رواية الافعي الفصل الثانى

 


 رواية (الأفعي)

#بقلم/ بدور عاطف 

الفصل الثاني 


كان سليم يتحرك و فجأه قال احدهم ،،حاااااسب 

إلتفت سليم لمصدر الصوت و ابتسم 

سليم،، اهلا بالغالي

عمر،، هههه دا انت الي غالي و غالي قوي كمان 

سليم،، تعرف الي مصبرني عليك اي 




عمر،،عارف من غير ما تقول 

سليم،،طب يلا عشان نتغدوا مع بعض 

عمر،،لا انا الي هاخدك علي مطعم جنان يلا بنا 

وصلوا و جلسوا في المطعم 

سليم،،اخبارك اي 

عمر،، عايش 

سليم،، انت غلط يا عمر 

عمر،، الغلط انتوا الي صنعتوه و اهو احنا الي بندفع تمنه 

سليم،،مش عارف اقولك اي 

عمر،،سيبك من دا كله خلينا ف المهم 

سليم،، فعلا خلينا في المهم و بطل تمشي ورايا ناس 

عمر،،دول لحمايتك يا غبي 




سليم،،انا مش عاوز حد يحميني و هتحموني من اي دا انا الي لازم اخد بطار و اقتل مش اتقتل 

عمر،، طارك من مين يا ابن الهواري 

سليم،،يا رتني اعرف ما انت عارف اختي دماغها ناشفه مش كفايا الي هي عماله في نفسها مالنا احنا و مال البلد و الناس خدنا اي 

عمر،، يعني عاوز تسيب ارضك و ناسك و تقعد هنا 

سليم،،و انت شايف حل تاني و عاجبط الي بيحصل ما كانت سابت البلد لدياب و جينا هنا كفايا الي حصل 




سكت عمر و لم يتحدث 

سليم،، مالك بتفكر في اي 

عمر،،عاوزني اقف قصدها 

سليم،،طب ما دا احسن 

عمر بحده،،انت عارف من يوم الي حصل ما نزلتش البلد 

سليم،، انا مش عارف اي الي حصل بالظبط بس كل الي اعرفه ان لو انت الي مسكت البلد فهيكون افضل من دياب و غيره 

عمر،،عاوزني اقف قصدها بعد الي حصل 




سليم،، و هو اي الي حصل اي الي بعدك عن البلد و حول حياتك و حياتها بالمنظر دا انا زمان كنت حتت عيل ما كملش 15 سنه لكن دلوقت انا كبير كفايا و من حقي اعرف كل ام اسال امي تتهرب مني و هي انت عارف وضعي معاها احكيلي يا عمر حصل اي في الليله دي و غير حياتها كدا 




نظر له عمر مطولا ثم قال،، الي حصل مينحكيش يا سليم و ياريت ما تفتحش جرحي من تاني و صدقني في الليله دي انا نفسي معرفش هي حصلها اي انا فجأه لقتها اختفت و معرفتش اعمل حاجه كنت متكتف عشانها هي و ابوك كمان




 ابوك سومني و قالي حياتها قصاد خروجك من البلد و من يومها و انا معتبتش نحيت البلد و لا عيني رأتها و اهو بعرف الاخبار منك 

سليم،،بس انت الي تقدر تعرف حصل اي لكل دا و تقدر ترجعها زي ما كانت انت الوحيد الي في ايدك الحل يا عمر 




عمر،، غلط لاني لو نزلت البلد و وقفت قصدها هكون عدو يا سليم عدو ليها و هقف قصدها و اختك مش هترحم حد 

عمر،،يبقا تنزل و تقف قصدها حتي لو هتكون عدو ليها اهو علي الاقل شكل ما بتحميني هنا احميها هي كمان 




عمر،، و مين قالك اني مش بحميها 

سليم،،هههه صدقني الحل في ايدك 

عمر،، و انا موافق و هنزل و هنشوف الافعي هتعمل معايا اي 

سليم،،يا خوفي لتسلم و تلدعك و ساعتها اقول عليك يا رحمن يا رحيم 

عمر،،و حياتك انا مسلم و من زمان كمان 

ضحكوا الاثنين 

(سليم الهواري 20 سنه في كليه تجاره الاخ الاصغر للأفعي)

(مش هتكلم عن عمر هسيبه هو يتكلم عن نفسه 😎)

بداخل قصر عامر الهواري ات مجاهد مهرولا و دخل عليها و قال،، دياب بيه بره يا كبيره 




الافعي،،هه جاي برجليه خليه يدخل 

دخل دياب و هو مبتسم و قال،، يا مرحب ببنت العم 

الافعي،،كيفك يا دياب 

دياب،،بخير طول ما انتي بخير 

الافعي،،و كيف حريمك التلاته و ولادك 

دياب،، و الله حريم الدنيا كلك ميملوش عيني غيرك 

الافعي،،لستك غبي و لسانك زفر و عينك فارغه يا دياب 

دياب،،مقبوله منك يا بت عمي 

الافعي،، جي ليه 

دياب،، اتوحشت البيت و ناسه 

الافعي،، هه متجيش اهنه الي عشان مصلحتك و مصلحتك مرفوضه و الي جولت عليه يتنفذ انا منفذتش من نفسي عشان مرضاش اهز صورت العيله جدام البلد لكن و رحمت الغالين مهرحمك لو ما بطلت نبش في الارض 




دياب،،قويه يا افعي و تعمليها انا جاي اجلك اني لسه جاي من المركز و بكره لجنه جايه من الوزاره عشان ما تتخضيش 

الافعي،،لا عيله ايكا 




دياب و هو ينظر لها بتفحص،، كيف احده دا انتي ست البنات 

الافعي بحده،، الحديت خلص يا ولد عمي 

وقف دياب و قال،،مقبوله منك يا بت عمي سلام 

خرج دياب و هي كانت تنظر لاثره بشرار و كره ثم قالت،، و الي خلق الخلق ما هرحمك يا دياب بس الصبر يا ابن عمي الصبر 



في القاهره كانوا ماذالوا جالسين 

سليم،،ها هتنزل امتي 

عمر،،مش دلوقت شويا كدا 

سليم،،طيب انا خلصت امتحانات هنزل البلد يومين و ارجع تاني 



عمر،،انت بقالك فتره كبيره ما نزلتش 

سليم،،لازم انزل امي وحشتني اوي 

عمر،، ما تتنقش معاها في حاجه 

سليم،،هه و هي اصلا هتقعدني يلا ربنا يستر 

عمر،،يا رب هتنزل امتي 

سليم،،بكره 

عمر،،ماشي يلا عشان ترتاح بقا 

تحركوا الاثنان و ذهب كل منهم الي منزله 

عند الافعي مر عليها الليل و هي كعادتها تقف تنظر للسماء و بداخلها ذالك الصراع و تراجع الاحداث 



الافعي،، خمس سنين مروا و انا لسه فاكره كل حاجه كانها امبارح قلبي دفنته معاك مش قادره انسي نبرة صوته و هو بيقولي انه مات و من بعدها كل حاجه ماتت حتي الحاجه الي



 صبرتني علي بعدك هي كمان ماتت و مستغربين انا بقيت كدا لي بس ورحمت الغالين ما هرحم حد و بالنسبه لدياب فكفايا عليه لحد كدا نهايتك قربت يا بن عمي 



                الفصل الثانى من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×