رواية الافعي الفصل السادس عشر


 

#رواية الأفعي

#بقلم_بدور_عاطف

الفصل السادس عشر



شمس،،جولت اي يا دياب 





نظر لها دياب مطولا ثم قال ،، موافج يا شمس 

شمس،، مبروك عليك يا كبير هواره 

في القاهره كانت تجلس امام غرفة ابنها الذي لم تتحسن حالته بعد 

احدي الممرضات ،،حضرتك قاعده من امبارح اتفضلي في اوضه مخصصه ليك ارتاحي فيها 

غجريه،،لا يا بتي مش هتحرك من اهنه غير لما اطمن علي ولدي 

الممرضه،،متقلقيش انا هدخل دلوقت و هطمنك عليه 

غجريه،،طب عاوزه اشوفه يا بتي سايج عليكي النبي 

الممرضه،،مش هينفع للأسف و دا لمصلحته هو عن اذنك 

غجريه،،يا رب ماليش غيرك 




في مكان ما يجلس ينتظر مجيئ احدهم فهو لا يعلم اين هو و من هؤلاء الذين اتوا به 

فتح الباب و دخل احدهم و قال،، الأكل 

....،،انتوا مين و عوزين مني اي 

الرجل،،معنديش اي علم بحاجه انا هنا لخدمتك و بس قال ذالك و خرج 

عند شمس كانت تتجهز للفرح فقد اصرت علي دياب ان يقيم لها فرح كبير و يضم جميع القريه 

شمس،،و الله و بقيتي عروسه يا شمس و لمين لدياب ولد عمك هههه زمن غدار بصحيح 





كانت تقف في غرفتها تتجهز و فجأه دخل عليها عمر 

شمس بخضه،،انت انت اي الي جابك اهنه 

عمر،،جاي ابارك للعروسه 

شمس،، عاود من مطرح ما جيت يا ولد صالح و إلا ما تلومش غير نفسك 

عمر،، حبيت اشوفك بالفستان الابيض مش كفايا مش هتكوني ليا 

شمس،، افتكر انك معزوم في الفرح تجدر تشوفني بيه هناك مع عريسي 

عمر و قد اقترب منها بشده و قال،، و يا ترا دخلتك هتم كيف يا بت جلبي 





شمس،، ملكش صالح بيا و بالي هيتم و بعد عني 

عمر و هو يحاوط خصرها و يقربها منه ،، كيف ابعد عنك يا عروسه دا انا لازم اطمن عليكي و اسلمك بيدي لعريسك 

شمس،، بكفياك يا عمر و اخرج يلا لحد يشوفك 

عمر،، لتكوني خايفه عليا و انا مخبرش 

شمس،،بعد يا عمر 

عمر هامساً،، لو تجدي تبعديني اعمليها يا بت جلبي 

ثم مال علي عنقها و لثمه و نظر لعينيها و قال،، جولت لازم اجهزك لعريسك يا عروسه ثم انقض علي شفتيها 

عند دياب كان يتابع التحضرات بنفسه و ها قد ات المحامي الخاص بشمس 





دياب،، الورق جاهز و كل حاجه هتم بس لما تيجي العروسه 

المحامي ،، و انا اتاكدت من صحه الورق فاضل الإمضا 

دياب،، تمام علي العموم كله ساعه و كل حاجه تتم اتفضل نضايفوك لحد ما يجي المأذون اتفضل 

عند شمس وقفت تنظر لنفسها بذالك الثوب فكانت في غايه الجمال و كان عمر يقف خلفها و هو يحاوط خصرها و قال،، كيف البدر في تمامه 

شمس،، خابره زين مش محتاج تقول 

عمر،،وه انغريتي يا بت جلبي فين التواضع 

شمس،، و مين جدي الليله ليلتي كيف ما انغرش 

عمر و هو يرفع شعرها و يلبسها عقد و يقول ،، دا هديتك يا عروسه 





شمس و هي تفتح تلك الكوره المتدليه من العقد و تقول،،هديه غاليه علي جلبي

عمر،، عريسك جه 

شمس،، يا مرحب بيه ثم تركته و اتجهت الي الباب و قبل ان تخرج قالت،، يا ريت تنضف جهتك يا ولد صالح معاوزاش وساخه تاني ثم فتحت الباب و نزلت 

عمر،، هه خلاص اكده كل حاجه هترجع لأصلها و كل واحد هياخد حجه 

نزلت علي السلم و كانها ملكه تنظر لعبيدها راسها مرفوع و عينها تحملان القوه 

اخدها دياب و قبل يدها و قال،، ألف مبروك يا عروسه 

شمس،، الله يبارك فيك يا عريس 





تحركوا الي منزل دياب و تم كتب الكتاب و اطلقت الزراغيط و الموسيقي و ضرب النار الذي ملئ المكان 

مضت شمس علي الاوراق و اصبح كل شئ ملك لها 

ام دياب فقال في نفسه،، مش خساره فيكي كل حاجه ف النهايه هتكوني ملكي و كل حاجه هترجعلي من تاني 

عمران،،مبروك يا دياب 

دياب،،الله يبارك فيك 

عمران بهمس،، هديتك هتكون عندك اخر الاسبوع مقبره جديده هديه مني ليك 

دياب،،  عمران الصالح ميجبش اجل من اكده 

ضحكوا الاثنان 




مر الوقت و انتهي العرس و صعدوا العروسان الي غرفتهم 

دياب،، و اخيرا بجيتي ملكي يا شمس 

شمس،، اخيرا يا دياب كنت مستنيه اللحظه دي من زمان جوي 

دياب،، صح الحديت ده يا شمس 

شمس،، طبعا يا دياب دا انا بجالي خمس سنين بعافر عشان اوصل للنجطه دي و اهه وصلت و جه الاوان اني ارتاح و اريحك يا ولد عمي 

دياب بفرحه،، انتي هتكوني ملكه للقصر و البلد كلتها و الي تشاوري عليه هنفذه 




شمس،، الليله انت الي هتكون فيها الملك و هاكلك بيدي عاوزاك تتغذي منيح دا الليله ليلتك يا عريس و كمان الوكل دي انا الي عماله بيدي يلا ادخل اتسبح و انا هغير خلجاتي و تعالي ناكل مع بعض 

دخل دياب ام هي وقفت و نظرت لاثره و قالت،، حمام الهنا يا عريس قالت ذالك و هي تعبث بالكره المتدليه من السلسال الذي اعطاه لها عمر 



             الفصل السابع عشر من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×