رواية الافعي الفصل الثانى عشر


 

رواية (الأفعي)

#بقلم بدور عاطف 

الفصل الثاني عشر 



صرخت صرخه صدعت في أرجاء المكان فلم يكن غيره هو 

الأفعي،،عمررررررر 

وقع ع الارض و الدماء تسيل منه 

الافعي،،عمر عمر فوق يا عمر 

عمر و هو يلتقط انفاسه،،انا انا كويس ما تقلقيش 

الافعي ببكاءء،،كويس كيف واي الي جابك اهنه قوم معايا نروح علي المستشفي 

عمر،،لا مستشفي لا 

الافعي،،معتشوفش حالك قوم يلا 

تحركوا و هي تسنده و ركبوا سيارته 

عمر،،بلاش مستشفي اطلعي علي البيت الي في الجهه الشرقيه من الجبل 

تحركت و انطلقت بالسياره و بعد مده وصلت و نزلت و اخذته و دخلوا الي ذالك المنزل 

عمر،،اااه 

الافعي،، كنا روحنا المستشفي احسن 

عمر،،لا يلا سخني السكينه و خرجي الرصاصه 

نظرت له شمس و لم تتحدث 

عمر بحده،،اخلصي يا شمس 

شمس،،حاضر وقفت و جلبت سكين و قامت بتسخينه 

قامت بمساعدته في خلع قميصه و كان الجرح في كتفه 

عمر و هو يفقد الوعي،،يلا يا شمس 

شمس ببكاء،،مش هقدر 

عمر،، ش مس  يلا بسرعه 

كانت تبكي بشده و هي تقرب السكين منه و يداها ترتعش 

ثم قامت بغرزها و اخراج الرصاصه من جسده 

عمر،،ااااااااااااه 

بكت بشكل هستيري لم تستطع التوقف ثم تحايلت علي نفسها و ضمدت الجرح و هو قد اغمي عليه فسطحته علي تلك الكنبه و جلست علي الارض بجواره و كانت تبكي و قد وضعت راسها بجوار رأسه و يدها تمسد علي وجهه حتي غفت 

عند دياب ات اليه الرجل و اخبره بما حدث 

دياب،،ولد صالح و اي الي جابه في الوجت ده 

الشخص،،انا طخيته و مشيت علي طول 

دياب،، عفارم عليك بس اي الي يجيبه في الوقت دا و يجف لبت عمي 




الشخص،، هو كان ماشي ع الطريج و لما لج العربيه وجفه وجف يشوف في اي

دياب،،يمكن بردوا مش فارق اهم حاجه انه خد جزائه و خلصنا منيه 

الشخص،، تامر بحاجه تانيه يا كبير 

دياب،،لا غور انت ، لو ولد صالح مات يبقا الموضوع بقا سهل عليا اوي و دورك جاي يا شمس بس الاول اتاكد من موته و بعدها اشوف ولد عمي الغالي عشان الساحه تبقا فاضيه لينا احنا و بس يا بت عمي 

مر الوقت عليهم و هما بتلك الحاله 

استيقظ عمر و هو يشعر بالألم في كتفه 

عمر،،ااااه ، فتح عينيه و نظر لتلك الغافيه بجواره و حاول رفع يده و لكنه شعر بالألم الشديد فتاوي فاستيقظت 

شمس،،عمر انت كويس

عمر،،و كيف ما كون غير اجده و انتي جنبي 

شمس،، اي الي جابك 

عمر،،جلبي جلبي الي دلني علي طريقك 

شمس،، شكلك عتخترف

عمر،، كيف اخترف من بعد الي شوفته 

شمس،،و انت شوفت اي 

عمر،،شوفت نفسي عنيكي و خوفك عليا لساتك عاشجه يا بت جلبي 

لم تتحدث شمس و هربت بعيناها عنه 

عمر،، لساتك بت جلبي و عشجي الوحيد ،اخذ ينظر لوجهها الذي اصطبغي بحمرت الخجل ثم قال،،اتوحشتك يا شمس 

نظرت له و قالت،، حرارتك عاليه و بتخترف 

عمر،، معخترفش 

شمس بحده، ،و انا جلت عتخترف 

عمر،،فصيله 

شمس،، كيفك بالظبط 

عمر،، بس افجلك و اوريكي 

شمس،،هههههه و اتوحشتك يا بت جلبي و عشجك و كلام كلام روح طيب حالك الاول و بعدين ابقي احكي

عمر،، و انتي فاكره اني معجدرش اعمل حاجه عشان يدي المربوطه دي 

شمس،، ايوه معتقدرش 

عمر،،لا اقدر و اعمل اكتر كمان 

شمس،،حديت و خلاص 

عمر،،طب تعالي    اااااه 

شمس،،هههههههه شوفت معتقدرش ازاي 

عمر،،اتوحشت ضحكتي 

شمس،، بكفياك حديت و اتسطح مكانك علي ما اجيب خلج و مايه حرارتك عاليه 




عمر،،حرارتك ما تسويش حاجه جنب نار جلبي 

شمس،، بكفيان حديت عن النار و الحرجه بكفايا حرجت جلبي كنت هخسرك و ينحرج جلبي عليك مرتين 

عمر،،عتفولي عليا يا بت عامر 

شمس،، يا ريته كان جاب الطلجه في لسانك ده الي عاوز جطعه 

عمر،، انا لساني عاوز جطعه يا جليله الربايه 

شمس،،ووه جليلية الربايه في عينك و الله اجيب الطبنج و اطخق عيارين 

عمر،،ما انت طختيني من زمان في جلبي الي عشجك يا بت جلبي قال ذالك و هو يغمز لها 




شمس،، لس ع المريض حرج و انت مريض و ما اخدش علي حديدت الماسخ ده 

عمر،، هات المايه و تعالي رفهتيلي حرارتي و ضغطي 

شمس،، خدامت الي جابوك اياك 

عمر،،غصب عنك 

ضربته شمس علي بطنه بقوه 

عمر،،اااه يا بت ال.... طب افوجلك بس 

شمس،،ولا تجدر تعمل حاجه 

مسكها منشعرها المنسدل علي ظهرها و جذبها بشده منه 

شمس،،ااااه 




عمر،،مليون مره اجولك شعرك ما ينفردش اجده 

شمس،، وه و انت مالك عاد 

عمر،،مالي هو انتي انتي و بس 

شمس،، كان زمان لكن دلوجت لا 

عمر،، و مين جال اجده بعد الي شوفته منك النهارده اكدلي انك متغيرتيش يا شمس لساتك بتي و حببتي لساتك بت سبعتاشر الي جننت عجلي بافعالها 

شمس،، و انا جواتلك انها ماتت و بجت تراب 

عمر،، مرت عمر صالح ما تموتش ابدا ثم جذبها في قبله قويه يبث فيها شوقه و حبه كانت قبله شغوفه تحمل الكثير و الكثير 




حاولت هي الابتعاد و لكن شوقها اليه منعها 

فصل قبلته لحاجتهما للهواء و قال ،، الي كان لازم يحصل زمان هيحصل دلوجت و هتكوني مرتي جدام الخلج كلك و مش هسمح ان يعدي عليا وقت و انت بعيده عني بكفايا السنين الي فاتت و بكفيانا تعب و حزن 

شمس،، و مين جالك اني موافجه 

عمر،،غصب عنك عتوافجي 

شمس،، معوفجش و ابجي وريني عتعمل اي يا ولد صالح 

ثم تركته و وقف و اتت بالماء 

عمر،، لو ما وفجتيش برضاكي عتوافجي غصب عشان خاطر سليم 

شمس،،اخوي 

عمر،،ايوه اخوك يا شمس 

نظرت له في صدمه مما قاله و لكنها لم تابي بهذا ابدا حيث فاجأت عندما ابتسمت و قالت........



             الفصل الثالث عشر من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×