#رواية الأفعي
#بقلم_بدور_عاطف
الفصل التاسع عشر
شمس،، و مين قال اني هرجعلك
وقف عمر و صاح بها،، قصدك اي يا شمس
نظرت له شمس و قالت،، لساته جوزي ميت و دمه مابردش في تربته
عمر،،اي الحديت الماسخ ده انا و انتي عارفين الي فيها يا شمش ثم اقترب منها و قال،، و رحمت ابويا لو ما عجلتي و بطلتي لعب معايا ما هرحمك و انتي خابره انا ممكن اعمل اي
حاوطت شمس رقبته و قالت،، جلبك يطاوعك علي اذيتي يا ولد صالح
اقترب منها عمر و همس امام شفتيها،، و لا عمره يقدر يا بت جلبي
ثم مال عليها و كاد يقبلها و لكنها ازاحت وجهه بيدها و قالت،، يبقا اشوفك بعد العده ما تخلص يا ابو زين
عمر ببعض الضيق،، ماشي يا شمس ، جهزي حالك هندلا علي مصر خوكي رايح يخطب
شمس،، كيف ده و من غير ما ياخد راي
عمر،، كنت انتي الي هتتجوزي اياك و بعدين انا خبرتك اهه اجهزي و لا اجولك بلاها مروح انتي لسه جوزك ميت مبجالوش كام ساعه و الارمله معتخرجش من بيتها 3 أشهور
شمس،، هبجي ارمله صح وجت ما اجتلك بيدي يا عمر
عمر،، خابر دماغك و ممكن تعمليها عشان اجده همتع حالي جبل ما افتح جبري بيدي و اتجوزك
شمس بغيره و غضب،، وه تمتع حالك كيف يا ولد صالح
عمر،، انتي خابره اني راجل و ليا احتياجاتي و بكفاياني السنين الي فاتت دي متخافيش اوي اجده هعدل بيناتكوا
سحبته شمس من ملابسه و قالت،، ورحمت ابويا يا عمر لو شميت خبر انك اتحدت بس مع واحده لهتكون فعلا حفرت يدك بإيدك يا ولد صالح
عمر و هو يحاوط خصرها ،، و من ميته ولد صالح عيونه عتشوف غيرك اتوحشتك جوي يا شمس رغم الي حصل و الي انت بجيتي فيه لكن في نظري لساتك العيله الصغيره كنت
براجبك من بعيد و اعرف اخبارك رغم خوفي عليكي لكن كنت واثج انك جده و انك عتنفذي الي في راسك بس دلوجت خلاص من حجي انك ترجعيلي ترجعلي علي انك شمس مش الأفعي
شمس،، لساته جلبي شايل منيك لي ما جيتش بعد موت ابوي انت ما خبرش جلبي كان فيه اي كانت حياتي مالهاش اي قيمه روحي كانت مسحوبه مني كنت بموت كل دقيقه علي فراقك
خبر موتك سحب روحي بس اترض فيا الامل من تاني لما شيلت ولدك في بطني لكن الدمار الحجيجي وقت ما ابوي خده و جلي انه موته و من يومها و انا عايشه بدون روح و كنت بفكر في الانتقام من دياب و بس
عمر و هو يقبل جبينها ،، و الله ما كنت اعرف دا كله انا وعدت ابوكي و كان لازم انزف الوعد
شمس،،بس ابوي مات ليه ما جتش اي الي منعك
عمر،، انتي يا شمس
شمس،،انا كيف
عمر،، كنت خابر انك هتنفذي انتجامك و خابر الي بتعمليه في البلد كان لازم احميكي لاني ما كنش عندي اي فكره عن رد
فعلك لما اجيلك تعرفي يا شمس مع ان البعد عذاب لكن بيخلي القلب و العقل في نفس الكفه ام لو كنت جريب منك كان الجلب هو الي سيطر علي العقل و كنا خسرنا كتير جوي
شمس،، معاك حج مع ان جلبي كان جايد نار لكن عقلي الي كان مسيطر عليا و كانت فكره النتقام ما بتفرجنيش بس كنت محتجاك جوي كنت ما القوه الي انا فيها دي لكن كنت ضعيفه جوي
عمر،، خلاص انا جيت و معدش حاجه تفرجنا عن بعض ابدا
ثم مال عليها و كاد ان يقبله فابعدته عنها و قالت،، اوعاك
عمر بضيق ،، خابر خابر يا بت هواره انا الي استاهل اني طوعتك و طلجتك و جبته لنفسي ثم تركها و ذهب
شمس،،هههه ههههه فوت علينا بعد تلات اشهر يا ولد صالح
عاد اليها مره اخر و قال،، الا يوم يا بت جلبي تلات اشهر الا يوم
شمس،، هههههه الله اعلم يمك يزيدوا
عمر،، علي جثتي دا انا حايش نفسي بالعافيه
شمس،، اتحشم و بلاها شغل العيال الصغيرين ده
عمر،، و الله ليطلع عليكي كل دا بس الصبر
شمس،، شكلك بالحديت ده عتصبر كتير
التفت عمر حوله
شمس،، عتدور علي اي
عمر،، علي الطبجه افرتك بيها دماغك
شمس بدلع،، و اهون عليك يا ابو زين
عمر،، يا ابووووووي الصبر من عندك يا