رواية صعيدى ولكن عاشق
بقلم نرمين قدرى
الفصل الثامن والعشرين والاخير
جاسر/ ماهو لو الباب مخبطش كنت حقول اني معمولي عمل
فتح الباب ودخلت مها
جاسر/ الله يحرقك ياشيخة عاوزة ايه
مها / يووة يعني سايبين ناس تحت ونازلين حب تعالي انزل عمك مولع الدنيا تحت وحايب ولاد اعمامك كلمتهم شكلهم جاين يحررو فلسطين
حور( انتي كارثه ماشية علي الارض
جاسر وارتسمت علي وجه الجدية وعمي ايه اللي جابو مش انا قلت يسافر الصعيد شكله مش ناوي يجبها لبر انا زهقت بقي
نزل جاسر بصحبه حور
شهقت حور من المنظر
لقت ستات كتير لبيسن اسود مغطين وجهم ورجال كتير ماسكين نببابيت و لابسين الزي الصعيدي
حور/ جاسر هي الحرب قامت عندنا هنا
جري أسر وآسيل علي حور ماما احنا خايفين قوي مين دول
حور / إذا كان انا كمان خايفة.
نزل. جاسر، خير يا عمي فريد ليه الجمع ده كله انا مش قلتلك ادله الصعيد انا بجيت زين
فريد / انا ازاي حأمن عليك مع الحيه مراتك
صاح جاسر / عمييي انا محترمة بس علشان في مقام ابويا لكن تغلط في مراتي لأ ومراتب خط أحمر
وانت جامع رجالة دول كلهم ليه انا مش فاهم
فريد انا مجمعة دلوق علشان نشوف حل ليك
القاعده كان فيها كل كبار عيلة الانصاري
كبيرهم / استهدي بالله كده ياجاسر. يابني واسمع
دلوق مرتك هربت وسابتك ودي في عرفنا ميته دلوقتي تمسك السلاح و طوخها علشان تبقي عبرة وكمان المفروض انت تتجوز بنت عمك حسب العرف بس انت اخلين بالعادات والتقاليد بتاعتنا عاد يا واد عمي
المعروف أن البنت لود عمها
بس انت اخترت بنت البندر فاجره
علي بنت عمك فريد
الاصول دلوق تتجوز من بنت عمك
فريد/ لع وكمان السنيورة خلفت طايب خلفت كيف بالاسلكي عاد ههه وجوزها كان مسافر أو المراسله
جاسر والشرر يتطاير. في عينة وماسك عمة من خلجاته
كلمة كمان وحعتبر ربنا ماخلقك من إساسة ومش حبص لاء اعتبارات وحنسي انك عمي عاد
دخلت دهب وسطهم وهي كان ليها هيبه كيف امها فاضيلة
وقفت قصاد فريد جاسر نزل أيده من علي عمه
رفعت دهب بيدها ونزلت بيها علي وش فريد بلقلم
ده علشان تحترم البيت اللي انت فيه راحت نزلة بلقلم التاني مع شهقات كل الموجودين وده علشان تعرف تتكلم علي شرف واد اختي زين
ثم مشت ووقفت وسط الرجالة
وقالت بصوت أجش عالي
انا الحاجة دهب واظن كلاتكم خابرين زبن مين هي الحاجة دهب انا اللي سبت كل ورث ابويا ورا ضهري ومهامنيش حاجة عاد يعني انا بميت راجل وجاية دلوق اعرف الرجولة للمبيعرفهاش
فريد بيقول أنه جاسر سافر و ترك مرته هربانه
اولا. حد سال نفسة جاسر ساب بيته و مراته وكل حاجة وسافر ليه
جاسر سافر علشان عيله الانصاري نفضل زي ماهي عيلة الانصاري كبيرة النجع كله علشان يحافظ علي كل فلوسها في الوقت اللي كان فيه فريد جاعد بيضيع الفلوس هنا وهناك
فريد اللي باع لحمة علشان شوية جرشنات
بنت عم جاسر يا حاج منصور اللي بتقول المفروض أنه يتجوزعا عاد دي عجربه كبيرة هي اللي وجعت جاسر مع مرته ولسة ابوها ليه عين يبجح
نيجي بجي عاد علي هروب مرته ..
مرته مهربتش مرته كانت جاعدة اهنه مع مها بنتي معززه مكرمة علشان كانت حبله وخافت علي في بطنها من داليا وشرها
غير كده ان حور مش غريبه كيف ما جلت ياحاج منصور حور تبقي بنت حياة اختي والكل لازم يعرف ان حور تملك نص ثروة جاسر وبكلمة منها تنهي حضراتكم كلكم وبكلمة منها دلوق الاي ظابط حياخدكم كلكم علي قسم لأننا جاعدين في بيتها . ومتهيجلي دلوق ملهاش عازة اللمه الكدابه دي و تدلو وعلي البلد عاد وخدو خيال المجاته ده معاكم علشان ملهوش عازة عندنا خليه يجعد جار بنته اللي باعها . وبعدين ياجي يتكلم علي الولاية كيف ماهو رايد يبص علي خيبته الأول.
ذهب كل ما في البيت
وبقي جاسر وعيلته بس
حور/ يلا بأولاد الكل يبوس بابا ويقوله تصبح علي خير
أسيل/ تصبح على خير يا ببتي
جاسر وانتي من اهل ياعصفورة جلبي من جوا
أسر وانا اية يابابتي
جاسر/ لأ انت سبع معندناش رجالة عصافير أنت ا سد رجال اللي بيخلي باله عل أخته حبيته اللي حياخدها ويطلع فوق ينامو
ا
لرحمة بقي مش عارف استفرد بحور
أسر / يعني وايه تستفرد بمامي.
جاسر يعني تطلع تنام دلوق جبل العرق الصعيدي يظهر وتبجي ليلتكم كلتها طين
جرت حور وهي بنضحك يلا ياولد عيب أجده ابوك عاد معيستحملش
أسر هو انتم بتتكلمو كده ليه انا طالع انا م احسن
جاسر مسك حور واخيرا اخيرا الكل مشي ياساتر يلا بقي علي فوق يا فرولة قلبي ياست البنات كلهم
حور سنتدت جاسر وطلعو فوق
اول ما دخلو شدها جاسر لحضنه ياااه علي الحضن ده واحشني قوي و التهم شفايفها بقبلة شوق ووجع و حنين قبله طويله كان كل واحد يرمي ما في قلبه في قبلة دي لحد ما حسو أنهم بحاجة للنفس ضمها جاسر
جاسر / انا مش قادر ابعد عنك خالص ياحور
حور / ولا انا خلاص وانا بقيت روحي من جوا
واخدها في حضنه ونام و تاني يوم يوما
اختفي جاسر طول النهار
حور مها هو جاسر مقلش رايح فين
مها /لا لما انتي مراته و مش عارف أنا حعرف ازاي
حور/ خلاص انتي لما بتصدقي ياساتر حتي أسر حولت اكلمه واعرف هما فين معرفتش
مها هو أسر معاه
اه ياختي بيقولك أنه راجل ولازم يبقي معاه علي طول
مها ربنا يخليولو
رن جرس تليفون
حور
الو ايوة يا جاسر انت فين
جاسر / أيوة حور انا في مشوار بقولك انا بعت أسر مع عمار جه ولاولسة
حور/ لا لسة رن جرس الباب
حور شكله جه انت فين بقي
.
جاسر بقولك سيبي العيال مع مها وتعالي عاوزك نشتري حاجة تعالي ع المارينا اللي علي البحر مستنيكي هناك
دخل أسر مامتي وحشتيني
حور / أسر انتم كنتم فين
أسر كنت في مشوار مع بابي
يووة شبه ابوك الواحد ميعرفش ياخد منك كلمة
مها انا لازم امشي جاسر مستني عاوز يشتري حاجة حروح معاه وانتي خدي عيال عندك
مها/ ابااي دي امي حتفرح بيهم قوي
طايب يلا سلام
ومشت حور وراحت مكان ما وصف جاسر لقيته واقف مستنيها
حور / في ايه يا جاسر
جاسر/ . معطهاش فرصة للكلام سحبها من أيدها علي يخت كبير
مليان بلالين وأنوار وورد في كل مكان دخلت حور إليخت
واوووو اده يا جاسر روعه روعه بجد
جاسر كل حاجة ترخص لست البنات
انزلي تحت حتلاقي فستان البسية وتعالي
لبست حور الفستان وكانت شبه اميرات ديزني كانت روعة ملكة جمال طلعت حور لجاسر
جاسر/ بسم الله مشاء الله ايه ياحور الجمال ده
وفجاءة شهقت حور
حور/ جاسر اليخت ببتحرك احنا في وسط البحر
جاسر / عارف أننا في وسط البحر بصراحة خطفك في وسط البحر علشان ميكنش في باب حد يخبط عليه ودلوقتي اميرتي اسمحلي تيجي مسك حور من أيدها وصعد علي سطح اليخت وحواليهم المياه من كل مكان كان في فوق حمام سباحه مزين بالورود و البالونات علي شكل قلوب
ذهب بيها علي اخر اليخت كان في ترابيزة عليها
ورد و اكل وعصير سحب الكرسي اتفضلي يا ست البنات اقعدي
حور مبهورة من جمال المكان وجمال المنظر
حور/ انا حاسة اني في رويات الف ليله وليله ايه جمال ده
بداؤ يأكلو ثم اشتغل الموسيقي و مد أيده واخدها ورقص بيها ثم حملها داخل صدرة بقوة وكأنه سوف تهرب
جاسر وبصوت عالي وهو حاضنها وبيلف بيها بحبك بحبببببك يا اميرتي بحبببببك يا نبع المية الصافي يا شمس حياتي بحبك بكل كياني وكل حته فيا
وأخذ يقبل عنقها وشفتيها وينزل علي عنقها ثم غمز لها اميرتي انا خلاص استويت واحترقت وشياط والدخان شوية وحيملي المكان تعالي بقي طفي ناري علشان مش قادر
وشلها ونزل بيها تحت للغرفة كان السرير مزين بالورود والشيكولاتة والبالونات والشموع كانت غرفة
اسطوريه زي ما بيقولوا
حور/ الله الله عليك مش معقول جمال ده
جاسىر / انتي لسة شوفتي جمال اصبري علي نفسك بس
خشي الحمام محضراك هدوم قليلة الادب .وغمز لها فاكرة .
ضحكت حور واحمرت هو انت لسة قليل الادب
جاسر/ لا بقولك ايه انا بقالي تلات سنين مؤدب لما قلت جا اااي وانهاردة مصمم اني اطلع كل قلة الأدب اللي انا محوشها خشي بقي غيري علشان في قلةادب كتير مستنياكي
ضحكت حور وحضتنه ياقلبي من جوا بحبك
جاسر قلب صعيدي احنا حنجدييها حديت عاد فزي يلا غيري خلاجانك
ضحكت حور وباستة وجرت علي الحمام لقيت محضر لها قميص نوم احمر تحفة لون شعرها
لبست حور وكأنها حورية نزله من سما
خرجت من الحمام بخجل
شلها علي سهوا
حور /جاسر اتخضيت
جاسر حطها علي السرير و قاعد يبوس في وشها وبقها وبداء يتحسسها ذابت حور بين يديه وذهبا في عالم الأحلام وكان انفاس العالم توقفت عندهم وغمرها بحب وحنان العالم
النهاية