انه ممرمغ اسم العيله في التراب من الي بيعمله و لو كان غير اكده كان زماني مرته لكن لع كيف اكده رايح و عاوز يجوزني لولد المأمور نسب و جاه شكل ما انا غلط انتوا
كمان غلطوا علي الاجل انا غلط عشان اضمن حياتي و اعيس مرتاحه و سعيده احسن ما اكون عايشه و انا ميته بالحيه لكن هنجول اي بقا اهه اتنفذ الحكم و مجدرتش اهرب من قدري و عايشه و انا ميته بالحيه
غجريه ،،بكفياكي حديت بكفياكي
الافعي،،اي ما عيزاش تسمعي كلامي ما دا الي عملتوه و زرعتوه بيدكوا ،ثم امسكت يد والدتها و قالت،،يدك دي هي الي كانت بتنفذ الي يجولك عليه فاكره عملتوا فيا اي اليوم ده سبتوني بدمي لحد ما كنت هموت و ياريته حصل و موت يا
ريت هجول اي كتر الحديت ما منوش فايده و انا بس الي بنكوي لو اسمعه كان ممكن اغفرلك لولي الي حصل اليوم ده لو كنت ام فعلا كنتي ساعدتيني لكن حرجتي جلبي شكل ما جوزك عمل انحرج جلبي مرتين يا غجريه مرتين
تركتها و صعدت الي الاعلي
ظلت غجريه تنظر لأثارها و قالت،، ان الاوان حرجت جلبك دي تبرد و شكل ما ولد صالح ظهر و طفي نارك انا كمان لازم اظهر السر و اطفي نارك يا بتي و وجتها هتسامحيني اكيد